چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم

اگر فرزندان شما به طور طبیعی کنجکاو هستند و سوالات زیادی می‌پرسند، ممکن است در مورد اقتصاد نیز کنجکاو باشند. آنها احتمالاً کلمه "اقتصاد" را در مدرسه، در اخبار یا از مکالمه بین بزرگسالان شنیده‌اند. سوالات آنها ممکن است گسترده باشد و در مورد اقتصاد به عنوان یک مفهوم کلی بپرسند یا سؤالات آنها ممکن است خاص باشد، در مورد قیمت یک کالای خاص و دلیل افزایش آن بپرسند.

صدای بورس - مهراز حبیبی : ارائه یک راه آسان برای توضیح اقتصاد به کودکان می‌تواند چالش بزرگی به نظر برسد. به هر حال، این موضوع پیچیده‌ای است، حتی برای کسانی که زندگی خود را وقف حوزه اقتصاد کرده‌اند. اما چگونه می‌توانید چیزی را با این همه بخش متحرک، ساده کنید؟ شما می‌بایست توضیحات خود را به یک سری توضیحات تقسیم کنید و با اصول اولیه شروع کنید.

اقتصاد را تعریف کنید

هنگامی که با فرزندان خود در مورد اقتصاد صحبت می‌کنید، با تعریف کلمه شروع کنید. یک راه ساده برای تعریف اقتصاد: این روشی است که مردم پول خرج می‌کنند و روشی که مردم پول بدست می‌آورند. اقتصاد می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. این کلمه می‌تواند به یک اقتصاد محلی اشاره کند، مانند نحوه خرج کردن و کسب درآمد مردم در یک شهر کوچک یا شهر بزرگ‌تر. همچنین می‌تواند به اقتصاد یک کشور یا به روش پول‌سازی و خرج کردن در سراسر جهان اشاره داشته باشد.

در مرحله بعد، می‌توانید درباره عواملی که بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، صحبت کنید. افراد ممکن است در زمان‌های خاص یا زمانی که رویدادهای خاصی در حال وقوع هستند، پول بیشتری خرج کنند. مقدار پولی که در دسترس است نیز می‌تواند بسته به رویدادهای محلی، ملی یا جهانی در نوسان باشد. عوامل زیادی دخیل هستند.

در دسترس بودن منابع: میزان منابع موجود در یک منطقه نقش مهمی در تأثیرگذاری بر اقتصاد کلی آن دارد. به عنوان مثال، اگر کشوری دارای منابع فراوانی مانند گیاهان، مواد معدنی، دام و آب باشد، احتمالاً می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای ایجاد محصولات، خدمات و شغل‌ها نسبت به منطقه‌ای که کمتر یا اصلاً ندارد، فراهم کند. این منابع می‌تواند منجر به ورود پول و مبادله بیشتر در منطقه شود.

در دسترس بودن افراد: افراد منبع دیگری هستند که بر اقتصاد یک منطقه تأثیر می‌گذارند. مردم از چند طریق می‌توانند در سلامت اقتصاد نقش داشته باشند. اول، داشتن افراد کافی برای پر کردن مشاغل مورد نیاز برای حفظ حرکت اقتصاد کمک می‌کند. دوم، افراد باید مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای انجام آن مشاغل را داشته باشند.

جو سیاسی و اجتماعی: تغییرات اجتماعی و رویدادهای سیاسی نیز بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد. می‌توانید از مثال‌هایی برای نشان دادن این مفهوم برای فرزندانتان استفاده کنید. یکی از نمونه‌ها همه گیری ویروس کرونا است که باعث تعطیلی مشاغل و افزایش بیکاری شد. نمونه دیگری از تأثیر تغییرات اجتماعی یا سیاسی بر اقتصاد را می توان با انتخاب رئیس جمهور جدید مشاهده کرد. مردم معمولاً بسته به احساسی که در مورد تأثیر آینده رئیس جمهور بر اقتصاد دارند، بیشتر یا کمتر خرید می‌کنند.

تغییرات در فناوری: تغییرات و پیشرفت‌های تکنولوژیکی نیز بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد. اختراعاتی مانند خط مونتاژ متحرک، تولید بیشتر یک آیتم را در مدت زمان کوتاه‌تری ممکن کرد. پیشرفت‌های فن‌آوری مدرن، مانند ربات‌ها، تولید را سرعت می‌بخشد و دامنه مشاغلی را که در دسترس کارگران است، گسترش می‌دهد.

چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم

اقتصاد خوب چیست؟

شما یک راه ساده برای توضیح یک اقتصاد خوب به فرزندان خود دارید. در طول یک اقتصاد خوب، مردم تمایل دارند که پول کافی برای تهیه چیزهای مورد نیاز خود مانند غذا، پوشاک و مکانی برای زندگی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است پول کافی برای خرید اقلام اضافی یا کنار گذاشتن پس انداز داشته باشند.

صرفه جویی درخرج کردن پول در یک اقتصاد خوب

وقتی اقتصاد خوب است، ما این آزادی را داریم که آنچه می‌خواهیم و نیاز داریم بخریم. همچنین پول بیشتری برای پس انداز داریم. "نرخ پس انداز شخصی" پولی است که مردم در مقایسه با درآمد قابل تصرف خود پس انداز می‌کنند و در طول سال‌ها در نوسان است.

میزان پس‌انداز مردم اغلب بازتابی از وضعیت اقتصادی است. در ژوئن ۲۰۲۰، نرخ پس انداز شخصی ۱۹درصد بود. برای کل سال ۲۰۱۹، نرخ پس انداز شخصی ۷.۵درصد بود. در فاصله زمانی بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، تغییرات زیادی در اقتصاد رخ داد. سطح درآمد شخصی هر ماه از مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد. در سال‌های گذشته، سطح درآمد شخصی کاهش نیافته است.

هنگامی که با فرزندان خود در مورد نرخ پس‌انداز و اقتصاد صحبت می‌کنید، می‌توان به این نکته اشاره کرد که در حالی که وقتی اوضاع خوب پیش می‌رود، نرخ پس‌انداز کاهش می‌یابد، اما همچنان ایده خوبی است که پول را کنار بگذارید.

نرخ بهره بالاست: به فرزندان خود اشاره کنید که وقتی اقتصاد خوب است، معمولاً نرخ بهره بالاست. نرخ بهره بالا خبر خوبی برای افرادی است که حساب پس انداز باز می‌کنند. هرچه این نرخ بالاتر باشد، از رشد بیشتری از پول موجود در حساب خود لذت خواهید برد.

پس‌انداز می‌تواند وام‌دهی را تقویت کند: هر چه مردم پول بیشتری را در حساب‌های پس‌انداز خود بگذارند، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری باید پول بیشتری به افرادی که ممکن است بخواهند خانه بخرند یا وام‌های شخصی بگیرند، وام دهند. وجود پول در دسترس برای وام دادن، مردم را به خرید ترغیب می‌کند، که اقتصاد را نیز تقویت می‌کند.

پس‌انداز می‌تواند از عدم قطعیت‌های آینده محافظت کند: چه اقتصاد خوب باشد یا بد، پس‌انداز همیشه یک ایده هوشمندانه است. با فرزندان خود در مورد اینکه چگونه پس انداز باعث تامین مالی می‌شود صحبت کنید محافظت در صورت از دست دادن شغل یا هزینه های غیر منتظره.

فرصت های شغلی در یک اقتصاد خوب

هنگامی که با فرزندان خود در مورد اقتصاد صحبت می‌کنید، همچنین ارزش دارد که به آنها توضیح دهید که چگونه اقتصاد کلی بر تعداد مشاغل موجود تأثیر می‌گذارد. نرخ بیکاری در ایالات متحده درصدی از مردم این کشور را نشان می‌دهد که در حال حاضر بدون شغل هستند. در شرایط خوب، نرخ بیکاری پایین است. شما می‌توانید به فرزندان خود به دلایلی اشاره کنید که چرا نرخ پایین بیکاری برای کل اقتصاد خوب است.

مردم درآمد دارند: وقتی مردم منبع درآمدی دارند، معمولاً می‌توانند هزینه چیزهای مورد نیاز خود مانند غذا و سرپناه را بپردازند. مردم احتمالاً بیشتر خرج می‌کنند: هر چه مشاغل بیشتر و افراد شاغل بیشتر باشند، احتمال اینکه مردم درآمد قابل تصرف خود را خرج کنند بیشتر می‌شود.

مشاغل اغلب شغل ایجاد می‌کنند: نرخ پایین بیکاری اغلب می‌تواند به ایجاد مشاغل بیشتر کمک کند. شما می‌توانید این مفهوم را با یک مثال برای کودکان خود توضیح دهید. وقتی بسیاری از مردم درآمد دارند، از جمله درآمد قابل تصرف، احتمالاً چیزهای بیشتری می‌خرند. این می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل جدید مانند افتتاح فروشگاه ها یا رستوران های جدید شود. آن مشاغل جدید باید افرادی را استخدام کنند و به کاهش بیشتر نرخ بیکاری کمک کنند.

چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم

اقتصاد بد چیست؟

در یک اقتصاد خوب، مردم بیش از آنچه برای زندگی راحت نیاز دارند، پول دارند. در اقتصاد بد معمولاً برعکس است. زمانی که اقتصاد دچار مشکل است، مردم اغلب شاهد کاهش درآمد و همچنین از دست دادن شغل هستند. چگونه رکود و افسردگی را توضیح دهیم؟ با فرزندان خود در مورد دو اصطلاحی که معمولاً برای توصیف یک اقتصاد بد استفاده می‌شود صحبت کنید: رکود و افسردگی. اگرچه برخی از افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما شایان ذکر است که آنها متفاوت هستند. سریع ترین راه برای توضیح رکود از طریق اثرات منفی آن است.

سطح درآمد: مردم تمایل دارند در طول دوره رکود، درآمد خود را کاهش دهند. اگر فردی شغل خود را از دست ندهد، کارفرمای او ممکن است حقوق یا ساعات کاری او را کاهش دهد و حقوق او کاهش یابد.

خریدهای خرده فروشی: وقتی مردم پول کمتری دارند، تمایل به خرید کمتری دارند. خرده فروشی معمولاً در شرایط رکود کاهش می‌یابد.

اشتغال: این بخش می‌تواند کمی مشکل باشد، زیرا نرخ بیکاری در شرایط رکود افزایش می‌یابد. در حالی که این نرخ در حال افزایش است، مطمئن شوید که به فرزندان خود بگویید که چیز خوبی نیست. هر چه نرخ بیکاری بیشتر باشد، افراد کمتری شغل دارند.

حجم تولید: از آنجایی که مردم کمتر خرید می‌کنند، نیاز چندانی به تولید وجود ندارد. تولیدکنندگان اغلب در شرایط رکود کاهش می‌یابند. با فرزندان خود در مورد تأثیر دومینویی که می‌تواند داشته باشد صحبت کنید. وقتی کارخانه ها تعطیل می‌شوند، افراد بیشتری بیکار می‌شوند و همین افراد هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند.

تولید ناخالص داخلی (GDP): GDP معیار کلی فعالیت اقتصادی در یک کشور است. با توضیح ساده، این ارزش هر چیزی است که توسط یک کشور تولید می‌شود، از هنر و سرگرمی گرفته تا خرده فروشی و خدمات وکالت. تولید ناخالص داخلی در دوران رکود کاهش می‌یابد.

چگونه می‌توانید تفاوت بین رکود و افسردگی را برای فرزندان خود توضیح دهید؟ چند ویژگی این دو را از هم متمایز می‌کند.

مدت زمان: یک رکود ممکن است کمتر از یک سال طول بکشد، در حالی که رکود دیگر می‌تواند سال‌ها ادامه یابد.

شدت: افسردگی در مقایسه با رکود، از نظر اثرات بسیار بدتر است. در رکود بزرگ، تولید ۳۰ درصد در ایالات متحده کاهش یافت و نرخ بیکاری به ۲۵ درصد رسید. در مقابل، در خلال رکود اقتصادی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ (که بدترین رکود از زمان رکود بزرگ در نظر گرفته شد)، تولید ۳.۴ درصد کاهش یافت و بیکاری به ۹ درصد رسید.

پس انداز پول در یک اقتصاد بد

زمانی که اقتصاد بد است، نرخ بهره کاهش می‌یابد. موسسات مالی از مردم می‌خواهند که پول قرض کنند و اقتصاد را تقویت کنند، بنابراین وام ها را ارزان تر می‌کنند. نرخ‌های بهره پایین‌تر به این معنی است که پول در یک حساب پس‌انداز به اندازه‌ای درآمد نخواهد بود، اما با این وجود، صرفه‌جویی در پول همچنان مهم است.

شما می‌توانید به فرزندان خود اشاره کنید که در زمان هایی که از نظر مالی چالش برانگیز است، پس انداز کردن پول اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. داشتن پول در یک حساب پس انداز به این معنی است که در صورتی که درآمدتان بیشتر کاهش یابد یا شغل خود را از دست بدهید، یک منبع تامین مخارج در این مواقع ضروری دارید.

فرصت‌های شغلی در یک اقتصاد بد

توضیح دادن به فرزندتان که چگونه اقتصاد بر اشتغال و فرصت‌های شغلی تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به او ایده بهتری از آنچه در جهان می‌گذرد بدهد. همچنین به زمینه سازی رکود اقتصادی و آنچه ممکن است برای خانواده شما باشد کمک می‌کند.

تاکید کنید که دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است شخصی شغل خود را در طول رکود از دست بدهد. ممکن است یک شرکت مجبور شود برای همیشه تعطیل شود، در حالی که سایر کارفرمایان ممکن است کارگران خود را برای صرفه جویی در هزینه اخراج کنند. از آنجایی که این افراد شغل خود را از دست می‌دهند، احتمالاً به دنبال کار خواهند بود. با این حال، ممکن است تعداد موقعیت‌های موجود به اندازه کافی زیاد نباشد که جهش بیکاری را نشان دهد.

اگر نگران این هستید که صحبت کردن با فرزندانتان در مورد از دست دادن شغل و بیکاری باعث استرس شود، حتماً به این نکته اشاره کنید که شرایط بد اقتصادی معمولاً تغییر می‌کند. با بهبود اقتصاد، نرخ بیکاری افزایش می‌یابد، به این معنی که بسیاری از مردم دوباره کار پیدا می‌کنند.

چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم

چگونه تورم را توضیح دهیم

بسته به سن شما و سن والدینتان، فرزندان شما ممکن است درک اولیه ای از تورم داشته باشند. اگر یکی از اعضای خانواده تا به حال چیزی شبیه این گفته باشد که «وقتی بچه بودم، یک نوشابه ۱۰ سنت قیمت داشت»، پس بچه‌های شما کمی در مورد تورم می‌دانند.

ساده‌ترین راه برای توضیح تورم این است که افزایش قیمت است. نوشابه‌ای که در سال ۱۹۵۰، ۱۰ سنت قیمت داشت ممکن است در قرن ۲۱ حدود ۲ دلار قیمت داشته باشد. حتی اگر یک فرد همان نوع و مقدار نوشابه قبلی را دریافت می‌کند، اکنون باید بیشتر از هفت دهه قبل برای آن هزینه بپردازد.

وقتی به آنها بگویید که تورم باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود، بچه های شما می‌خواهند بدانند چرا. در برخی موارد، این در مورد عرضه و تقاضا است. زمانی که تقاضای زیادی برای چیزی وجود داشته باشد، اما به اندازه کافی محصول نباشد، قیمت‌ها معمولاً افزایش می‌یابند. نمونه‌ای از تورم اخیر را می‌توان در قیمت مواد غذایی مصرف‌شده در خانه در سال ۲۰۲۰ مشاهده کرد. قیمت‌های مواد غذایی مصرف‌شده در خانه در ژوئن ۲۰۲۰ نسبت به ژوئن ۲۰۱۹، ۵.۶ درصد افزایش یافت. از آنجایی که افراد بیشتری به جای بیرون رفتن برای غذا خوردن، بر تهیه وعده های غذایی در خانه تمرکز کردند، تقاضا برای خواربار افزایش یافت و منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

عرضه و تقاضا تنها عاملی نیست که به تورم کمک می‌کند. در برخی موارد، قیمت‌ها می‌تواند در نتیجه افزایش هزینه تولید برخی کالاها افزایش یابد. اگر شرکتی که یک قطعه حیاتی را برای یک تولید کننده تامین می‌کند، افزایش دهدبه عنوان مثال، تولید کننده ممکن است سعی کند با افزایش قیمت کالاهای خود، این افزایش قیمت را متعادل کند.

فرزندان شما می‌توانند تاثیر تورم را در زندگی روزمره خود ببینند. به عنوان مثال، بگویید چیزی وجود دارد که می‌خواهند بخرند، مانند یک دوچرخه جدید. هنگامی که آنها شروع به پس انداز برای خرید دوچرخه می‌کنند، هزینه آن ۵۰ دلار با مالیات است.

اگر به فرزندتان ۵ دلار در هفته کمک هزینه بدهید، او باید پول کافی برای خرید دوچرخه بعد از ۱۰ هفته داشته باشد، اما تورم می‌تواند قیمت دوچرخه را تغییر دهد. شاید تقاضای بیشتری برای دوچرخه وجود داشته باشد، بنابراین قیمت آن به ۷۵ دلار می‌رسد. فرزند شما اکنون باید ۱۵ هفته پس انداز کند تا بتواند همان دوچرخه را بخرد.

با بچه هایتان در مورد هزینه ها و اقتصادشان صحبت کنید

حتی اگر آنها ممکن است برای کمک هزینه و خرج کردن پول به شما تکیه کنند، فرزندان شما در حال حاضر بخشی از اقتصاد بزرگتر هستند. وقتی چیزی را می خرند، در مخارج مصرف کننده سهیم هستند.

به عنوان مصرف کننده، فرزندان شما قدرت زیادی دارند. در واقع، مخارج مصرف‌کننده آنقدر قدرتمند است که اغلب اولین چیزی است که دولت وقتی می‌خواهد اقتصاد خود را از رکود خارج کند، روی آن تمرکز می‌کند. هر چه مردم در مواقع دشواری اقتصادی بیشتر خرج کنند، فعالیت تجاری بیشتر و پتانسیل بیشتری برای مشاغل جدید بیشتر می‌شود. در اینجا برخی از مواردی است که می‌توانید هنگام صحبت با فرزندان خود در مورد قدرت خرج کردن آنها برجسته کنید.

جستجو برای بهترین قیمت سودمند است: به فرزندان خود یادآوری کنید که توپ در زمین آنهاست وقتی نوبت به دست آوردن بهترین قیمت برای یک محصول می‌رسد. آنها را تشویق کنید تا فروشگاه ها را مقایسه کنند و به دنبال فروشگاهی باشند که کمترین قیمت را برای کالایی که می‌خواهند بخرند ارائه دهد.

این کمک می‌کند که بپرسید از این محصول چه چیزی به دست خواهند آورد: فرزندان خود را تشویق کنید که به دقت در مورد هر چیزی که قصد خرید دارند فکر کنند. از آنها بپرسید که آیا چیزی که در حال حاضر دارند می‌تواند به همان هدف عمل کند یا راه های بهتری برای خرج کردن یا پس انداز پول آنها وجود دارد.

آنها را تشویق کنید تا روی هزینه واقعی کالا تمرکز کنند: در برخی موارد، قیمت برچسب کالا قیمت کامل نیست. اسباب‌بازی‌های موتوردار ممکن است گهگاه به باتری‌های جدید نیاز داشته باشند و برخی از انواع لباس‌ها ممکن است نیازهای تمیز کردن پیچیده یا گران قیمتی داشته باشند.

آنها را تشویق کنید تا روی کیفیت کالا تمرکز کنند: اگر علاقه مند به تربیت کودکانی هستید که مصرف کنندگان آگاه باشند، آنها را تشویق کنید تا به تأثیر خریدشان فکر کنند. ممکن است از آنها بخواهید درباره شرکت سازنده محصول تحقیق کنند تا درباره شهرت آن بیشتر بدانند. از آنها بخواهید در نظر بگیرند که وقتی محصول دیگر کار نمی‌کند یا نیاز به تعویض دارد چه اتفاقی می افتد. آیا آنها می‌توانند آن را بازیافت کنند یا بفروشند یا باید به محل به سطل زباله بندازند؟

آنها را به دیدن تصویر بزرگ ترغیب کنید: وقتی بچه های شما می‌خواهند چیزی بخرند، خواه یک بسته آدامس باشد یا یک بلیط بزرگ، مانند دوچرخه یا دستگاه بازی ویدیویی، آنها را تشویق کنید که درازمدت فکر کنند. آیا آنها برای سالهای آینده از این کالا استفاده خواهند کرد یا به سرعت از آن بزرگتر خواهند شد؟ آیا خرید امروز با دیگر اهداف برنامه ریزی شده هزینه ها یا پس انداز آنها تداخل خواهد داشت؟

مثال بزنید: بچه‌ها معمولاً عادت‌های خرج کردن خود را مانند عادت‌های والدینشان الگو می‌کنند. با فکر کردن به خریدهای خود و با سنجیدن دقیق مزایا و معایب آنچه خریداری می‌کنید، الگوی خوبی باشید. حتی می‌توانید زمانی که زمان خرید عمده خانواده‌ها، مانند یک ماشین جدید است، فرزندانتان را در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت دهید.

کد خبر 458510

اخبار مرتبط

  •  برخی بانک‌ها پول مردم را بلوکه کرده اند

    برخی بانک‌ها پول مردم را بلوکه کرده اند

    علیرغم اینکه بلوکه کردن بخشی از وام نزد بانک تخلف است، ولی همچنان برخی بانک‌ها اقدام به بلوکه کردن تا ۲۵ درصد مبلغ وام می کنند که لازم است بانک مرکزی با این تخلف برخورد کند.

  • اعلام جزئیات جدید از وام فرزندآوری

    اعلام جزئیات جدید از وام فرزندآوری

    براساس آمار بانک مرکزی از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین) تاکنون ۳۸۳ هزار و ۲۳۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ ۱۵ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

  • پیشگامی مناطق آزاد در  ایجاد یک نشان تجاری واحد میان کشورهای جهان تشیع

    پیشگامی مناطق آزاد در ایجاد یک نشان تجاری واحد میان کشورهای جهان تشیع

    مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با حضور در هفتمین اجلاس مجمع عمومی اهل بیت(ع)، ضمن معرفی ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تبیین و تشریح قوانین، مقررات، اهداف و کارکردهای مناطق و نقش آنها در همگرایی محبان اهل بیت (ع) پرداخت.

  • برای پیشگیری از مهاجرت پزشکان، به کمک مناطق آزاد نیازمندیم

    برای پیشگیری از مهاجرت پزشکان، به کمک مناطق آزاد نیازمندیم

    با هدف توسعه و تقویت امکانات پزشکی و بهبود خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت، سلامت و پزشکی در مناطق آزاد، تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی و سازمان نظام پزشکی کشور امضاء شد.

  • در ۵ ماهه امسال چقدر شغل ایجاد شد؟

    در ۵ ماهه امسال چقدر شغل ایجاد شد؟

    مطابق آمار سامانه ملی رصد اشتغال کشور، در پنج ماه نخست امسال ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.

  • کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازار

    کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازار

    دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با توجه به رکود بازار دوباره شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی اقلام روغن خوراکی در کشور هستیم.

  • تخلف برخی از بانک‌ها در محاسبه نرخ جرایم تاخیر اقساط

    تخلف برخی از بانک‌ها در محاسبه نرخ جرایم تاخیر اقساط

    دبیر شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه جریمه تاخیر در پرداخت اقساط در چارچوب شریعت با ابهامات شرعی مواجه است، گفت: با وجود این ابهامات مفهوم جدیدی به نام وجه التزام مطرح شد که البته بعضا تخلفاتی هم در محاسبه نرخ و سقف وجه التزام وجود دارد که بخش نظارتی بانک مرکزی تلاش دارد با موسسات متخلف برخورد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =