لبخند با ثبت بازدهی سالانه ۲۵ درصدی قابل‌معامله شد

معاملات ثانویه صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی(ETF) با ثبت بازدهی سالانه ۲۵ درصد از روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز شد. متقاضیان خرید واحدهای لبخند از امروز می‌توانند با جستجوی نماد آن در سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌ها نسبت به خرید واحدهای آن اقدام کنند.

صندوق لبخند فارابی، حاشیه امن بورس است؛ چراکه بیشتر دارایی این صندوق در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری شده است. بنابراین برخلاف صندوق‌های سهامی و مختلط، از لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری خطری برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.

زمانی‌که بازار سهام با افت مواجه می‌شود، اکثر معامله‌گران به دنبال راهکاری هستند تا ارزش دارایی خود را همچنان حفظ کنند؛ اما صندوق درآمد ثابت لبخند، همواره روند مثبت و مطمئنی دارد و به هیچ عنوان ضرر نمی‌کند. با توجه به ترکیب دارایی‌ها، لبخند فارابی برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری بدون ریسک و مطمئن در بورس را دارند.

سود این صندوق به مراتب بالاتر از سود متعارف بانکی است. از آن‌جایی که صندوق درآمد ثابت لبخند، تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود بازدهی آن نیز تقریبا مشابه صندوق دوم اکسیر فارابی که یکی دیگر از صندوق‌های تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی است، سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که از زمان پذیره‌نویسی تا روز بازگشایی نماد لبخند، بازدهی آن معادل ۲۵ درصد سالانه است.

مزیت بزرگ صندوق لبخند فارابی، محاسبه سود به صورت روزشمار است. همان‌طور که می‌دانید سود بانکی به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود؛ بنابراین در سپرده‌های بانکی به کمترین مانده حساب‌تان در ماه سود تعلق می‌گیرد. اما نحوه محاسبه سود در صندوق درآمد ثابت لبخند، به صورت روزشمار است و به همه روزهایی که دارایی‌تان در صندوق باشد، سود تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این لبخند هیچ جریمه‌ای تحت عناوینی نظیر برداشت، ابطال یا برداشت زودتر از موعد ندارد. از این رو می‌توانید هر زمان که خواستید واحدهای لبخند را خریداری کرده یا بفروشید و از سود روزشمار نیز بهره‌مند شوید.

نکته جذاب دیگر در خصوص لبخند فارابی، محاسبه سود مرکب است؛ یعنی در پایان هر روز معاملاتی، سود روز بعدی براساس کل دارایی شما (میزان سرمایه اولیه + بازدهی روزهای قبل) محاسبه خواهد شد. این نکته سبب می‌شود با گذر زمان، سود سرمایه‌گذاری شما با سرعت بیشتری افزایش یابد.

از دیگر نکاتی که باید در ارتباط با سرمایه‌گذاری در صندوق لبخند فارابی در نظر بگیرید، این است که این صندوق پرداخت سود نقدی ندارد و سود سرمایه‌گذاران از محل افزایش ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آید.

زمان تسویه صندوق لبخند T+۱ روز است؛ بنابراین ثبت درخواست وجه حاصل از فروش واحدها، برای یک روز کاری بعد از فروش امکان‌پذیر است. علاوه بر موارد گفته شده، بهتر است بدانید که صندوق لبخند معاف از مالیات است. به عبارتی به خرید و فروش واحدهای این صندوق و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آن، هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. همچنین کارمزد خرید و فروش واحدها در صندوق لبخند، نسبت به خرید و فروش سهام به مراتب کم‌تر است و باعث می‌شود هزینه‌های مالی سرمایه‌گذاری در آن کاهش یابد.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق لبخند

سرمایه‌گذاری در صندوق لبخند دقیقا مشابه با خرید و فروش سهام است؛ بنابراین ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کنید. بعد از دریافت کد بورسی، باید وارد سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود شوید و نماد «لبخند» را جستجو کنید. توجه داشته باشید، با توجه به اینکه این صندوق از نوع قابل معامله است، می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین تمامی کارگزاری‌ها نسبت به خرید و فروش واحدهای آن اقدام کنید.

در پایان لازم به ذکر است پذیره‌نویسی صندوق درآمد ثابت لبخند هفتم شهریور ماه انجام شد و قرار بود تا یک هفته ادامه داشته باشد؛ اما به دلیل استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران از پذیره‌نویسی این صندوق، در همان روز اول و در کمتر از چهار ساعت، چهارصد میلیون واحد آن به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد ریال خریداری شد و هم‌اکنون با بازگشایی نماد، شرایط سرمایه‌گذاری در آن فراهم شده است.

کد خبر 459478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =