چطور از تجاری بودن حساب خود مطلع شویم؟

رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور در خصوص تجاری و غیرتجاری بودن حساب افراد توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش صدای بورس،مهدی موحدی گفت: بخشی از جامعه خود را به عنوان مالیات دهنده به سازمان امور مالیاتی با این حال که فعالیت اقتصادی دارند، معرفی نمی‌کنند. به گونه‌ای که سازمان مالیات توان شناسایی این افراد را ندارد. بنابراین دنبال سازوکارهایی هستیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چه کسانی مشمول مالیات هستند. بر این اساس حساب‌های تجاری و غیر تجاری را مشخص خواهیم کرد.

به گفته موحد، بحث تفکیک حساب‌های بانکی تجاری از غیرتجاری، تکلیفی است که ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برعهده سازمان امور مالیاتی گذاشته است و طبیعتاً باید آن را اجرا می‌کرد.به گفته او، این طرح شامل کسانی هست که مشمول مالیات هستند، بنابراین مردم عادی نگران نباشند. مبنای تفکیک حساب تجاری و غیر تجاری این است که ۳۵ میلیون تومان ورودی به حساب در قالب ۱۰۰ تراکنش صورت بگیرد. برخی از افراد که در خانه به طور مثال حساب‌های خانگی دارند باید یک صورت جلسه تنظیم کنند و آن را به امور سازمان امور مالیاتی تحویل دهند تا شامل این طرح نشوند.

رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور اضافه کرد: در واقع با اجرای طرح تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری شفافیت مالیات برای همه افراد مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: پرداخت مالیات برای دارندگان حساب های بانکی


البته این دو شرط، همزمان هستند و این‌طور نیست که فقط ۳۵ میلیون تومان در هر ماه را مبنای حساب تجاری بودن قرار دهیم بلکه این ۳۵ میلیون تومان باید در حداقل ۱۰۰ تراکنش واریزی انجام شده باشد تا به عنوان حساب تجاری شناخته شود. به طور مثال اگر کسی ۱۰۰ میلیون تومان در قالب یک تراکنش واریز داشته باشد حساب وی جزء حساب‌های تجاری شناخته نمی‌شود.

موحدی گفت: افرادی که ادعا می‌کنند ممکن است به صورت اتفاقی به طور مثال فقط یک بار در این ماه واریزی مجموع بیش از ۳۵ میلیون تومان در قالب ۱۰۰ تراکنش یا بیشتر برای آنان رقم خورده است و فعالیت تجاری نداشته‌اند، بلکه به دلایل دیگری این اتفاق رخ داده است، می‌توانند با اسناد و مدارک به ادارات مالیاتی مراجعه و مستندات خود را ارئه دهند

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته او، قرار است این حساب‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد و سازمان امور مالیاتی این موارد را شناسایی کرده و مورد رسیدگی قرار دهد، پیش‌بینی ما این است که در قالب طرح تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی که از ابتدای خرداد امسال اجرای آن آغاز شده و تا پایان شهریور ماه به پایان می‌رسد، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار حساب شناسایی شود.

کد خبر 459402

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی سد راه مالیات‌گریزان می‌شود

    تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی سد راه مالیات‌گریزان می‌شود

    وزارت اقتصاد اعلام کرد:‌ با تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی فشار مالیاتی از بخش رسمی اقتصاد کشور برداشته و به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز منتقل خواهد شد.

  • تغییر شروط تفکیک حساب‌های بانکی

    تغییر شروط تفکیک حساب‌های بانکی

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تفکیک حساب‌ها یک الزام قانونی است که اجرای آن بر عهده بانک مرکزی بوده است، گفت: معیار حساب‌های تجاری باید توسط شورای پول و اعتبار و هیأت عامل بانک مرکزی تعیین شود.

  • پرداخت مالیات برای دارندگان حساب های بانکی

    پرداخت مالیات برای دارندگان حساب های بانکی

    از این پس حساب‌های تجاری از خدمات ویژه بانکی بهره‌مند می‌شوند و حساب‌هایی که مشکوک به تجاری باشند، مشمول مالیات میشوند.

  • امکان استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا از هفته آینده

    امکان استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا از هفته آینده

    رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار اعضای شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی با تاکید بر حمایت عملیاتی از تولید با روش‌های غیرتورمی و ضرورت تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان، از نهایی شدن دستورالعمل استفاده از ابزارهای تامین مالی اعتباری در معاملات بورس کالا خبر داد و گفت: از هفته آینده امکان استفاده از ابزارهایی مانند اوراق گام نیز در معاملات بورس کالا فراهم می‌شود.

  • روند صعودی ارزش هر تراکنش شاپرک

    روند صعودی ارزش هر تراکنش شاپرک

    در میانه تابستان امسال رشد نقطه ای مبلغ هر تراکنش شاپرک برابر با ۲۶ درصد به ثبت رسیده است. باوجود آن که رشد نقطه ای تعداد تراکنش ها در این ماه رکورد امسال را ثبت کرده اما همچنان روند ارزش هر تراکنش در کشور صعودی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =