سیگنال های مهم هفته قبل برای هفته پیش رو

گزارش بورس اوراق بهادار، بازارهای کالایی و بازارهای جهنی در هفته ای که گذشت

به گزارش صدای بورس بازار هفته گذشته هم با دو تعطیلی همراه بود و عملا فعالان حضور خاصی نداشتند. در میانه هفته، الزام بازارگردان‌ها به فروش لغو شد، موضوعی که به رشد بازار کمک شایانی کرد و بر اشتباه بودن روش بازارگردانی فعلی، صحه گذاشت. به نظر می‌رسد روند صعودی در شرایط وجود بازارگردان‌ها قابلیت شروع و تداوم ندارد.


در شرایطی که نرخ بهره ایالات متحده ۰.۷۵ درصد دیگر بالا رفت، قیمت‌های جهانی نزولی بودند. طلا تا ۱۶۲۰ دلار ریخت، مس به ۷۳۰۰ دلار کاهش یافته و نفت زیر ۸۰ دلار را دید و روی به زیر ۳ هزار دلار رسید.

نرخ‌های اوره و متانول در حال صعود است و تولیدکنندگان این صنعت افزایش نرخ فروش را نسبت به ماه قبل تجربه کردند. در بخش دیگر صنعت، اوضاع خوب نیست. الفینی‌ها کاهش ده تا بیست درصدی نرخ‌ها را تجربه کرده‌اند. در فلزات نیز روند خیلی ضعیف است. قیمت آلومینیوم فروخته شده فایرا روند کاهشی داشته است. فولاد مبارکه رکورد فروش ۶ ماهه را شکست، اما نرخ‌های فروش در آخرین ماه کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی داشته است.
در بازار پتروشیمی‌ها، اوره همچنان بر مدار صعود است و نرخ‌های فروش ایرانی‌ها بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار بر تن اعلام شده است که می‌تواند سبب رشد سود پتروشیمی‌های اوره‌ساز مانند کرماشا، شپدیس، خراسان و شیراز شود ولی در این میان، شلرد متوقف است و در روزهای طلایی اوره، نفعی از بازار نبرده است. متانولی‌ها بالأخره اندکی رشد کردند، هر چند با این قیمت‌ها متانولی‌ها سود خاصی نمی‌کنند.
یویتیلی گران در تجدید نظر شورای رقابت تصویب شد و عملا آخرین امیدهای متانولی‌های بورسی از بین رفته است. از سوی دیگر، برخی متانول سازهای غیربورسی تولید را متوقف ساخته‌اند. سایر محصولات پتروشیمی این هفته با رشد
روبه رو شدند، اما در کلیت نرخ‌ها پایین است. حکشتی در گروه حمل و نقل عملکرد ۱۲ ماهه خود را روی کدال گذاشت. این شرکت ۴۲۰ تومان ساخته اما بازار با پی به ای ۵ قبل از مجمع و سود تقسیمی در دل شرکت مورد اقبال نیست.
پترول پس از مجمع کاهش یافت و به حوالی ۲۰۰ تومان رسیده است. بلوک ۴ درصدی تفارس توسط ونیکی خریداری شد و اتکاسا همچنان صف خرید سنگین دارد. تغییرات سازمان بورس همچنان ادامه دارد و دکتر امیرمهدی صبائی از صندوق تثبیت، جانشین دکتر سید مهدی پارچینی شد، صبائی سوابق مدیریتی در تاپیکو و امین را دارد و هیأت مدیره بورس کالا و برخی از شرکت‌های تولیدی بوده است.

بازار جهانی بیمار است
بازار جهانی اصلا حال و روز خوشی ندارد. قیمت‌های جهانی یکی پس از دیگری به کف یک ساله می‌رسند و به نظر می‌رسد نه تنها حاشیه سود شرکت‌ها کاهش قابل توجهی خواهد داشت بلکه برخی از صنایع احتمالا مجبور به گرفتن ذخیره کاهش ارزش خواهند شد. آلومینیوم و روی در کف یک ساله هستند، آلومینیوم ۲۲۰۰ دلاری و روی نزدیک به ۳۰۰۰ دلار معامله می‌شود البته سرب در محدوده ۱۹۰۰ دلار قیمت خود را حفظ کرده است.
مس در قیمت ۷۷۰۰ دلاری معامله می‌شود. قیمت ورق فولاد آنچنان پایین آمده که قیمت معاملاتی ورق در ماه اخیر معادل قیمت بیلت در ماه گذشته بوده است. این سقوط در شرکت‌های نورد مانند فجر و کویر می‌تواند به حاشیه زیان منجر شود و در سایر شرکت‌های فولادی شاهد کاهش شدید حاشیه سود خواهیم بود. عملا با لحاظ افزایش نرخ‌های انرژی و ضرایب قیمت سنگ آهن صنعت فولاد در آستانه زیان‌دهی است. قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان این موضوع را تشدید خواهد کرد.

آخرین نفس‌های تابستانی بورس
در آخرین هفته شهریورماه، در اولین روزکاری، شاخص با کاهش یک درصدی به رقم یک میلیون و ۳۷۷ هزار واحدی رسید. بازار بعد از تعطیلی اول هفته با افت چشمگیر ارزش و حجم معاملات روبه‌رو شد و ارزش معاملات در محدوده دو هزار میلیارد تومان ماند. خبرهای مثبت از برجام شنیده نمی‌شود و ناامیدی از احیای برجام دیده می‌شود. از خبرهای مهم این روز، آزادسازی صادرات زغال سنگ و قیمت‌های بالای صادراتی بود که در نتیجه آن انتظار افزایش سودآوری این گروه می‌رود. از اتفاقات مهم دیگر نرخ بهره بین بانکی است که همچنان در مدار صعودی قرار گرفت و با افزایش ۰.۰۶ واحد درصدی نسبت به هفته گذشته به ۲۰.۸ واحد درصد رسید.

تک سهم‌ها در رأس توجه
در دومین روز کاری، بازار به نسبت روز اول معاملات بهتری داشت ولی همچنان عرضه در بازار زیاد بود و شاخص را با افت ۴۰۰۰ واحدی همراه کرد که در نهایت شاخص در کانال یک میلیون و ۳۷۳ هزار واحد بسته شد. به‌جز گروه زغال سنگ و تا حدی خودرویی‌ها، سایر گروه‌های بازار نیز با خروج پول مواجه بودند. سهم‌های کوچک و تک سهم‌ها مورد حمایت قرار گرفتند ولی کمبود نقدینگی در بازار باعث شد که این حمایت‌ها راه به جایی نبرد. شنیده‌هایی از دور جدید مذاکرات برجامی در نیویورک باعث امید بهبود در مذاکرات برجامی شد و درنتیجه آن خودرویی ها مورد توجه قرار گرفتند.
سه شنبه، آخرین روزهای تابستان و تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها دلیل دیگری بر عرضه‌ها و بی رمقی این روزهای بازار شده بود و اکثریت بازار در وضعیت منفی قرار داشتند. افت شاخص هم وزن از شاخص کل نیز بیشتر بود و به ۴۰۰ هزار واحد رسید.
حمایت از سهم‌های شاخص ساز و بزرگ باعث شد که شاخص کل افت کمتری به نسبت هم وزن داشته باشد. از سوی دیگر خبرهایی در خصوص تغییر فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد، این گروه که در وضعیت خوبی از نظر رکود قیمت‌های جهانی به سر می‌برد، باعث شد که این روزها با فشار عرضه‌ها مواجه باشد. در نهایت بازار با خروج ۱۷۷ میلیارد تومانی همراه شد و شاخص کل با کاهشی حدود نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی رسید.

رکود؛ هر روز بیش از دیروز
در آخرین روز تابستان بازار با بی‌رمقی و رکود شدید به اتمام رسید.
حجم و ارزش معاملات نیز همچنان در کمترین حالت خود قرار داشت. با ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص کل، در نهایت در کانال یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد رسید. خروج نقدینگی حقیقی، به‌جز صندوق‌های با درآمد ثابت، سایر گروه‌ها با خروج پول همراه بودند.
تک سهم‌ها و قطعه سازها بیشتر مورد توجه بودند. از اخبار مهم این روز انتشار گزارش بانک مرکزی بود که در آن نقدینگی در پایان مرداد ماه به بیش از ۵ هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۷.۸ درصد افزایش یافت. پایه پولی نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی را نشان داد که در نتیجه آن به افزایش تورم می‌انجامد.

خزان در بازار
در اولین روز کاری نخستین هفته پاییز، بازار یکی از بیشترین ریزش‌ها را داشت و شاخص با کاهش ۲۷ هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۲۸ واحدی رسید. در هفته نیمه تعطیل حدود ۹۰ درصد بازار با عرضه همراه بودند. خروج نقدینگی حقیقی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. خودروسازان، فلزات اساسی، شیمیایی‌ها، بانک‌ها، حمل و نقل و بیمه‌ای‌ها به ترتیب بیشترین خروج پول را ثبت کردند.
ریسک‌های بازار با ابهامات داخلی افزایش یافت. از طرفی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: پاسخی که ایران اخیراً ارسال کرد سازنده نبود و به ما اجازه کامل کردن توافق را نداد و امیدها برای احیای برجام کمرنگ‌تر شد.

نصف بورس سبزپوش شد
در دومین روز کاری هفته، شاخص با افزایشی حدود نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی رسید.
وضعیت بازار نسبت به روز گذشته‌اش بهبود پیدا کرد و بیش از۵۰ درصد نمادهای بازار سبز پوش بودند. خودرویی‌ها، فراکابی‌ها و بانکی‌ها مورد تقاضا قرار گرفتند. بازارگردانان در کلیه نمادهای معاملاتی‌ موضوع بازارگردانی خود، ملزم به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و انجام معامله در سمت فروش نبودند که می‌توانست به مثبت شدن نمادها کمک کند. ولی همچنان ارزش معاملات خرد پایین و در محدوده ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرار داشت.

بازار جان گرفت
در آخرین روز کاری هفته، بازار برای اولین بار در هفته‌های اخیر با ورود پول مواجه شد و شاخص کل با سبزپوشی به کار خود پایان داد. شیمیایی‌ها، لاستیکی‌ها و فلزی‌ها با بیشترین ورود پول حقیقی‌ها مواجه شدند.
خوش‌بینی‌ها در مورد مذاکرات برجامی، خبر از ادامه مذاکرات می‌دهد. از اتفاقات مهم دیگر اینکه ممنوعیت صادرات تایر خودرو به‌صورت کامل رفع شد. درمورد واگذاری بلوک خودروسازان جزئیاتی از ارزشگذاری آنها نشان از عزم جدی دولت در مورد این واگذاری‌ها را می‌دهد. در نهایت شاخص کل با افزایشی یک درصدی به رقم یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

کد خبر 460036

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =