یارانه مرداد، نقدی یا کالابرگ؟

یارانه نقدی جدید به حساب مردم واریز شد.

به گزارش صدای بورس یارانه نقدی جاماندگان نیز به حسابشان واریز شد.

یارانه نقدی جدید برای دو گروه از خانوارها پرداخت شد. اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. ارزش یارانه نقدی مرداد تغییر نمی کند.

یارانه مرداد نقد است یا کالابرگ؟

از ابتدا قرار بود یارانه جدید در قالب کالابرگ پرداخت شود. اما چون زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک فراهم نبود قرار شد تا آماده شدن زیرساخت‌ها این پرداخت، نقدی باشد.

سه ماه از زمان واریز یارانه نقدی گذشته و هنوز خبری از فراهم شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن نیست. برای همین انتظار می‌رود یارانه مرداد ماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که تا زمانی که همه زیرساخت‌ها فراهم نشود، واریز یارانه‌ها به صورت نقدی است. اما تاکنون هیچ کدام از مقامات دولت، درباره زمان قطع نقدی یارانه و پرداخت کالابرگ آمار و گزارش رسمی نداده‌اند.


بیشتر بخوانید: خبرخوش برای جاماندگان یارانه نقدی


همین روند مجلس باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد و اعلام کردند که احتمالا هدف دولت ادامه پرداخت نقدی این مبلغ است و طرح پرداخت کوپن برای همیشه از دستور کار خارج شده است.

اما دولت به این گمانه‌زنی واکنش خاصی نشان نداده و فعلا واریز یارانه‌ها را ادامه می‌دهد.

حسین عباسی، استاد اقتصاد هم چندی قبل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد.

بسیاری از مردم هم خواستار واریز نقدی یارانه‌ها هستند و می‌گویند این مبلغ را صرف اجاره خانه و هزینه‌های دیگر زندگی خود می‌کنند. برخی دیگر معتقدند دولت باید به واریز نقدی ادامه دهد و نحوه هزینه‌کرد این پول را به خود مردم بدهد. اگر افرادی می‌خواهند با آن کالای اساسی و مواد خوراکی بخرند. اگرنه هر کدام آن را در جایی که خودشان تشخیص می‌دهند هزینه کنند.

یارانه نقدی و معوقات ثبت‌نام‌کنندگانِ جدید، این هفته یکجا واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ پانزدهم خردادماه در سامانه https://my.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتی که براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی شده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

واریز معوقات یارانه نقدی به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی

خاطرنشان می‌شود سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آن‌ها در اردیبهشت‌ماه قطع شده و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنان‌چه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات تا پایان هفته به حساب آنان واریز خواهد شد.

با وجود بررسی‌های صورت‌گرفته و تعیین‌تکلیف اعتراض‌ها و درخواست‌های جدید، همچنان متقاضیان یارانه فرصت دارند برای ثبت‌نام یا اعلام اعتراض نسبت به حذف یارانه خود از طریق سامانه‌های تعیین شده اقدام کنند.

بیش از دو ماه از اقدام دولت برای تغییر پرداخت یارانه‌های نقدی گذشته است؛ به‌طوری که از نوزدهم اردیبهشت‌ماه اولین پرداخت یارانه با مبلغ جدید آغاز شد و یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و کمک‌معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی که تا پیش از آن واریز می‌شد، پایان یافت. در شرایط جدید، پرداخت یارانه برای ٧٨ میلیون نفر طبق ۹ دهک در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک بعد هر نفر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص یافت و حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند.

با توجه به حذف شش میلیونی و اعتراض‌هایی که نسبت به دهک‌بندی انجام شده وجود داشت، سامانه hemayat.mcls.gov.ir از سوی وزارت رفاه معرفی شد تا تنها کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه دریافت می‌کردند اما در شرایط جدید حذف شده بودند، امکان ثبت اعتراض و درخواست بازبینی داشته باشند. در ادامه نیز به حساب تمامی کسانی که اعتراض ثبت کرده بودند یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی مشروط و غیرقابل برداشت واریز شد تا درخواست‌ها بررسی شود.

این درحالی است که با انجام بررسی‌ها، در بیستم تیرماه برای کسانی که اعتراض کرده و در دهک‌های ١ تا ۹ قرار گرفتند، یارانه واریز شد و قرار است دو یارانه معوق بابت اردیبهشت و خردادماه نیز برای آنان واریز شود.

باید توجه داشت که ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، برای ثبت نام ضروری است.

افراد می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی *۴۳۸۵۷*۴* را با شماره تلفن همراه به‌نام خود، شماره‌گیری کنند.

یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ معترضان واریز شد

به گزارش برنا، سیده‌طیبه حسینی درمورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آن‌ها قابل برداشت نیست، افزود: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پردرآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

کد خبر 456304

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آمار مشترکان پرمصرف برق خانگی اعلام شد

    آمار مشترکان پرمصرف برق خانگی اعلام شد

    مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان توانیر از منفی شدن رشد مصرف برق بخش خانگی و همچنین آخرین آمار مشترکان پرمصرف‌ خبر داد و گفت: امضای تفاهم‌نامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش‌های کشاورزی و صنعت، امسال با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

  • وعده اجرایی شدن کالا برگ الکترونیک از شهریور ۱۴۰۱

    وعده اجرایی شدن کالا برگ الکترونیک از شهریور ۱۴۰۱

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در حال آماده سازی است و بر اساس وعده داده شده در شهریور ۱۴۰۱ آماده می شود.

  • خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند.

  • مشکل جاماندگان و معترضان یارانه جدید حل نشد

    مشکل جاماندگان و معترضان یارانه جدید حل نشد

    انتظار می‌رفت در تیر مشکل معترضان و جاماندگان یارانه جدید برای همیشه برطرف شود اما با گذشت نزدیک به دو هفته از واریز یارانه این ماه هنوز مشکلات وجود دارند. این درحالی است که این روزها، هرلحظه ممکن است خبر واریز معوقات یارانه جاماندگان و معترضان از سوی سازمان هدفمندی یارانه اعلام شود.

  • آخرین خبر از پرداخت معوقه یارانه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

    آخرین خبر از پرداخت معوقه یارانه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

    طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرایند بررسی جهت پرداخت معوقات یارانه افراد مشمول، در حال انجام است و به زودی با تکمیل اطلاعات، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

  • رییسی کوپن را به یارانه ترجیح داد

    رییسی کوپن را به یارانه ترجیح داد

    وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.

  • پیش بینی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد

    پیش بینی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد

    بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول مردادماه حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالاهاست ضمن اینکه گرانی قیمت ها منجر به کاهش استقبال مردم و رکود بازار شده است.

  • رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

    رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

    روند ضریب فزاینده در کشور در ده سال گذشته نشان دهنده آن است که این متغیر در ماه های کنونی در قله ده ساله ایستاده و با نوسان همراه است. نوسانی که نه لزوما احتمال کاهشی شدن را در بر دارد و نه خیز جدید برای ثبت قله دیگری.

  • تازه ترین آمار متقاضیان یارانه دستمزد

    تازه ترین آمار متقاضیان یارانه دستمزد

    تازه‌ترین نتایج عملکرد طرح یارانه دستمزد حاکی از آن است که تا پایان تیرماه ۳۸ هزار و ۹۸۰ نفر متقاضی یارانه دستمزد بوده اند و استانهای خوزستان و مازندران بیشترین تعداد افراد ثبت نام کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

  • سرانه درآمد ایران چقدر است؟

    سرانه درآمد ایران چقدر است؟

    بانک جهانی رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر سطح درآمد در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام کاش برای همیشه کالا برگ از دستور کار خارج میشد و مردم از نگرانی درمیامدن