افزایش ۶ برابری محبوبیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان

براساس شاخص‌های S&P Dow Jones، بیش از ۲۹۰۰ شرکت امریکایی سود سهام خود را در سال ۲۰۲۱ پرداخت کردند که افزایش ‌درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت.

به گزارش صدای بورس یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر سرمایه‌گذار این است که در زمانی آن سرمایه‌گذاری را انتخاب کند که بتواند برایش سودآور باشد. در واقع حفظ قدرت خرید اولین هدف هر سرمایه‌گذاری در زمان‌هایی است که تورم از حالت عادی بیشتر می‌شود و سودآوری بالاتر از تورم هدف بعدی است.


از زمانی که نرخ بهره در سال ۲۰۲۰ به کف رسید تا به امروز این نرخ عمدتاً در بحبوحه تورم بالاتر افزایش یافته و فدرال‌رزرو هم چندین‌بار در سال ۲۰۲۲ نرخ‌ها را افزایش داده است و سیگنال‌هایی از افزایش بیشتر هم وجود دارد. این موضوع دو چالش را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده: اول حفظ سرمایه اولیه و دوم بازدهی بالاتر از اوراق قرضه. در چنین شرایطی است که یک نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه‌گذاران را به هر دو هدف برساند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت.
صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که بازدهی آن‌ها نوسان زیادی نداشته و دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی است. این صندوق‌ها معمولاً به صندوق‌های بدون ریسک هم معروف هستند. علت این موضوع، نوع سرمایه‌گذاری آن‌هاست.
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به لحاظ ریسک‌پذیری و نیز ترکیب دارایی‌ها، حد میانی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت است. صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی نیز عملکردی شبیه به صندوق سرمایه‌گذاری سهامی دارد با این تفاوت که ترکیب دارایی‌های آن بر سهم‌های شاخص‌ساز استوار است.
صندوق‌های سود سهام در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود نقدی پرداخت می‌کنند، که می‌تواند به آن‌ها کمک کند منبع درآمد و بازدهی ثابتی را در مواجهه با تورم فراهم کنند. این امر به‌ویژه در صورتی صادق است که شرکت‌ها تصمیم به افزایش پرداخت‌های خود داشته باشند. براساس شاخص‌های S&P Dow Jones، بیش از ۲۹۰۰ شرکت امریکایی سود سهام خود را در سال ۲۰۲۱ پرداخت کردند که افزایش ‌درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت.

سود نقدی چگونه سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند؟
بازده سهام دو بخش دارد: قیمتی است که در طول زمان تغییر می‌کند و سود نقدی که شرکت به سهامداران می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که سود نقدی ۴۰ درصد از بازدهی تاریخی بازار را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید:عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بهار ۹۷



وقتی شرکت‌ها سود سهام پرداخت نمی‌کنند، میزان افزایش یا کاهش قیمت‌های آن‌ها بیشتر به این بستگی دارد که چگونه سرمایه‌گذاران سود آتی خود را با استفاده از آنچه به عنوان یک عامل تخفیف شناخته می‌شود به دلار امروز تبدیل می‌کنند. کاهش نرخ بهره و کاهش تورم به این معنی است که دلارهای آینده یک شرکت قدرت خرید کمتری را از هم‌اکنون تا آن زمان از دست خواهند داد. بنابراین، سرمایه‌گذاران مایل‌اند به آن درآمدهای دور از دسترس وزن بیشتری بدهند - یک عامل تخفیف کمتر- در تعیین این‌که در حال حاضر حاضرند برای سهام چه چیزی بپردازند. اما زمانی که نرخ‌ها افزایش می‌یابد و ارزش سودهای آتی کاهش می‌یابد، ضریب تنزیل بالا می‌رود و قیمت سهام به سمت پایین می‌رود.
پرداخت‌های ثابت سود سهام می‌تواند به سهام کمک کند تا ارزش امروزی خود را در چشم سرمایه‌گذاران حفظ کند، حتی زمانی که درآمدهای آتی کمتر قطعی یا ارزشمند به نظر می‌رسد. بنابراین زمانی که نرخ‌ها افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت ثبات پرداخت‌کنندگان سود سهام حرکت کنند.
اگرچه صندوق‌های قابل‌معامله در بورس عمدتاً با ردیابی شاخص و سرمایه‌گذاری رشد مرتبط هستند، بسیاری از آن‌ها با داشتن سهامی که سود سهام پرداخت می‌کنند درآمد ارائه می‌کنند. هنگامی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، سود سهام عادی را جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را بین سهامداران ETF توزیع می‌کنند. این سود تقسیمی را می‌توان به دو طریق به صلاحدید مدیریت صندوق تقسیم کرد: پول نقد پرداخت‌شده به سرمایه‌گذاران یا سرمایه‌گذاری مجدد در سرمایه‌گذاری‌های بنیادی ETF.

فلسفه ایجاد صندوق‌های سود ثابت
سیاست پرداخت سود به عنوان یکی از تصمیمات مالی حیاتی سنجیده می‌شود و پرداخت سود سهام ممکن است بر منافع سهامداران و رشد آینده یک شرکت تأثیر بگذارد. حتی از دیدگاه برخی مکاتب مانند میلر و مودیلیانی، سود تقسیمی بر ارزش سهام براساس فرض بازار سرمایه کامل به عنوان سود سهام غیرمشمول مالیات و انتشار سهام اضافی با بهای تمام‌شده تأثیری ندارد. مطالعات تجربی برنان و لیتزنبرگر و راماسوامی، نشان داد اگر مالیات بر سود بیشتر از مالیات بر درآمد حاصل از فروش سهام (سود سرمایه) باشد، سود بیشتر باعث کاهش ارزش سهام خواهد شد.
طبق نظر گراهام و داد، اگر سرمایه‌گذاران سود سهام را ترجیح دهند، افزایش سود ممکن است ارزش سهام را افزایش دهد. علاوه بر این، پرداخت سود سهام بالا ممکن است نوسانات جریان‌های نقدی آتی را کاهش دهد. نسبت پرداخت بالا هزینه سرمایه را به حداقل می‌رساند و ارزش سهام را بالاتر می‌برد. مطالعات تجربی گوردون و فیشر نتایجی را به ارمغان می‌آورد که این استدلال را تأیید می‌کند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که سود تقسیمی در مقایسه با اثر سود انباشته تأثیر بیشتری بر قیمت سهام دارد. داده‌های بازده سهام NYSE از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۴ نشان می‌دهد که بازده به طور مثبت با بازده سود سهام مشمول مالیات بلندمدت مرتبط است.
از اوایل دهه ۹۰، ایجاد صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) به یکی از برجسته‌ترین نوآوری‌های مالی در دهه‌های اخیر تبدیل شده است. ETF‌ها با پیروی از عملکرد شاخص‌های معیار خود، به سرمایه‌گذاران با سرمایه کمتر کمک می‌کنند تا شانس سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام سود بالقوه، اوراق قرضه یا سایر انواع سرمایه‌گذاری را داشته باشند. مدتی است که بسیاری از ETF‌ها به عنوان صندوق‌های ETF سود تقسیمی طبقه‌بندی شده‌اند که مربوط به بازدهی بالا و ثبات بیشتر برای پرتفوهای سرمایه‌گذاری است که در حال افزایش محبوبیت هستند.

بهترین صندوق‌های درآمد ثابت در سال ۲۰۲۱
تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده در سال‌های گذشته روند صعودی داشته و در سال ۲۰۲۱ از مرز ۱۰ هزار صندوق هم عبور کرده است. ارزش کل خالص دارایی صندوق‌ها در ایالات متحده که در پایان سال ۲۰۰۰، ۹۷/۶ هزار میلیارد دلار بوده است در انتهای ۲۰۲۱ به بیش از ۳۵/۲۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. اگر پراکندگی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را براساس ناحیه جغرافیایی تقسیم‌بندی کنیم، در پایان سال ۲۰۰۷، حدود ۵۱ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های مشترک جهان متعلق به صندوق‌های امریکایی، ۳۴ درصد سهم قاره اروپا و سهم افریقا و آسیا - اقیانوسیه جمعاً ۱۵ درصد بوده است. این درصدها تا پایان سال ۲۰۲۲ به ترتیب به ۴۲ درصد، ۳۷ درصد، ۱۴ درصد سهم آسیا و ۷ درصد مابقی کشورها رسیده است.

افزایش ۶ برابری محبوبیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان


صندوق‌های سرمایه‌گذاری برحسب ساختار، نوع اوراق بهادار، اهداف و سایر ویژگی‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که امروزه بیش از ۱۰۰ نوع صندوق سرمایه‌گذاری مختلف در بازار سرمایه وجود دارد.
براساس نوع صندوق، به طور تقریبی ۴۱ درصد صندوق‌های ایالات متحده از نوع سهمی، ۲۲ درصد اوراق قرضه، ۱۵ درصد سهام جهانی، ۱۴ درصد صندوق‌های بازار پول و ۷ درصد باقی‌مانده جزء صندوق‌های ترکیبی و متفرقه هستند. با افزایش نگرانی‌های تورمی، سرمایه‌گذاران می‌توانند روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سود ثابت سرمایه‌گذاری کنند. در سال ۲۰۲۱ و با افزایش نگرانی‌های تورمی، ورود پول به صندوق‌های سود ثابت به‌شدت رونق گرفت و برخی از این صندوق‌ها بازدهی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کردند.

افزایش ۶ برابری محبوبیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان


در کل سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای بازار سهام نبود، اما تعداد انگشت‌شماری ETF سود سهام وجود داشت که در این سال هم عملکرد بسیار خوبی داشتند. پایگاه داده ETF اکشن نزدیک به ۱۵۰ ETF دارایی ثابت را رصد کرده و عملکرد آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است. براین‌اساس اما کمتر از ۳۰ مورد از آن‌ها توانستند در سال ۲۰۲۱ بازدهی بهتری از شاخص اس‌اندپی داشته باشند و کمتر از ۱۰ مورد توانستند بیش از ۳ درصد عملکرد بهتری از این شاخص از خود بر جای بگذارند. کمبود درآمد توسط سهام یک مشکل مداوم بوده است، اما فقدان توانایی شکست دادن شاخص کلی اس‌اندپی در چند سال گذشته به یک فشار مضاعف تبدیل شده است.
فهرست بازدهی ETF‌های درآمد ثابت نشان می‌دهد که آن دسته از صندوق‌هایی که در حوزه مالی و املاک و مستغلات فعالیت داشتند، عملکرد نسبتاً خوبی در سال ۲۰۲۱ داشته و برخی از آن‌ها توانستند بازدهی بالاتر از ۳۰ درصد را به دست آورند. (جدول ۱)

افزایش ۶ برابری محبوبیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان


بهترین عملکرد سال صندوق‌های درآمد ثابت متعلق به صندوق دورسی رایت با نام (Momentum & Dividend ETF (DDIV است. دورسی رایت یک متخصص سرمایه‌گذاری است و به دنبال بالاترین بازدهی در بازار سهام بزرگ و متوسط است که بهترین قدرت نسبی را نشان می‌دهد. این استراتژی به‌وضوح از این سود برد که آن دسته از سهامی که در سال گذشته سود خوبی دادند در ابتدای سال عملکرد قدرتمندی داشتند. حضور (ALPS REIT Dividend Dogs ETF (RDOG در این فهرست اتفاق جالبی است. VictoryShares سال خوبی را با قرار دادن دو ETF خود در ۶ فهرست برتر این لیست سپری کرد.

امین چمازکتی - روزنامه‌نگار

کد خبر 458963

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بورس در برزخ انتظار

    بورس در برزخ انتظار

    اصلاح بی‌پایان نماگرهای بورسی ورود به عصر جدیدی را آغاز کرده است. پس از افت پی‌درپی قیمت سهام به‌نظر می‌رسید ‌با فرارسیدن نیم‌سال دوم، کارنامه عقبگرد قیمت سهام بسته شود اما تداوم حرکت بازارسهام بر مدار نزولی نشان می‌دهد ابرمشکلات بازارمذکور بزرگ‌تر از آن است که رخدادهای کوچک و حاشیه‌ای بتوانند مسیر قیمت سهام را تغییر دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =