متغیرهای فعلی درون زا و برون زا در افت و خیز بورس کدامند؟

چرا بورس طی دو سال گذشته با روند نزولی مواجه شد؟ کدام متغیرها سهم بیشتری در این روند داشته و دارند؟

افت و خیزهای اخیر بازار سرمایه دلایل متعددی دارد که می‌تواند شامل متغیرهایی برون زا همچون مشخص نبودن تکلیف برجام و اینکه آیا این توافق صورت می‌گیرد و یا خیر باشد که البته این روزها خبرهای قطعی تر توافق تاثیرات زیادی بر حال بازارسرمایه گذاشته است.


در مورد موارد دیگر می‌توان به وجود نرخ بهره‌ای اشاره کرد که باعث آزار بازار می‌شود و در نهایت بدیهی‌ترین عامل را می‌توان بی‌اعتمادی به عملکرد ارکان دولت و مجلس دانست که به نوعی هر روز بیشتر به دنبال فضایی هستند که به جای جلب اعتماد مردم، آن ها را بیشتر نسبت به خود نا امید کنند و این بی‌اعتمادی می تواند به نوعی فاز اول این جریانات باشد.
عامل دیگری که مدتی است معضل بازار سرمایه شده است قیمت‌گذاری دستوری است که بازار با وجود آن دچار تنش‌های زیادی است، در نهایت این عوامل باعث خروج پول و نقدینگی‌ای می‌شود که در نتیجه همان بی‌اعتمادی است که مردم تمایلی بر ماندن در این آشفته بازار ندارند و علیرغم ارزش ذاتی‌ای که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس دارند بازهم ترجیح بر آن است که پول خود را از بازار خارج کنند. مجموعه این عوامل باعث آن است که بازار واکنش خوبی نشان ندهد.

  • محمدعلی احمدزاده اصل
  • کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 457244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =