ورزش؛ حیات خلوت خصولتی‌ها

خلاء قانونی، نبود نظارت و حیات خلوت شرکت‌های دولتی و خصولتی و ارتزاق باشگاه‌های ورزشی از این شرکت‌ها از دلایل افشا نشدن صورت‌های مالی صنایع بزرگ بورسی است.

صدای بورس- ارمغان جوادنیا؛ مهدی حاجیوند، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سئوال «صدای بورس» دلایل منتشر نشدن صورت‌های مالی تیم‌های ورزشی شرکت‌ها و صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه ، مس ، ذوب آهن، سپاهان و... را تشریح کرد.

او با بیان‌اینکه ۷ نماد معاملاتی در بازار سرمایه داریم که ۸ لیگ تیم برتری از آنها ارتزاق می‌کنند، گفت: براساس قانون و مقررات بازار سرمایه شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورسی ملزم هستند جزئیات هزینه‌ها و درآمدهایشان را اعلام کنند و باشگاه‌ها نیز مستثنی از این موضوع نیستند.

حاجیوند با تاکید هزینه و درآمد شرکت‌های بورسی و باشگاه‌های ورزشی تا کنون افشا نشده است، افزود: این شرکت‌ها ملزم با افشای اطلاعات هستند اما از آنجا که هزینه‌کرد بازیکن‌ها و کادر فنی به‌عنوان اسرار تجاری شناخته می‌شود، تا کنون اطلاعات آنها افشا نشده است.


بیشتر بخوانید: چرا سرخابی ها این پا و آن پا می کنند؟


او خلاء‌های قانونی، نبود نظارت و حیات خلوت شرکت‌های دولتی و خصولتی و ارتزاق باشگاه‌های ورزشی از این شرکت‌ها را دلایل افشا نشدن اطلاعات شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورسی برشمرد و تاکید کرد: تا زمانی‌که خصوصی‌سازی اتفاق نیفتد این وضعیت در باشگاه‌ها و بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

حاجیوند این را هم اضافه کرد: از آنجا که حیات خلوتی تحت عنوان بودجه خصولتی‌ها ، دولتی‌ها وشرکتی‌ها وجود دارد هیچ اراده‌ای برای شفافیت هزینه‌های باشگاه‌های ورزشی و شرکت‌ها وجود ندارد در حالی که سازمان بورس، فرابورس و بورس تهران ملزم هستند با اعمال قوانین سخت آنها را مجاب به اعلام هزینه‌کرد باشگاه‌ها کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان‌اینکه هم‌اکنون باشگاه‌های ورزشی از جیب سهامداران ارتزاق می‌کنند، گفت: همانطور که صندوق‌های با درآمد ثابت پول‌ها را از بازار سرمایه جمع و در بانک‌ها پارک می‌کنند، همانطورهم از جیب بازار سرمایه برای ورزش هزینه می‌شود؛ ورزشی که نمی‌تواند درآمدزایی کند و یا بسترهای لازم برایش فراهم نیست.

حاجیوند در پایان این نکته را هم متذکر شد:‌ متولیان بازار سرمایه باید شرکت‌ها را مجاب به انتشار هزینه‌کرد و درآمد تیم‌های ورزشی را در کدال کنند و خلاء‌های قانونی در این زمینه را جبران کنند تا سهامداران و جامعه ۵۰ میلیونی سهام عدالت از این رهگذر آسیب بیشتری نبینند.

کد خبر 457913

اخبار مرتبط

  • چهار صنعت بورسی در معرض آسیب جدی

    چهار صنعت بورسی در معرض آسیب جدی

    عضو هیأت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین گفت: چهار صنعت خودرو، تایر، روغن موتور و غذایی مخصوصا روغنی‌ها به شدت تحت تأثیر منفی قیمت‌گذاری دستوری بوده و این موضوع باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =