سهم پنج قاره از صادرات به ایران/سهم منفی قاره آمریکا

داده های اعلام شده از وضعیت واردات کالا به تفکیک پنج قاره طی سه ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده آن است که واردات کالا به لحاظ وزن به کشور در این مدت تنها از قاره آسیا مثبت بوده و سایر قاره‌ها در این امر روند منفی داشته اند.

به گزارش صدای بورس، براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک در اولین فصل سال جاری کمترین حجم واردات به لحاظ وزن از قاره آمریکا صورت گرفته و پس از آن اقیانوسیه در جایگاه دوم ایستاده است، اما در جایگاه سوم اروپا و در نهایت آفریقا در رتبه کمترین حجم صادرات به ایران قرار دارد.

اما به لحاظ ارزش داده های گمرک کمی متفاوت است، بطوریکه در این مدت قاره آفریقا بالاترین سهم از ارزش واردات را به خود اختصاص داد و پس از آن قاره آسیا و اروپا سهم مثبت در صادرات به ایران داشته اند.

از سوی دیگر داده های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که به لحاظ ارزش قاره آسیا در این مدت سهم ۲۲ درصدی و به لحاظ تعداد سهم ۶ درصدی داشته است به ایران داشته است. از سوی دیگر در این مدت قاره اروپا هم هرچند به لحاظ ارزش توانست سهم ۲ درصدی به خود اختصاص دهد، اما به لحاظ وزنی روند صادرات این قاره به ایران منفی ۲۱ درصد بوده است.

اما سهم قاره آمریکا براساس آمار اعلام شده هم به لحاظ ارزش و هم وزن در اولین فصل سال منفی بوده، براساس آمار گمرک ارزش وزنی صادرات این قاره به ایران در مدت زمان مورد بررسی منفی ۷۲ درصد بوده و به لحاظ ارزشی نیز صادرات این قاره افتی ۹۵ درصدی داشته است.

به گزارش اکو ایران، از سوی دیگر با توجه به آمار گمرک می توان گفت قاره آفریقا رکورددار ارزش صادرات بوده هر چند به لحاظ وزن صادرات این کشور به ایران منفی ثبت شده است. براساس آمار گمرک سهم صادراتی این قاره به لحاظ ارزشی مثبت ۱۱۸ درصد بوده و به لحاظ وزنی نیز منفی ۳ درصد ثبت شده است. اما روند صادراتی اقیانوسیه به ایران از افت ۶۲ درصدی به لحاظ ارزش و افت ۴۶ درصد به لحاظ وزن حکایت دارد.

صادرات

کد خبر 456885

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • یک خطر جدید برای واردکنندگان!

    یک خطر جدید برای واردکنندگان!

    عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید سیاست اخذ مالیات بر ارزش افزوده از واردات، می‌تواند به فعالان اقتصادی در فرایند تامین نیازهای کشور آسیب‌هایی وارد کند.

  • مصرف نوشابه از شیر بیشتر شده است

    مصرف نوشابه از شیر بیشتر شده است

    دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر گفت: قیمت یک بطری ۱.۵ لیتری نوشابه حداکثر ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان است در حالی که نرخ یک بطری شیر یک لیتری ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است پس همین قیمت تاثیر خود را در میزان خریدها می‌گذارد.

  • خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    تاجران نگران هستند که کاهش تولید برنج محدودیت های صادراتی هند را افزایش دهد.

  • دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران ضمن تاکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت آلومینیوم را به حال خود رها کرده و به مشکلات آن رسیدگی نمی‌کند، عمده دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در بازار را کم کردن عرضه تولیدکنندگان مواداولیه خوانده و تاکید کرد: درست است که صنایع مادر بایستی مورد حمایت قرار گیرند، اما صادرات مواداولیه مصداق بارز خام‌فروشی و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

  • سهم پنج قاره از صادرات به ایران 

    سهم پنج قاره از صادرات به ایران 

    براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک در اولین فصل سال جاری کمترین حجم واردات به لحاظ وزن از قاره آمریکا صورت گرفته و پس از آن اقیانوسیه در جایگاه دوم ایستاده است، اما در جایگاه سوم اروپا و در نهایت آفریقا در رتبه کمترین حجم صادرات به ایران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =