۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
بازار سرمایه پاییز جان می‌گیرد

به نظر می‌رسد بازار در نیمه دوم سال بهتر باشد اما با حجم معاملات فعلی نمی‌توانیم امیدوار باشیم ولی در نیمه دوم سال با ورود پول حقیقی و افزایش حجم معاملات بورس بهتر می‌شود.

صدای بورس - میثم قریشی؛ محمد بختیارنصرآبادی، عضو صندوق بازارگردانی فولاد مبارکه گفت: یکی از مشکلاتی که بازار سرمایه در حال حاضر درگیر آن است بحث بازارگردانی است. از یک سو سهامداران معتقدند که تعهد بازارگردان‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر ناشران می‌گویند منابع به اندازه کافی تخصیص داده‌اند و بیشر از این نمی‌توانند تزریق سرمایه داشته باشند زیرا این پول باید در تولید به کار رود ولی به سمت بازارگردانی رفته است. به نظر می‌رسد این موضوع برای هر دو طرف چالش ایجاد کرده است و سازمان بورس باید ورود پیدا کند تا مباحث بازارگردانی دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی افزود: مشکلاتی در فرایند بازارگردانی وجود دارد که این شرکت‌ها را با مشکل روبرو کرده است؛ نحوه اجرا تعهد آنها در سمت خرید مشخص است و شرکت‌های بازارگردانی باید در منفی ۲، ۳ و ۴ خرید را انجام دهند اما دستورالعمل فروش هنوز خیلی مشخص نیست، شرکت‌ها علاقه دارند مطابق دستورالعمل سفارش‌گذاری کنند اما این مسأله باعث ایجاد فشار فروش روی نمادها می‌شود و به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر باید دستورالعمل بازارگردانی مورد بازنگری قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: خبر مهم برای بازنشستگانی که حقوق نگرفتند


نصرآبادی درباره بدعهدی بازارگردان‌ها بین کرد: صندوق‌های بازارگردان مطابق با دستورالعمل و قرارداد تامین مالی که با ناشر دارد یه سری تعهدات مشخص را قبول کرده‌اند به این صورت که اگر منابع لازم را در اختیار داشته باشند سفارش خود را می‌گذارند ولی اگر پولی نداشته باشند کاری نمی‌توانند انجام دهند. اگر در نمادی عملیات بازارگردانی به خوبی انجام نمی‌شود در اولین گام باید ببینیم مسئولیت با کیست و چه کسی کم‌کاری کرده است، عمده کم‌کاری از سوی ناشران اتفاق می‌افتد زیرا کمبود منابع دارند و نمی‌شود که فقط توپ را به زمین بازارگردان‌ها انداخت.

عضو صندوق بازارگردانی فولاد مبارکه به تشریح وضعیت بازار سرمایه پرداخت و تاکیدکرد: به نظر می‌رسد بازار در نیمه دوم سال بهتر باشد اما با حجم معاملات فعلی نمی‌توانیم امیدوار باشیم ولی در نیمه دوم سال با ورود پول حقیقی و افزایش حجم معاملات بورس بهتر می‌شود. فارغ از اینکه توافق برجام انجام بشود با نشود به دلیل خروج هیجان از بورس، بازار تحلیل‌پذیرتر شده است و صنایعی که تا پایان سال سودسازی بهتری داشته باشند می‌توانند مورد اقبال سهامداران باشند.

کد خبر 459418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    ایشون نفرمودند کدام پاییز!؟ فعلا با شرایط بازار، قیمت دلار، رشد بی قاعده بازار در سال ۹۹، خوشبینانه میتوان گفت بازار از پاییز سال ۱۴۰۲ به مدار منطق برخواهد گشت، البته این هم به معنی سود نیست