۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
واردات گندم گران از روسیه + نمودار

هشت صادرکننده گندم در چهار ماه سپری شده در سال جاری معرفی شدند؛ براساس داده ها در این بازه زمانی در مجموع ۹۶۸.۷ میلیون دلار گندم معمولی با حجم ۲میلیون و ۲۸۵ تن وارد کشور شده که مقایسه های آماری نشان می دهد میانگین ارزش وارداتی گندم به ازای هر تن در روسیه بالاترین سطح را داشته است.

به گزارش صدای بورس،در ثلث اول سال جاری گندم مورد نیاز ایران از کشورهای «فدارسیون روسیه»، «سنگاپور»، «آلمان»، «هلند»، «امارات متحده عربی»، «انگستان»، «قزاقستان» و «ترکیه» وارد شده و در میان این کشور روسیه بیشترین صادرات گندم به ایران را داشته است. داده های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که مجموع واردات گندم از روسیه در این بازه زمانی حدود ۶۶۱ هزار تن به ارزش تقریبی ۲۹۳ میلیون دلار بوده است. براساس آمار اعلام شده هر تن گندم از روسیه ۴۴۲.۴۶ دلار قیمت گذاری گذاری شده است که گران ترین گندم در میان گندم های وارداتی به کشور محسوب می شود.

امارات متحده عربی در جایگاه دوم کشورهای صادرکننده گندم قرار دارد، براساس داده های اعلام شده مجموع واردات حدود ۳۹۵ هزار تن گندم به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار ثبت شده است. اما آلمان سومین کشور واردکننده گندم به کشور است، در مدت زمان مورد بررسی ۳۵۳ هزار تن گندم به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار وارد کشور شده است. ارزش هر تن گندم از این کشور برابر با ۴۱۹.۴۲ دلار بوده است.

در میان صادرکنندگان گندم سنگاپور هم در این مدت در مجموع ۲۷۸ هزار تن گندم به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار به کشور وارد کرده است که با توجه به ارزیابی های صورت گرفته می توان گفت هر تن گندم وارداتی از این کشور ۴۳۴.۵ دلار قیمت خورده است. گندم وارد شده از هلند هم برابر با ۲۶۸ هزار تن به ارزش ۱۱۲ هزار دلار بوده که با این شرایط ارزش هر تن گندم از این کشور به ۴۲۰.۲۷ دلار می رسد.


بیشتر بخوانید: ارزش گندم‌های خریداری شده در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد


از سوی دیگر در این مدت ۲۶۸ هزار تن گندم به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار از هلند وارد شده که قیمت هر تن گندم این کشور را به ۴۲۰.۲۷ دلار رساند و گندم وارداتی از قزاقستان هم برابر با ۱۶۴ هزار تن به ارزش ۶۲ هزار دلار به ارزش هر تن ۳۷۶.۲۶ بوده است.

اما در میان صادرکنندگان گندم به کشور در این مدت ۱۴۹ میلیون تن از این کالای اساسی به ارزش ۱۳۹ میلیون دلار از انگلستان وارد کشور شده که با این شرایط ارزش هر تن گندم از این برابر با ۳۸۴.۴۳ دلار بوده است.

از سوی دیگر داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که کمترین سهم واردات گندم در این مدت به ترکیه اختصاص داشته،‌ بطوریکه در مجموع ۲۵ هزار تن به ارزش ۸ هزار دلار وارد کشور شده است که ارزش هر تن گندم از این کشور ۳۴۸.۵۸ دلار بوده است.

گندم گران از روسیه رسید

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که گرانترین گندم در مدت زمان مورد بررسی از روسیه وارد کشور شده است. به گفته فعالان اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین یکی از عواملی است که موجب شد تا روسیه نرخ گندم خود را افزایش دهد و از سوی دیگر برای گندم های صادراتی خود عوارض صادراتی تعیین کند که این امر بر رشد قیمت گندم این کشور اثرگذار بوده است، از سوی دیگر روسیه یکی از عمده تامین کنندگان گندم در دنیا محسوب می شود و در شرایط کنونی توانسته بازار گندم را در دست گیرد.

هزینه حمل و نقل یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت کالاهای صادراتی است که در خصوص گندم های وارداتی این عامل بر هزینه ها اثرگذار بوده است.

گندم

منبع: اکو ایران

کد خبر 459368

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =