۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
واردات برنج کاهش می یابد؟

بنابر آمار پارسال تولید برنج نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد کاهش یافت که در پی سودجویی عوامل واسطه و دلال این موضوع منجر به نوسانات بازار شد.

به گزارش صدای بورس، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت گفته بود که امسال با افزایش ۲۰ درصدی، تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که این‌ میزان ۴۰۰ هزار تن بیشتر از پیش بینی هاست.

با توجه به سرانه مصرف ، سالانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که در صورت تحقق این‌میزان‌تولید حداکثر ۸۰۰ هزار تن برنج باید وارد شود که بنابر اذعان معاون دفتر بازرگانی وزارت جهاد، دوسوم نیاز کشور از تولید داخل و تنها یک سوم از طریق واردات تامین می شود.

انجمن تولیدکنندگان برنج اعلام کرد: طی سنوات قبل در مرداد قیمت برنج همیشه افت می‌کند اما به واسطه عرضه زیاد، تقاضا تغییر نمی کند و به طور کلی برنج هایی که هم اکنون در بازار است، مربوط به شهریور پارسال بوده و از آنجا که کشاورز به ناچار محصول خود را پیش فروش می کند تنها واسطه و دلال با قیمت بازی می‌کند. این درحالی است که معاون دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی تغییر چندباره قیمت در طول سال را رد می‌کند و همواره بر اصلاح ساختار بازار و توزیع تاکید دارد.


بیشتر بخوانید: خبر نگران کننده درباره برنج هندی


افزایش ۱۰‌ تا ۲۰ درصدی عملکرد برنج در واحد سطح

آقای احمد اشراقی نایب رئیس انجمن‌ برنج گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و عدم کمبود آب پیش بینی می شود که عملکرد در واحد سطح ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گفته او، بارها اعلام کرده ایم که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شود، درحالیکه طی سال های اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن وارد شد که این میزان بیش از نیاز کشور است.

اشراقی می گوید: گرچه اعتقادی به ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول داخل نداریم، اما لغو این‌موضوع بر تعادل و کنترل بازار داخل تاثیری ندارد چرا که واردکنندگان تا ۳۱ تیر به هر میزانی که بخواهند ثبت سفارش می کنند.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: واردات برنج تنها بر مبنای کسری نیاز کشور باید صورت گیرد و دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت باید از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

کاهش قیمت برنج خارجی در راه است

آقای مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده که با رفع دوره ممنوعیت تا پایان سال ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود.

به گفته او، با توجه به آنکه بازار برنج خارجی و ایرانی از یکدیگر جدا هستند، لذا افزایش تولید داخل تاثیری در کاهش واردات ندارد.

کشاورز می گوید: با توجه به اختلاف معنادار قیمت برنج خارجی و ایرانی، ناچار به تامین کسری نیاز کشور از طریق واردات هستیم و تنها کاهش قیمت برنج ایرانی بر واردات اثرگذار است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت کنونی هر کیلو برنج پاکستانی و هندی در مبادی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که از یک‌ماه آینده همزمان با فصل برداشت برنج خارجی، قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.

بنابر اظهارات انجمن واردکنندگان برنج، با حل مساله ثبت سفارش و ترخیص برنج های وارداتی نگرانی در خصوص تامین برنج کشور نداریم.

حداکثر قیمت منطقی هر کیلو برنج ۸۷ هزار تومان

آقای محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: همه ساله در پیک برداشت، قیمت برنج کاهش پیدا می کند که متاسفانه بدلیل وجود واسطه ها و دلالان این افت قیمت به مصرف کننده نمی رسد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم در کارخانه کمتر از ۸۰ هزار تومان و برنج پرمحصول ۵۰ هزار تومان است که حداکثر ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان باید به مصرف کننده در تهران عرضه شود.

خاکزاد می گوید: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط تولید و ذخایر برنج در انبارهای کشور پیش بینی می شود که امسال قیمت برنج افزایشی نداشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،بنابرپیش بینی معاونت امور زراعت امسال تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد که براساس تامین بیش از ۷۰ درصد برنج مورد نیاز از تولید داخل، کمتر از ۵۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.

کد خبر 457203

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =