انانیموس سایت های دولتی را هک کرده است؟

طی روزهای گذشته یک گروه هکری مدعی شده است که چندین سایت دولتی ایران را هک کرده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرده‌ است اما برخی کارشناسان حوزه امنیت سایبری معتقدندهکی انجام نشده و این موضوع بیشتر جنبه روانی داشته است.

به گزارش صدای بورس،مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه ای اعلام کرد که ادعاهای اخیر گروه انانیموس درباره حملات سایبری به سایت‌های دولتی کشور مانند مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت یا اپراتور همراه اول صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

در همین رابطه محمود ورداسبی - یک کارشناس حوزه امنیت سایبری - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانگونه که مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است ما آسیب زیرساختی ندیده ایم. اصطلاحا این حملاتی که در حال انجام است به آن حملات ddos می‌گویند.

وی افزود: این حملات صرفا درخواست‌های بسیار زیادی به سمت سرورها و سایت‌های دولتی می‌فرستد و سایت‌های دولتی چون توان پاسخگویی به این حجم از درخواست را ندارند، از دسترس خارج می‌شوند. این گروه که در این مدت این اقدامات را انجام می‌دهد، درواقع هک واقعی انجام نداده است و صرفا یک عملیات رسانه‌ای و روانی برای مردم انجام می‌دهند.

این کارشناس حوزه امنیت سایبری گفت: چنین مساله‌ای سبب می‌شود که گمان شود اطلاعات از دسترس خارج یا منتشر شده اما هنوز این اتفاق رخ نداده و عملا با این کار زندگی روزمره مردم را بهم ریخته‌اند زیرا به سایت‌هایی که حمله می‌شود، سرویس‌دهی به مردم را مختل می‌کنند یا در چند روز اخیر سایت‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند و از دسترس خارج کرده‌اند، در حال آسیب دیدن هستند، نه زیرساخت‌ها و سازمان‌های دولتی.


بیشتر بخوانید: واکنش ایران به تحریم وزیر اطلاعات


ورداسبی معتقد است به طور کلی هیچ دسترسی به اطلاعاتی رخ نداده است و دو سه موردی هم که بوده مانند یکی از دانشگاه‌های آزاد کشور (یزد) اطلاعات قدیمی و یکی از رسانه‌های کشور که نرم‌افزار کوچکی بوده که به آن دسترسی پیدا کرده‌اند و کلا ماجرا بعد روانی و رسانه‌ای این مسئله است که تاکنون متأسفانه به این مسئله پرداخته نشده تا از جو روانی آن کاسته شود.

این کارشناس حوزه امنیت سایبری در ادامه سخنانش بیان کرده است: هنوز سایتی دچار اختلال کلی نشده است یعنی اگر سایتی هک شده و اطلاعات آن درز پیدا کرده، باید منتشر شود؛ هک کردن به صورت کلی یا برای باج‌گیری است که اطلاعات منتشر نمی‌شود یا برای درخواست‌هایی است که خودشان مطرح می‌کنند که بلافاصله منتشر می‌شود. اما طی این ۱۰ روز گذشته که ما درگیر زیرساخت هستیم، اطلاعاتی مبنی بر اینکه سایتی هک شده منتشر نشده است. حتی سایت‌هایی که گفته شده توسط گروه هکری آنانیموس هک شده‌اند، بعد از یک الی دو دقیقه دوباره در دسترس قرار می‌گیرند، پس عملا هکی انجام نشده است.

وی تشریح کرد: به‌صورت دقیق‌تر حمله‌ای که از دستگاه‌های آلوده صورت می‌گیرد، می‌تواند اپلیکیشن‌های بازی که توسط میلیون‌ها کاربر نصب شده، باشد و فرضا هکر به آنها دستوری ارسال می‌کند که طور مثال سایتی را باز کنند و قطعا سرویس‌ها و زیرساخت سایت مورد نظر که روزانه و طبق پیش‌بینی باید به صد هزار کاربر پاسخ دهند، به صورت ناگهانی با ۵۰ میلیون درخواست مواجه می‌شوند و در نتیجه سرورها و سرویس‌هایش قدرت پاسخ گویی به این حجم از درخواست را ندارند و عملا از دسترس خارج می‌شوند همچنین با تمهیداتی هم که بوده تا زمان شناسایی این حمله، خود به خود پنج الی ۱۰ دقیقه تا یک ساعت ممکن است طول بکشد تا جلوی حمله که اصطلاحا به آن حملات زامبی گفته می‌شود و نمی‌توان آن را از بازدید واقعی تفکیک کرد، گرفته شود.

به گزارش ایسنا، ورداسبی تشریح کرد: روزهای اعلام نتایج کنکور که سایت از دسترس خارج می‌شود یا سایت هدفمندی یارانه که برای لحظات اول از دسترس خارج می‌شود و یا ثبت نام خودرو از جمله مثال‌هایی است که می‌توان برای این موضوع به آن اشاره کرد.

کد خبر 459872

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واکنش ایران به تحریم وزیر اطلاعات

    واکنش ایران به تحریم وزیر اطلاعات

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم چند باره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را شدیدا محکوم کرد.

  • تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر را تشریح کرد و گفت: با صدور حکم از سوی دادستانی نسبت به فک پلمب کانتینرها اقدام شد و با صدور حکم از سوی قاضی اصل ۴۹، نسبت به خروج کالاها از بندر و فروش آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) مبادرت می‌شود.

  • قطع دسترسی به سامانه‌های بانکی ایران از خارج کشور

    قطع دسترسی به سامانه‌های بانکی ایران از خارج کشور

    دسترسی ایرانیان به سامانه‌های بانکی در خارج از کشور، با هدف پیشگیری از حملات سایبری و به طور موقت قطع شده است.

  • کلاهبرداری با سود سهام عدالت

    کلاهبرداری با سود سهام عدالت

    مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک افراد را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =