مسکن، کم ریسک‌ترین مکان سرمایه‌گذاری

چندان انتظار بازدهی عجیب و غریبی را در بازار مسکن نداریم و محتمل‌ترین گزینه این است که بازدهی‌های شدیدی در بازار مسکن مشاهده نخواهیم کرد، هر چند در مقایسه با بسیاری از دارایی‌های دیگر بازار مسکن برای دسته‌ای از سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

بازارمناسب برای سرمایه‌گذاری به عواملی همچون ترجیحات ریسک افراد، پرتفوی دارایی، انتظارات از بازدهی بازارهای مختلف و میزان ریسک پذیری بازارها برمی‌گردد. بنابراین به صورت عمومی ممکن است دو فرد مختلف در یک بازار موقعیت‌های متفاوت خرید و فروش را انتخاب کنند و هر دو بر اساس میزان ریسک و سبد دارایی‌های خود و انتظارات از بازارهای آتی تصمیم درستی گرفته باشند در نتیجه یک استراتژی سرمایه‌گذاری یکسان ممکن است برای همه افراد قابل پیشنهاد نباشد.
به‌طور کلی می‌توان گفت ویژگی خاصی که ‌هم‌اکنون در بازار مسکن با آن مواجه هستیم واکنش سریع این بازار به تحولات اقتصاد کلان است، در دوسال گذشته شاهد بودیم هم حرکتی و هم‌ بستگی در قیمت با سایر بازار دارایی‌ها به ویژه ارز بسیار بالا بوده در حالی‌که به صورت سنتی و در سال‌های دورتر این‌گونه نبوده و مسکن به طور سنتی با تاخیر به تحولات اقتصاد کلان واکنش نشان می‌داد.
اما در حال حاضر واکنش آن بسیار سریع‌تر از قبل شده است و این می‌تواند یکی از نشانه‌های غلبه وجهه‌ دارایی بودن مسکن در برابر وجهه‌ کالایی و مصرفی آن باشد، شاید این موضوع به این دلیل است که اغلب معامله‌گران در هر دو طرف معامله از جنس سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند و حرفه‌ای‌تر نسبت به متقاضیان مصرفی در این بازار عمل می‌کنند. از طرفی دیگر بازار مسکن معمولا چسبندگی قیمت دارد و اغلب چندان انتظار کاهش قیمت‌های اسمی را نداریم، معمولا تعدیل قیمت در این بازار به شکل ثبات قیمت اسمی و تصحیح قیمت واقعی در اثر تورم عمومی در گذر زمان رخ می‌دهد. درنتیجه در شرایط حال حاضر با توجه به نااطمینانی بالای اقتصاد کلان، ریسک بسیاری از دارایی‌های دیگر مثل طلا، ارز و سهام در مقایسه با بازار مسکن به‌مراتب بیش‌تر به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی مهم‌ترین برگ برنده‌ای که بازار مسکن می‌تواند برای دسته‌ای از سرمایه‌گذاران داشته باشد ریسک کمتر است و براین اساس مسکن بازار مناسبی برای حفظ ارزش به نظر می‌رسد، چرا که در سایر دارایی‌هایی نام برده ریسک نوسانات قیمتی بالاست و انتظاری که از بازار مسکن وجود دارد این است که با ثبات بیشتری همراه باشد در نتیجه برای دسته‌ای از سرمایه‌گذاران به خصوص آن‌هایی که درگذشته از سرمایه‌گذاری در سایر بازارها سود مناسبی کرده‌اند و در حال حاضر قصد دارند پرتفوی خود را بازنگری کنند، بازار جذابی به‌شمار می‌رود. البته باید گفت این اتفاقی است که احتمالا در چند ماه گذشته در حال رخ دادن بوده و بخش مهمی از معاملاتی که در حدود یک‌سال گذشته در این بازار داشته‌ایم به همین شکل بوده که دسته‌ای از سرمایه‌گذاران پرتفوی خود را بازنگری کرده و تصمیم گرفته‌اند که برای بهینه کردن ریسک و بازده، سهم املاک و مستغلات را در پرتفوی خود افزایش دهند.
در مجموع چندان انتظار بازدهی عجیب و غریبی را در بازار مسکن نداریم و محتمل‌ترین گزینه این است که بازدهی‌های شدیدی در بازار مسکن مشاهده نخواهیم کرد، هر چند در مقایسه با بسیاری از دارایی‌های دیگر بازار مسکن برای دسته‌ای از سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

  • فخرالدین زاوه -کارشناس مسکن

کد خبر 456126

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =