۲۰ شرکت در لیست واگذاری کدامند؟

سازمان خصوصی‌سازی از اسامی ۲۰ شرکت دولتی در فهرست واگذاری خبر داد.

به گزارش صدای بورس، فهرست ۲۰شرکت آماده واگذاری ؛ شامل ۱۰۰ درصد سهام هواپیمایی کیش، لوله گستر اسفراین، معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، کشاورزی و دامپروری سفیدرود و فولاد آذربایجان، ۸۰ درصد سهام آلومینای ایران، ۷۶ درصد سهام صنعتی اسفراین، ۴۹ درصد طراحی ساختمان نفت، ۴۸ درصد سهام فولاد میبد، ۴۰ درصد پالایشگاه کرمانشاه و عمران مسکن ثامن، ۳۵ درصد فولاد سفیددشت و فولاد شادگان، ۳۰ درصد عمران مسکن شرق، ۲۰ درصد توسعه نیشکر جانبی و احیا استیل بافت، ۱۷.۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۶ درصد پالایشگاه امام خمینی شازند، ۱۵ درصد صنایع آلومینیوم جنوب و ۱۰ درصد اپال پارسیان سنگان در فهرست واگذاری قرار دارند.

براین اساس؛ از ۱۸۹ شرکتی که در لیست واگذاری قرار دارند، ۱۰۴ شرکت زیان‌دهی قرار دارند که روز به روز به زیان آنها اضافه می‌شود. تا اواسط مهرماه سال جاری همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند، شفاف شده و گریدبندی می‌شوند. از ۱۲۸ شرکت مذکور فقط ۲۴ شرکت وضعیت مناسب و شفافی دارند که می‌توان آنها را در گرید A ارزیابی کرد. در حال حاضر اما ۲۰ شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته‌اند.

۱۰۰ درصد از سهام شرکت هواپیمایی کیش با توجه به زیان ده بودن شرکت واگذار می شود.

۱۰۰ درصد از سهام شرکت لوله گستر اسفراین ازجمله شرکت های زیرمجموعه ایدرو، با برآورد قیمت ۱۰۰۰۰ ریال باتوجه به زیان ده بودن و قیمت گذاری بالا و علیرغم نبود مشتری دارای فروش ضعیف است. باتوجه به ساختار مالی که این شرکت داشت، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صورت گرفته است. ابهاماتی در صورت‌های مالی وجود داشته است و شرکت به زودی پذیرش و عرضه اولیه می شود.

۸۰ درصد از سهام شرکت آلومینای ایران که از شرکت های دانش بنیان است؛ با برآورد قیمتی ۲۰۰۰۰ ریال به خاطر سخت گیری های بورس در پذیرش و نحوه نامناسب قیمت گذاری، پذیرش آن به سختی انجام می شود.

سرمایه شرکت ۲۰۰۰ میلیارد ریال است و در تاریخ ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید. شرکت پودر آلومینا و هیدروکسید آلومینیوم تولید می کند. واگذاری ۱۰۰درصد از سهام شرکت معادن صنایع معدنی طلای زرشوران.

همچنین ۱۵درصد از سهام مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با برآورد قیمت ۴۹۰۰۰ ریال واگذار می شود.

۲۰ درصد از شرکت توسعه نیشکر جانبی با برآورد قیمت ۲۰۰۰۰ ریال از دارایی های ارزشمند شرکت سرمایه گذاری وسپهر است و سهام غیر دولتی و دارای احتمال فروش کم است.

همچنین قرار است ۱۰۰ درصد از سهام شرکت کشاورزی و دامپروری سفید رود واگذار شود که از جمله معضلات شرکت نداشتن سند برای زمین ها و منابع طبیعی و همکاری نکردن کشاورزان محلی است.

۴۹ درصد از سهام شرکت طراحی ساختمان نفت با مبلغ برآورد ۲۷۰۰ ریال درحال واگذاری است که مخالفت وزارت نفت با این طرح از جمله معضلات این شرکت محسوب می شود.

علاوه برآن ۱۶ درصد از سهام پالایش نفت امام خمینی شازند، ۴۰ درصد از پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷.۹ درصد از پالایش نفت ستاره خلیج فارس واگذار می شود. پالایش نفت خلیج فارس معضل بدهی کلان ارزی دارد و فرایند قیمت گذاری طولانی را سپری می‌کند.

۳۰ درصد از سهام عمران مسکن شرق با برآورد قیمتی ۸۰ ریال و ۴۰ درصد از شرکت عمران مسکن ثامن با برآورد قیمت ۳۰۰ ریال واگذار می شود. این شرکت با توجه به ارزشگذاری غیربورسی دارای احتمال فروش ضعیف دارد.

همچنین با توجه به نیاز به قیمت گذاری مجدد برای اپال پارسیان سنگان که قرار است ۱۰ درصد از سهام آن با برآورد قیمتی ۶۰۰۰ ریال عرضه شود با وجود مسائل مربوط به مجامع واگذار می‌شود.

در گروه فولادی نیز قرار است ۳۵ درصد از فولاد سفید دشت و فولاد شادگان واگذار شود.

همچنین ۱۰۰ درصد از سهام فولاد آذربایجان با برآورد قیمت ۲۰۰۰ ریال واگذار می شود.۲۰ درصد از سهام احیای استیل بافت با برآورد قیمتی ۲۳۰۰ ریال و ۴۸ درصد از سهام فولاد میبد نیازمند قیمت گذاری مجدد هستند تا واگذار شوند.

کد خبر 458337

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =