۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
باورهای نادرست درباره ویتامین C

ویتامین C به طور گسترده هم به عنوان غذا و هم به عنوان مکمل مصرف می‌شود.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ ویتامین C یا اسید اسکوربیک یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این ویتامین محلول در آب باید روزانه از طریق غذا و مکمل‌ها مصرف شود زیرا بدن قادر به ذخیره آن به اندازه کافی نیست.

ویتامین C توسط بدن برای کنترل عفونت‌ها، التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. همچنین بدن برای تهیه کلاژن، بخش مهمی از بافت همبند که شامل سیستم عصبی، استخوان، غضروف، خون و غیره است، نیاز دارد. ویتامین C همچنین در ساخت چندین هورمون در بدن ضروری است.

یک مرد بالغ باید ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز و یک زن بالغ باید ۷۵ میلی گرم از آن را مصرف کند. افراد سیگاری نسبت به دیگران نیاز به مصرف ویتامین C بیشتری دارند زیرا سیگار باعث کاهش سطح ویتامین C در بدن می‌شود. بنابراین با توجه به مزایای بی‌شماری که ارائه می‌دهد، ویتامین C به طور گسترده ای هم از نظر غذا و هم به عنوان مکمل مصرف می‌شود.

با این حال، چندین افسانه در مورد این ویتامین وجود دارد که بر میزان مصرف این ویتامین تأثیر می‌گذارد:

آیا ویتامین C درمان سرماخوردگی است؟

این احتمالاً بزرگترین افسانه مرتبط با ویتامین C است، به همین دلیل است که این مکمل ها در ابتدای همه گیری به شدت مصرف می‌شدند. وقتی کووید به شکل یک بیماری همه گیر درآمد و همه با علائم آن آشنا شدند، مردم بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف مکمل های ویتامین C بدون نسخه کردند. ویتامین C ایمنی را تقویت می‌کند، اما هیچ مدرکی دال بر درمان سرماخوردگی وجود ندارد.

باورهای نادرست درباره ویتامین C

آیا پرتقال بزرگترین منبع ویتامین C است؟

نه! با کمال تعجب تصور می‌شود که هر میوه یا سبزی با طعم ترش منبع خوبی از ویتامین C است. در حالی که این تا حدی درست است، واقعیت این است که فلفل دلمه ای بیشتر از هر غذای ترش مزه مانند پرتقال و لیمو ویتامین C دارد. بنابراین اگر به دنبال افزودن ویتامین C بیشتری به رژیم غذایی خود هستید، فقط به مرکبات اعتماد نکنید، بیشتر تحقیق کنید و انواع میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آیا هرچه ویتامین C بیشتری داشته باشید، ایمنی شما بهتر است؟

این درست نیست. هر ویتامین در بدن به مقدار مشخصی عمل می‌کند. مصرف ویتامین‌ها به مقدار اضافی منجر به سمیت در بدن می‌شود. اگرچه گزارش های کمتری در مورد مسمومیت ویتامین C وجود دارد، مصرف بیش از حد مکمل ها می‌تواند منجر به اسهال، افزایش تشکیل سنگ کلیه شود. همچنین می‌تواند منجر به وضعیتی به نام هموکروماتوز شود که زمانی رخ می دهد که آهن بیش از حد در خون وجود دارد.

آیا ویتامین C فقط برای ایمنی مهم است؟

خیر. ویتامین C چندین عملکرد دیگر در بدن دارد. این فقط یک تقویت کننده ایمنی نیست. ویتامین C به سنتز دوپامین و نوراپی نفرین کمک می‌کند که نقش مهمی در کنترل عملکرد مغز و همچنین تنظیم خلق و خو دارند. همچنین با تسهیل جذب عنصر از کمبود آهن در بدن جلوگیری می‌کند.

"شما سالم به نظر می رسید، به ویتامین C نیاز ندارید" آیا این جمله صحت دارد؟

این موضوع اصلی است که این روزها باعث افزایش تعداد بیماری ها شده است. افراد به جای مراجعه به معاینات پزشکی منظم، نیاز بدنی خود به عنصر خاصی را بر اساس ظاهرشان قضاوت می‌کنند. اغلب یک بیماری تا زمانی که خیلی دیر نشده است علائم خود را نشان نمی‌دهد. ویتامین‌ها آن دسته از عناصر کمکی هستند که به طور روزانه برای حفظ عملکرد سیستم های اندام عمل می‌کنند. فقط یک آزمایش پزشکی می‌تواند تأیید کند که آیا بدن شما کمبود ویتامین C دارد و آیا باید به آن نیاز داشته باشید.

آیا مکمل های ویتامین C می‌توانند شما را دچار اضافه وزن کنند؟

برخلاف آنچه در واقع اتفاق می افتد، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C باعث تجمع و افزایش وزن بدن می‌شود. با این حال، این یک ادعای نادرست است. وزن بدن به دلیل عوامل متعددی می‌تواند افزایش یابد. چندین مطالعه تحقیقاتی ثابت کرده اند که سطح ویتامین C در بدن با وزن بدن نسبت معکوس دارد. یک مطالعه می‌گوید: "افراد با میزان کافی ویتامین C نسبت به افرادی که میزان ویتامین C پایینی دارند، ۳۰ درصد بیشتر چربی اکسید می‌کنند؛ بنابراین، افرادی که ویتامین C دارند ممکن است در برابر کاهش توده چربی مقاوم‌تر باشند".

کد خبر 457202

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =