وزیر نفت خبر داد :افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع

وزیر نفت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد که ایران به‌زودی در حوزه تولید پروپیلن از پروپان به خودکفایی می‌رسد.

به گزارش صدای بورس، زارش صدای بورس، جواد اوجی به مناسبت هفته دولت با سفر به استان بوشهر، در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارن نفت ،در عسلویه حضور یافت. وی پس از افتتاح ۲۷ پروژه مسئولیت اجتماعی، گفت: این قول را می‌دهیم که افتتاح این پروژه‌ها تداوم داشته باشد.

وزیر نفت در ادامه فرمان بهره‌برداری از فاز ۳، ۴ و ۵ شرکت ایران ال‌ان‌جی را صادر و اظهار کرد: مایع‌سازی و شیرین‌سازی این مجموعه هنوز تکمیل نشده، اما برق تولیدی آن اکنون به منطقه عسلویه و استان بوشهر تزریق می‌شود.

اوجی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH/PP) شرکت پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی پارس تأکید کرد: یکی از طرح‌های ضروری صنعت پتروشیمی همین طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن است که برای زنجیره تکمیلی پتروشیمی هم مهم است، در حالی که هنوز بخشی از پروپیلن به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، احداث مجتمع‌های تولید پروپیلن از پروپان را آغاز می‌کنیم و تا چند سال آینده در این حوزه به خوکفایی خواهیم رسید، با این کار اشتغالزایی خوبی در این حوزه برای نیروهای بومی و متخصصان استان بوشهر فراهم می‌شود.


بیشتر بخوانید :نفت ۱۲۵ دلاری چقدر محتمل است؟


وزیر نفت همچنین گفت: پژوهشگاه صنعت نفت هم به لیسانس فنی پلی پروپیلن (PP) دست یافته و این بخش به‌طور کامل بومی‌سازی شده است.

اوجی پس از اعلام دستور بهره‌برداری از پروژه انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های سایت ۲ به سایت ۱ پارس جنوبی، اظهار کرد: این پروژه یکی از اقدام‌های مهم در فصل زمستان است، زیرا توقف انتقال این میعانات بر تولید گاز اثر می‌گذارد. از سویی هزینه نقل و انتقالات آن هم بین سایت ۱ و ۲ کاهش می‌یابد.

وی در ادامه پس از افتتاح پایانه صادراتی ال‌پی‌جی شرکت پتروصنعت ایرانیان تصریح کرد: این صادرات از انحصار برخی کشورهای منطقه درآمد و شرکت‌های دیگر هم در این حوزه فعال شدند و طبق آمار مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم صادرات ال‌پی‌جی در یک سال اخیر ۲۰ درصد افزایش یافته است که ارزآوری بیشتری هم برای کشور خواهد داشت.

به گزارس فارس وزیر نفت در پایان پس از اعلام دستور آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ میدان پارس جنوبی، از همه کارکنان و مدیران منطقه ویژه پارس و پارس جنوبی قدردانی کرد.

کد خبر 458391

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =