سناریوهای رشد صنایع با برجام و بدون برجام

رفع مشکل برجام و توافق قطعا روی اکثر صنایع تاثیر مثبت دارد و به نظر می‌رسد چون زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی هم در بورس فراهم می‌آورد حتما روحیه بازار را تغییر خواهد داد ولی از جهت عملیاتی بعید به نظر می‌رسد که تاثیر منفی داشته باشد

به گزارش صدای بورس پس از گذشت چندین ماه و رفت و آمدهای بسیار و بی‌نتیجه ماندن نتایج مذاکرات برجام، حال اما در حالی که عموم مردم و بازارها نسبت به برجام به نوعی بی‌حس و بی‌تفاوت شده‌اند، دوباره زمزمه‌هایی درباره احیای آن شنیده می‌شود. امضای توافقنامه برجام باعث بهبود بسیاری از مشکلات اقتصادی می‌شود و تاثیرات مثبتی روی بازارهای مالی و همچنین صنایع مختلف می‌گذارد. صنایع بسیاری در صورت به دست آمدن توافق رشد کرده و از این موضوع سود می‌برند. در این میان، برخی صنایع نیز وجود دارند که در صورت عدم توافق با بهبود وضعیت روبه‌رو شده و رشد می‌کنند.


در این رابطه مدیرعامل گروه مالی ملت در رابطه با تاثیرات توافق برجام گفت: در صورتی که توافق برجام صورت بگیرد کل بازار تحت تاثیر قرار گرفته و خوب می‌شود. به نظر می‌رسد چون این توافق تنها راهگشای بعضی از مبادلات خارجی، باز شدن برخی بازارهای جدید و کاهش هزینه‌هایی است که در حال حاضر به دلیل دور زدن تحریم‌ها در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، در نتیجه تاثیر مثبتی بر کل بازار خواهد داشت.
مصطفی امیدقائمی افزود: رفع مشکل برجام و توافق قطعا روی اکثر صنایع تاثیر مثبت دارد و به نظر می‌رسد چون زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی هم در بورس فراهم می‌آورد حتما روحیه بازار را تغییر خواهد داد ولی از جهت عملیاتی بعید به نظر می‌رسد که تاثیر منفی داشته باشد.
وی تاکید کرد: ممکن است نرخ ارز تغییراتی بکند و همچنین به لحاظ حذف هزینه‌هایی که در حال حاضر به دلیل جابه‌جایی پول و تغییر هزینه‌هایی که در نتیجه تحریم بر شرکت‌های صادرکننده تحمیل می‌شود، تاثیر مثبت دارد که بعد از برجام این هزینه‌ها را نخواهد داشت. همچنین کاهش اجتماعی نرخ ارز را جبران می‌کند ضمن اینکه احتمالا شرکت‌ها می‌توانند از مکانیسم‌هایی مثل ‌LC برای پرداخت و دریافت استفاده کنند که حجم سرمایه در گردش آنها را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل گروه مالی ملت اضافه کرد: بنابراین به نظر می‌رسد از هر جهت توافق برجام تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای مثال بانک‌هایی که ارز زیاد و شبکه‌های ارزی خیلی بزرگی در خارج کشور دارند، می‌توانند به دارایی‌های خود دست پیدا کرده و همچنین از شبکه‌هایی که در حال حاضر برای آنها تنها هزینه است، درآمدزایی کنند. همچنین صنایع خودرویی به دلیل اینکه واردات و صادرات قطعات خودرو تسعیر می‌شود، صنایع معدنی به دلیل اینکه امکان صادرات، خرید قطعات و تجهیزات برای آنها فراهم می‌شود، بانک‌ها به لحاظ اینکه چرخش ارزی می‌توانند ایجاد کنند و تسهیلات ارزی بدهند و روی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی هم به لحاظ اینکه می‌توانند محصولات خود را صادر کنند، تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
امیدقائمی در رابطه با این موضوع که اگر توافق صورت نگیرد کدام صنایع رشد خواهند کرد، تصریح کرد: اگر توافق برجام صورت نگیرد خیلی از شرکت‌ها به لحاظ افزایش نرخ ارز تاثیر مثبت می‌بینند و شرکت‌های صادراتی، شرکت‌هایی که محصولات پایه صادر می‌کنند، شرکت‌ها یا بانک‌هایی که دارایی‌های ارزی زیادی دارند و شرکت‌هایی که کالای مشابه آنها با ارز وارد می‌شود، همه می‌توانند رشد کنند.

  • نگاه پندار - خبرنگار

کد خبر 457243

اخبار مرتبط

  • پالایشی ها در تابستان چقدر سود ساختند؟

    پالایشی ها در تابستان چقدر سود ساختند؟

    پالایشگاه‌های بورسی،‌ صورت‌های مالی سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ را منتشر کردند. نگاهی به این گزارش‌ها نشان می‌دهد که هرچند اغلب پالایشگاه‌ها نسبت به فصل بهار عملکرد ضعیف‌تری را ثبت کرده‌اند اما در مقایسه با تابستان سال گذشته روند سودسازی بهتری را داشته‌اند. به طور کلی در ۶ ماهه نخست امسال، سودسازی پالایشی‌ها در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =