۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
اوراق دولتی همچنان خریدار دارد؟

با توجه به توسعه و افزایش ارزش صندوق‌های درآمد ثابت فعلا محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی وجود ندارد

صدای بورس - میثم قریشی؛ افزایش فروش اوراق بدهی دولتی در بازار سرمایه باعث خروج نقدینگی از بازار سهام و سقوط شاخص کل بورس شده است همچنین نرخ‌های بالای صندوق‌های درآمد ثابت تبدیل به رقیبی جدی برای بازار سهام شده‌اند. در این زمینه علی‌اکبر ایرانشاهی، رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: هر کدام از ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که مجوز گرفتند و در حال فعالیت هستند رسالت متفاوت خود را دارند و به طور طبیعی صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی که دارد و مدل سرمایه‌گذارهایی که می‌تواند جذب کنند نباید به این شکل مورد مقایسه قرار گیرد که باید از این صندوق‌ها خارج شویم.

وی درباره نحوه حمایت از شرکت‌های نوپا افزود: برای حمایت و تامین مالی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک مقیاس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی راه‌اندازی شده است که اخیرا با مدیران صندوق‌ها جلساتی در راستای اینکه چه موانع و مشکلاتی برای توسعه فعالیت خود دارند، داشتیم. با توجه به اینکه از عمر این صندوق‌ها ۴ تا ۵ سال بیشتر نمی‌گذرد به طور طبیعی نیاز به توسعه دارند و همچنین نیاز دارند که مقرراتی که تا به امروز تدوین شده اصلاح شود و قوانین خروج صندوق‌ها از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تدوین شود. این شرکت‌ها در ادامه فعالیت خود به دلیل دریافت منابع جدید بزرگ خواهند شد و در این زمینه هم حمایت جدی اتفاق خواهد افتاد.


بیشتر بخوانید: رئیس‌جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد


ایرانشاهی با انتقاد از نرخ‌های بالای اوراق گام تاکید کرد: اوراق گامی که در حال حاضر منتشر می‌شود نرخ‌های بالایی دارند اما از نظر ارزش ریالی قابل توجه نیستند و در مقایسه با اوراق دولتی و شرکتی فعلا نمی‌توان گفت رقیبی برای بازار سرمایه هستند ولی باید درباره نرخ‌هایی که پرداخت می‌شود بررسی جدی انجام شود زیرا این اوراق در نهایت قسمتی از نقدینگی را جذب می‌کنند و ریسک‌های خاص خود را دارند.

رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در توضیح رقابت بین اورق دولتی و بورس گفت: بخشی از اوراق دولتی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریداری می‌شود و بخشی به وسیله سیستم بانکی منتشر می‌شود اما درباره اینکه آیا در حال حاضر ظرفیتی وجود دارد یا نه باید گفت چون در حوزه بازار سرمایه مشتری اوراق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند با توجه به توسعه و افزایش ارزش این صندوق‌ها فعلا محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی وجود ندارد و صندوق‌ها ظرفیت خالی برای خرید این اوراق دارند.

وی تصریح کرد: هرچقدر نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران در اوراق درآمد ثابت افزایش پیدا کند هم هزینه مالی شرکت‌ها بالا می‌رود و هم می‌تواند به عنوان یک رقیب جدی مطرح شود ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که در بازار سرمایه هر ابزار جایگاه و کاربرد خود را دارد و با توجه به این ویژگی‌ها جذب سرمایه اتفاق می‌افتد.

کد خبر 458954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =