تغییر پایه ارزی معاملات نفتی از دلار به روبل

اگر قرار باشد پایه ارز معاملات نفتی را تغییر دهیم نیاز به ایجاد یک کنوانسیون منطقه‌ای یا بین‌المللی دارد تا یک ارز جدید برای معاملات تعریف شود، در غیر این صورت سال‌ها است که این بحث مطرح بوده و اجرایی نشده است.

به گزارش صدای بورس رضا بختیار ، درباره امکان تغییر پایه معاملات نفتی از دلار به ریال، روبل و یا یوان اظهار داشت: در کشورهای اوپک مطرح بود که معاملات نفتی را از دلار به ارز اوپک تغییر دهیم، در ایران هم مطرح بود با ارزهای دیگری مثل یورو کار کنیم، ولی این شرایط برای اجرا فراهم نشد، زیرا تا وقتی امپریالیسم دلاری و نفتی به هم گره خورده و امریکا کارشکنی می‌کند این امکان وجود ندارد.

وی افزود: اگر قرار باشد پایه ارز معاملات نفتی را تغییر دهیم نیاز به ایجاد یک کنوانسیون منطقه‌ای یا بین‌المللی دارد تا یک ارز جدید برای معاملات تعریف شود، در غیر این صورت سال‌ها است که این بحث مطرح بوده و اجرایی نشده است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اگر کنوانسیون ایجاد شود بازگشت پول نیز تسهیل می‌شود، گفت: البته باید تناسبی بین رقم معاملات وجود داشته باشد مثلا اگر قرار باشد حجم پایینی از معاملات نفتی با یک ارز جدید انجام شود، این مبنا شکل نمی‌گیرد. بعبارت دیگر در احجام کوچک نمی‌توانیم به هدف مورد نظر برسیم.

وی تاکید کرد: موضوع دیگر اینکه در شرایط تحریم بعید است این کار انجام شود، البته بعد از شرایط تحریم هم مشکل داریم، اما در هر حال برای رسیدن به راهکار اجرایی ایران و روسیه با تعدادی از کشورهای امریکای لاتین و تعدادی کشور خاورمیانه می‌توانند این کنوانسیون را ایجاد کنند و با ایجاد آن به یک ارز مرجع برسند، این کار می‌تواند قابلیت اجرا پیدا کند تا بعد بتدریج کشورهای دیگر هم به آن ملحق شوند.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت اجرای پیمان پولی تهران و مسکو


علی‌اصغر زرگر گفت: این تغییر پایه پولی بستگی توافق طرفین دارد، البته موضوع مهم اینکه قیمت‌گذاری نفت بر اساس دلار تعیین می‌شود، نفت سبک و سنگین در پایانه‌های نفتی روتردام و مراکز بورسی با دلار معامله می‌شود.

وی افزود: اکنون ایران برخی معاملات را بر اساس یورو انجام می‌دهد، روسیه نیز برای اینکه روی اروپا فشار وارد کند و ارزش روبل را در برابر دلار و سایر ارزهای بین‌المللی تقویت کند اعلام کرده پول نفت و گاز را بر اساس روبل دریافت می‌کند، چین هم بارها درمعاملات نفتی که با کشورها از جمله ایران داشته هزینه را به صورت یوان پرداخت کرده است.

به گزارش ایلنا، این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تاکید کرد: در هر حال بخش بزرگی از مشتری نفتی ما چین است که بابت تغییر پایه پول از دلار مشکلی ندارد روسیه نیز با توجه به موضوع تحریمی که مبتلا شده مشکلی نداریم چراکه امکان بازگرداندن پول هم تسهیل می‌شود. اما در عین حال باید گفت هنوز بازار طالب دلار است. ضمن اینکه تغییر این پول از دلار به ارز دیگر هزینه‌بردار است.

کد خبر 459306

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    یک کارشناس منطقه قفقاز گفت: ایجاد منطقه انرژی خزر و آذربایجان بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، چون روس‌ها ذی‌نفع هستند و همیشه به دنبال این بودند که قره‌باغ را مانند کریمه به خاک خود ملحق کنند و به این ترتیب هم با ایران هم‌مرز شوند و هم اینکه در منطقه معادلات انرژی حضور داشته و منطقه را در کنترل داشته باشند.

  • قطعی برق و گاز در زمستان نداریم

    قطعی برق و گاز در زمستان نداریم

    وزیر نیرو گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت امیدواریم که در تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل مواجه نشویم و چالشی برای تامین برق ایجاد نشود.

  • روبل سقوط کرد

    روبل سقوط کرد

    روز جمعه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک و مناطق زاپوروژیه و خرسون معاهده هایی را برای اتحاد این مناطق با روسیه امضا کردند.

  • سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

    سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

    جدیدترین اطلاعات درباره سهمیه بنزین دولتی و آزاد را در این خبر بخوانید.سهمیه بنزین آزاد چندی پیش کاهشی شد.

  • کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

    کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

    اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک میان ایران و چین پرداخته که نشان از ثبات نسبی در آمارهای صادراتی دارد.

  • اطلاعیه وزارت نفت درباره سهمیه سوخت اربعین

    اطلاعیه وزارت نفت درباره سهمیه سوخت اربعین

    وزارت نفت اعلام کرد که مازاد بر سهمیه ماه جاری، ۳۵۰۰ اتوبوس بین شهری ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ لیتر سهمیه اضافه دریافت می‌کنند که این مقدار به کارت سوخت آنها شارژ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =