حرکت جدید صندوق توسعه ملی برای ایجاد رونق/ بورس منتفع می‌شود؟

صندوق توسعه ملی با تغییر رویه به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم حرکت می‌کند.

صدای بورس - میثم قریشی؛ طبق اساسنامه هدف از ایجاد صندوق توسعه ملی، تبدیل بخشی از منابع کشور به ثروت‌های ماندگار و مولد، سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده است و در این قالب می‌توان به بخش‌های غیردولتی تسهیلات پرداخت و در بازارهای مالی داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری کرد.

سید علیرضا میرمحمدصادقی، عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تاکنون صندوق عملکرد چشمگیری نداشته و صرفا چند فقره تسهیلات عاملیت ارزی بابت طرح‌های خارج از کشور اجرا کرده و این تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی، بنگاه‌های اقتصادی، تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌هایی که دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی بودند، پرداخت شده است. در واقع اعطای تسهیلات برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شدند و همچنین به خریداران کالاهای ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی تسهیلات داده می‌شد.
وی افزود: با پیگیری‌های‌ انجام شده و بر اساس مصوبات جدید برای افزایش و تقویت منابع، صندوق می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور، خرید سهام و یا سپرده‌گذاری و مشارکت با بخش‌های خصوصی و تعاونی در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی که دارای بازدهی مناسب باشند، شرکت کرده و نیز تسهیلات را به صورت مانایی و حتی رمزارز پرداخت کند.


بیشتر بخوانید: اروپا ۱.۵ میلیون بشکه نفت ایران را می‌بلعد


میرمحمدصادقی ادامه داد: در حال حاضر اعطای تسهیلات مانند گذشته انجام می‌شود ولی حرکت جدیدی که در صندوق توسعه ملی انجام شده، بحث سرمایه‌گذاری است. بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در قالب طرح‌ و پروژه‌ است. برای مثال طرح‌های نفتی در گذشته فقط تسهیلات می‌گرفتند و سود این تسهیلات نصیب صندوق می‌شد اما در فعالیت جدید، صندوق در این پروژه‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کند و در قسمتی از یک میدان نفتی، پالایشگاه یا شرکت فولادی و مواردی از این دست شریک می‌شود.
عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در بحث خرید سهام هنوز چیزی عملیاتی نشده است تا بتوان گفت صندوق توسعه ملی، سهام یک شرکت بورسی را خریداری کرده است اما در شرایطی که بعضی از شرکت‌ها به صندوق بدهکار هستند و توانایی پرداخت بدهی خود را ندارند؛ صندوق قسمتی از طرح را به جای طلب خود تملک می‌کند. در حال حاضر در این زمینه کارهای حقوقی در حال انجام است تا اقدامات بر اساس قانون انجام شود.
وی در پایان اضافه کرد: خرید سهام از طریق صندوق تثبیت انجام می‌شود که طبق قانون صندوق توسعه باید در آن مشارکت داشته باشد. مصوبه‌ای وجود دارد که علاوه بر مشارکت، اجازه خرید سهام را هم می‌دهد ولی این موضوع هم هنوز اجرایی نشده است.

کد خبر 458248

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی

    جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی

    فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک هایی که در پایان سه ماه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =