وعده دولت برای ارزانی روغن محقق شد؟

دولت خبر داده بود از شنبه ۸ مرداد قیمت روغن های نباتی با ده تا ۲۵ درصد افت روبرو خواهد شد. بررسی ها از وضعیت بازار چه موضوعی را نشان می دهد؟

به گزارش صدای بورس، روزی که خبر گرانی روغن شنیده شد بسیاری از فروشگاه‌ها به غارت رفت و صف‌های زیادی برای خرید این محصول تشکیل شد. بعد از گذشت چند روز در برخی از فروشگاه‌ها شاهد کمبود روغن خوراکی بودیم که پس از مدتی رفع شد. بر اساس اطلاعیه اتاق اصناف نرخ مصرف‌کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰۰۰ تومان و نرخ مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی ۶۲۰۰۰ تومان و روغن جامد ۵ کیلویی حدود ۴۰۶ هزار تومان است. اما دیگر قفسه‌های روغن مانند گذشته خالی نمی‌شود و میزان تقاضا کاهش یافته است. بسیاری از افرادی که کسب و کار آنها با روغن درگیر است، مانند رستوران داران، فست فودها و قنادی‌ها دیگر قادر به خرید روغن با قیمت‌های جدید نیستند.

وضعیت تولید بیانگر آن است که کمبودی در روغن خوراکی موردنیاز خانوار، صنف و صنعت نداریم و روغن به میزان کافی در کشور موجود است.

حال که بیشتر از ۳ ماه از افزایش نرخ روغن می‌گذرد و وزارت صمت به فکر افتاد تا نرخ این کالا را کاهش دهد.

مهدی برادران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستور وزیر صمت برای کاهش نرخ انواع روغن نباتی گفت: این دستورالعمل ابلاغ شده و از شنبه هشتم مرداد برای تمام کارخانجات روغن کشور لازم الاجرا است.

این تصمیم که مانند بسیاری از تصمیمات لحظه‌ای گرفته شده ممکن است با زیان هایی همراه باشد.

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در این خصوص با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کاهش نرخ مصرف‌کننده روغن نباتی قبل از ارزان شدن نرخ روغن خام توسط دولت، منجر به زیان کارخانجات روغن نباتی و بر هم خوردن نظم بازار می‌شود.


بیشتر بخوانید:روغن خوراکی ارزان شد


دولت قبل از این تصمیم باید تکلیف کالاهای فروش‌رفته در فروشگاه‌های کشور با قیمت‌های مصرف‌کننده مصوب قبلی، نرخ کالاهای ساخته‌شده موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده‌فروشی‌ها و کارخانجات تولیدی و موجودی روغن خام کارخانجات تولیدی با قیمت‌های قبلی را روشن می‌کرد.

در خصوص پیگیری ابلاغ قیمت‌های جدید در فروشگاه‌ها به گفت‌وگو با قاسمعلی حسنی، دبیر کل بنکداران مواد غذایی پرداخت.

حسنی با اشاره به گرانی‌های اخیر اظهار کرد: کاهش قیمت‌های جهانی، کاهش مصرف با توجه به فصل تابستان و افزایش نرخ روغن باعث رکود سنگین در بازار شده است. از سوی دیگر واردکنندگان برای رقابت و فروش بیشتر اقدام به کاهش نرخ کردند.

وی در خصوص کاهش نرخ روغن گفت: از روز گذشته تحت تاثیر این خبر نرخ روغن با کاهش همراه شد. نرخ هر حلب روغن نباتی ۱۶ کیلوگرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان بود و درحال‌حاضر ۹۶۰ هزارتومان است.

از سوی دیگر این کاهش قیمت‌ها در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به منظور واردات مواد اولیه روغن با نرخ کمتر صورت گرفته است.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی در پایان گفت: درحال‌حاضر شاهد کاهش ۱۵ درصدی نرخ روغن هستیم.

همچنین داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران نیز در خصوص این موضوع اظهارکرد: اگر تولیدکنندگان به ما تخفیف بدهند ما هم با تخفیف عرضه می‌کنیم. روغن‌های موجود در فروشگاه‌ها با همان قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسد.

به گزارش گسترش نیوز- رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران با اشاره به اینکه انبار سوپر مارکت‌ها کوچک است، گفت: خریدهای ما به علت انبارهای کوچک ۱۰ روزه است. در نتیجه روغن انبار شده نداریم.

کد خبر 456595

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =