برنامه ریزی دولت برای واگذاری سهام خودروسازان/ بررسی قیمت گذاری توسط کارشناسان

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران گفت: یک هیات چند نفره کارشناسی در حال بررسی واگذاری سهام خودروسازان هستند که این امر نشان می‌دهد واگذاری بلوک خودروسازان از سوی دولت به صورت جدی در حال پیگیری است.

به گزارش صدای بورس، «علیرضا تاج‌بر» ، واگذاری سهام خودروسازان را تصمیم بسیار بزرگ دانست و افزود: واگذاری بلوک خودروسازان از سوی دولت در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: یک هیات چند نفره کارشناسی خبره با هزینه بسیار سنگینی در حال بررسی واگذاری سهام خودروسازان است؛ همچنین شنیده می‌شود که برآورد قیمت‌گذاری خودروسازان در مراحل پایانی قرار دارد.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران گفت: این موضوع نشان می‌دهد که حداقل از سوی دولت واگذاری بلوک خودروسازان به جد در حال پیگیری است، اما در یک معامله به این بزرگی دو طرف معامله باید حضور مداوم داشته باشند.

تاج بر افزود: برای واگذاری سهام دو غول خودروسازی، دولت اعلام آمادگی کرده و به خودروسازان و دیگر زیرمجموعه خود اعلام شده که قرار است سهام باقی مانده این دو شرکت واگذار شود و باید با ارزش گذاری همکاری لازم انجام شود.

وی بیان داشت: در طرف مقابل معامله یعنی خریداران بلوک خودروسازی، مشخص نیست که چه شرکت‌هایی، چه اشخاصی و چه کنسرسیومی وارد عمل شوند که بازار سرمایه اکنون در این زمینه با ابهام همراه است.


بیشتر بخوانید: جزییات طرح مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس


عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بیان داشت: متأسفانه افت قیمتی چندی قبل سهام دو خودروساز بزرگ کشور به کل بازار سرمایه تسری پیدا کرد، به طوری که شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی هم سقوط کرد.

تاج‌بر گفت: «الگو تدریجی» بهترین الگو برای واگذاری دو غول خودروسازان کشور است و به نظرم هیچ شرکتی و هیچ شخصی آمادگی این را ندارد تا همه سهام واگذار شده این دو شرکت را خریداری کند، البته امکان هر اتفاقی در این واگذاری وجود دارد.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: ایران خودرو و سایپا سایت‌های مختلفی در سرتاسر کشور دارند، این سهام می‌تواند توسط کسانی که تمایل دارند، وارد عرصه خودروسازی شوند، خریداری شود تا بخش خصوصی بتواند تولید خودرو را جلو ببرد.

وی ادامه داد: به نظرم بهتر است تا زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا جدا و کوچک شوند و واگذاری از زیر مجموعه‌ها آغاز شود تا در نهایت به خود شرکت ایران خودرو و سایپا برسیم.

تاج بر تاکید کرد: با فروش زیر مجموعه‌های خودروسازان یک مقدار نقدینگی وارد این دو شرکت می‌شود و در آن زمان می‌توان انتظار داشت تا اصلاح مالی نیز صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، تعیین تکلیف واگذاری سهام باقی مانده دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا از جمله راهکارهایی بود که توسط رئیس جمهور مطرح شد و مورد توجه اکثر فعالان حاضر در بازار خودرو قرار گرفت. در این بین وزیر صمت قول داد تا خودروسازی به‌زودی به بخش خصوصی واگذار شود.

کد خبر 457726

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =