۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
سقف‌سازی جدید دلار

روز گذشته قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی با بازگشت از سطوح قیمتی پایه کانال ۳۲ هزار تومانی به رقم ۳۱هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

به گزارش صدای بورس، طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از روند قیمت شاخص ارزی، مشاهده می‌شود که رقم ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان سقف مقاومت مستحکم جدید این ارز است. از نیمه دوم تیر ماه تا کنون بازار ارز شاهد تلاش‌های بی‌نتیجه دلار در جهت عبور از سقف جدید خود بوده است.

2

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران از جمله دلایل ناموفق ماندن تلاش‌های دلار برای عبور از نرخ مذکور می‌تواند ۲ عامل «افزایش حجم عرضه در بازار توسط بانک مرکزی» و «عدم وجود کشش در سطوح قیمتی بالاتر» باشد.

در همین راستا روز گذشته قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی با بازگشت از سطوح قیمتی پایه کانال ۳۲ هزار تومانی به رقم ۳۱هزار و ۹۵۰ تومان رسید. کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان کشور نیز روز گذشته از شرایط آرام بازار تهران سخن گفت و نسبت به تداوم تزریق ارز به شبکه صرافی‌های کشور اظهار امیدواری کرد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در روز دوم هفته به رقم ۱۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید.


بیشتر بخوانید: ریال و روبل جایگزین دلار


دیروز یکشنبه ۲ مرداد بازار ارز تهران شاهد عقبگرد نرخ دلار آزاد به کانال قیمتی ۳۱هزار تومانی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته با حدود ۸۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در سطح قیمتی ۳۲ هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. در حوالی ظهر دیروز بود که نرخ این ارز مجددا کاهش یافت و معاملات نقدی فروش دلار در پله نهایی کانال ۳۱هزار تومانی صورت گرفت. در نهایت و در معاملات عصر یکشنبه نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۱۳۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان ثبت شد. با بررسی روند قیمت این ارز از ابتدای نیمه دوم تیر ماه تا کنون مشاهده می‌شود که دلار تلاش‌های بی‌نتیجه دیگری نیز در جهت عبور از سقف قیمت ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومانی از خود به نمایش گذاشته است. کارشناسان ارزی از دو عامل مهم «افزایش حجم عرضه در بازار توسط بانک مرکزی» و «عدم وجود کشش در سطوح قیمتی بالاتر» به عنوان دلایل بی‌نتیجه ماندن تحرکات افزایشی نرخ دلار سخن می‌گویند. به عقیده این افراد افزایش حجم تزریق ارز به شبکه صرافی‌های کشور توسط نهاد بانک مرکزی بخش قابل توجهی از حجم تقاضاهای موجود در بازار را برطرف کرده و مانع از افزایش بی‌رویه متقاضیان دلار در معاملات غیررسمی می‌شود که این امر نیز می‌تواند سبب طولانی‌تر شدن حضور نرخ دلار زیر سقف قیمت مذکور شود.

از سوی دیگر این افراد بر این باورند که با توجه به حضور نرخ‌های توافقی خرید و فروش دلار در کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی قیمت این ارز کشش لازم جهت افزایش قیمت را نداشته و پس از تحرکات افزایشی به ناچار به کانال قیمتی ۳۱ هزار تومانی عقبگرد می‌کند. از جمله دیگر اخبار قابل توجه بازار ارز در روز گذشته نیز می‌توان به سخنان کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل شورای کانون صرافان کشور اشاره کرد. سلطانی‌زاده ضمن اشاره به شرایط آرام بازار ارز در روزهای اخیر گفت: بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در ادامه این روند با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی‌ها، تداوم داشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، او همچنین در زمینه حجم معاملات توافقی افزود: پیش از ظهر روز یکشنبه، بیش از ۸۶ میلیون دلار در بازار توافقی با قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه شد، درحالی‌که تنها برای حدود ۴۵ هزار دلار مشتری وجود داشت و بقیه دلارهای عرضه شده، بدون مشتری ماند.

کد خبر 456228

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نرخ رسمی ۲۲ ارز اعلام شد

    نرخ رسمی ۲۲ ارز اعلام شد

    بانک مرکزی امروز، ‌یکشنبه (۲ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز افزایش و نرخ ۲۲ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • ۱۴ ارز گران شدند

    ۱۴ ارز گران شدند

    بانک مرکزی امروز، ‌دوشنبه (۳ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • قیمت نفت کاهش یافت

    قیمت نفت کاهش یافت

    قیمت نفت با کاهش انتظارات تقاضای جهانی و همچنین ازسرگیری تولید نفت خام لیبی اندکی کاهش یافت.

  • صف فروش دلار در صرافی های فردوسی

    صف فروش دلار در صرافی های فردوسی

    مشاهدات میدانی حاکی از آن است که فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران، مقابل صرافی های مجاز صف بسته و مشغول فروش ارز هستند.

  • آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    ایران و روسیه در تلاش جایگزینی روبل بجای دلار هستند. آیا این وعده جایگزینی، عملی می‌شود؟ آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

  • سکه بازان در موقعیت خرید قرار گرفتند

    سکه بازان در موقعیت خرید قرار گرفتند

    برخی از فعالان بازار سکه معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز به مسیر صعودی دیروز ادامه دهد و اسکناس آمریکایی در کانال جدید اولین مرز مقاومتی را تصرف کند این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی سکه بیفزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =