برنامه دقیقی برای توسعه ماشین آلات و تجهیزات معدنی داریم

رئیس هیئت مدیره شرکت مس با بیان این که برای توسعه ماشین آلات و تجهیزات معدنی برنامه دقیقی برای اجرا داریم، گفت: قصد داریم باتوسعه همکاری‌های دوجانبه با شرکت بلاز در بلاروس ماشین آلات مورد نیاز شرکت مس را تامین کنیم.

به گزارش صدای بورس، مهندس سید مجید هدایت رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مس چهارشنبه ۱۶ شهریورماه با دمیتری کالتوسف سفیر بلاروس و هیئت همراه، قائم مقام مدیر عامل شرکت بلاز و جمعی از مدیران وزارت صمت و هپکو دیدار و گفتگو کرد.

مهندس هدایت در نشست همکاری‌های دو جانبه شرکت مس با شرکت بلاز گفت: شرکت ملی مس یکی از شرکت‌های مهم و اثرگذار است و در لیست شرکت‌های بورسی مقام سوم را دارا است.
وی با بیان اینکه یک ماه پیش شرکت مس از ۵۰ سالگی عبور کرد و از زمان تاسیس تا امروز یکی از شرکت های بزرگ دنیا محسوب می‌شود افزود: میزان ذخایر معدنی این شرکت بزرگ امروز با کشف یک میلیارد تن به تازگی از ۱۸ میلیارد به ۱۹ میلیارد تن رسیده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مس با اشاره به تمایل شرکت مس برای گسترش همکاری‌ با بلاروس، گفت: برای تسریع در گسترش همکاری‌های مشترک و انعقاد قرارداد لازم است بستر مناسبی شکل بگیرد، رفع ابهامات و دغدغه‌ها می‌تواند در طی شدن مراحل موثر باشد.
‌مهندس هدایت با اشاره به سفر ماه پیش مدیرعامل شرکت مس به بلاروس و نتایج آن، گفت: در سفر انجام شده، توافقاتی برای تهیه و خرید دستگاه‌های دامپ تراک (Dump track) و انتقال آن به کشورمان صورت گرفت.
‌وی یادآور شد: طبق توافقات اولیه قرار بود که حمل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگین معدنی از شهریور ماه بتدریج انجام شود.
‌رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس با بیان این که ما تنها شرکت ایرانی نیستیم که تمایل داریم از محصولات شرکت بلاز استفاده کنیم، تصریح کرد: لذا با هماهنگی هایی که با وزیر محترم صمت و معاون مربوطه داشتیم تصمیم گرفته شد شرکت معتبری مانند هپکو در این زمینه در حوزه ساخت داخل و بومی سازی معرفی شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که شرکت مس تمایل دارد مسیر موجود برای همکاری و خرید تجهیزات مورد نظر کوتاه‌تر شود، گفت: لازم است طبق برنامه زمانبندی، مشخص شود تجهیزات و ماشین آلات چه زمانی به ایران ارسال می‌شود و همچنین زمان امضای قرارداد و شرایط پیش پرداخت‌ها را نیز مشخص کنیم.
رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس با بیان این که انعطاف بیشتری را از شرکت بلاز انتظار داریم، اظهار کرد: وجود مباحثی نظیر مسائل حقوقی، نظارتی و گارانتی در زمینه ساخت دستگاه‌ها در ایران وجود دارد؛ بنابراین بهتر است بدون اتلاف وقت هر چه سریعتر به توافقات قطعی برسیم و قرارداد را وارد فاز اجرایی کنیم.
وی در ادامه یکی از توافقات اولیه را انتقال ۴۰ دستگاه دامپ تراک به همراه اتاق بار به شرکت مس عنوان کرد و افزود: البته در مراحل بعد ۵۰۰ دستگاه dump truck نیز باید طی ۳ سال به شرکت مس تحویل شود.

تمایل بلاروس برای همکاری با شرکت مس ایران در زمینه ماشین آلات معدنی


واسیلی قائم مقام مدیرعامل شرکت بلاز نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از گسترش همکاری‌ با شرکت ملی مس، گفت: افزایش ذخایر شرکت مس به ۱۹ میلیارد تن را تبریک می‌گویم؛ شرکت مس دستاوردهای بزرگی را کسب کرده و از نظر من توسعه ذخایر معدنی این شرکت شگفت انگیز است.
وی در ادامه افزود: برای تحویل دستگاهای دامپ تراک طبق توافقات و قرارداد فی مابین عمل می‌کنیم و احتمالا تحویل را از سپتامبر شروع می‌کنیم.
واسیلی با اشاره به سفر یک ماه پیش مقامات وزارت صمت و شرکت مس به بلاروس یادآورشد: یکی از توافقات در آن سفر همکاری با شرکت ملی مس ایران بود.
وی با اشاره به ضرورت سرعت بخشیدن به امضای قرارداد فی مابین، گفت: شرکت مس فهرست محصولات و ماشین آلاتی را که برای سال ۲۰۲۳ در نظر دارد مشخص کند تا ما بر اساس آن اقدامات لازم را آغاز کنیم.

شرکت مس در زمینه ذخایر معدنی به رتبه پنجم دنیا ارتقاء یافت

مهندس بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین اطلاعات و اقدامات شرکت مس گفت: حجم ذخایر شرکت مس از ۱۸ میلیارد تن به ۱۹ میلیارد تن افزایش یافته و دارای ۵۴ میلیون تن مس محتوی است.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه تا یک ماه پیش شرکت مس هفتمین کشور دارنده ذخایر مس دنیا بود، افزود: اکنون با کشف یک میلیارد تن ذخایر معدنی جدید، توانستیم رتبه پنجم دنیا را به دست آوریم که توفیق بزرگی برای سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران و کشور است.

رحمتی با اشاره به اینکه شرکت ملی مس بزرگ ترین تولید کننده مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا است، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۲/۱ میلیون تن کنسانتره مس، ۳۵۰ هزار تن آند مس و ۲۸۵ هزار تن کاتد مس تولید کردیم که امسال به بیش از ۳۰۰ هزار تن کاتدافزایش خواهد یافت.
‌وی با اشاره به طراحی برنامه توسعه شرکت مس در ۲ فاز، گفت: در فاز اول تولید کنسانتره را از ۱/۲میلیون تن به ۲/۵میلیون تن و در فاز دوم به ۴/۴ میلیون تن افزایش خواهیم داد به طوری که تولید ۴ برابر می شود.
‌رحمتی ادامه داد: در زمینه تولید کاتد از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن بتدریج خواهیم رسید و به این ترتیب جزو ۵ شرکت بزرگ تولید کننده دنیا می‌شویم.
‌وی با اذعان بر اینکه تمام محصولات شرکت مس بر اساس استانداردها بین المللی تولید می شود، توضیح داد: به طور نمونه کیفیت کاتد تولیدی شرکت نیز از گریدA LME لندن بالاتر است.
‌رحمتی با اشاره به حضور بیش از ۶۰۰ شرکت در بازار بورس تهران، گفت: شرکت مس همواره یکی از ۳ شرکت بزرگ و فعال در بازار بورس ایران به شمار می‌رود و به زودی با بهره برداری از پروژه‌های تولیدی به رتبه دوم بورس انشاءلله ارتقاء می‌یابد.
‌به گفته رحمتی میانگین فروش سالیانه ۱۶ سال شرکت مس ۲ میلیارد دلار بوده که فروش داخلی و خارجی هر کدام سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص داده اند.
‌وی همچنین میزان حجم کل فروش شرکت رادر سال گذشته ۳/۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ۱/۶ میلیارد دلار صادرات بوده است و به این ترتیب بزرگ ترین صادر کننده غیر نفتی کشور هستیم.
‌وی دلایل تاکید بر صادرات را ارز آوری شرکت برای انجام طرح های توسعه و تهیه ماشین آلات معدنی عنوان کرد و گفت: این مسئله نکته مهم و کلیدی محسوب می شود و بر همین اساس شرکت مس برای تهیه ارز مشکلی نخواهد داشت.
‌وی در ادامه تعریف ۶۵ پروژه و سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای افزایش تولید از ۲۵۰ میلیون تن به یک میلیون تن را در زمره مهمترین اقدامات شرکت مس قلمداد کرد و متذکر شد: شرکت مس در راستای توسعه پایدار برای تامین آب و برق به عنوان مسأله کلیدی و مهم برنامه ریزی هایی داشته است.
‌وی حضور و فعالیت شرکت مس در بزرگ ترین پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را در ادامه مورد تاکید قرار داد و گفت: شرکت مس ایران در این پروژه ۳۳ درصد سهامدار است و بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعب در فاز اول آب تامین می شود لذا برای انجام طرح های توسعه از آب مورد نیاز برخور داریم.
‌ رحمتی همچنین داشتن نیروگاه اختصاصی برق را نشان از مدیریت و توانایی‌های شرکت مس دانست و توضیح داد: ظرفیت تولید۶۵۰ مگاوات ظرفیت برق را داریم، در حالی که کل مصرف ما ۲۰۰ مگاوات است.
‌وی همچنین به احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات توسط شرکت مس اشاره کرد و گفت: به این ترتیب ۳ برابر ظرفیت، تولید برق خواهیم داشتم.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: تمام شرایط و امکانات لازم برای توسعه پایدار صنعت مس ایران مهیا است.

کد خبر 458891

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =