شاخص در گرمای تیر ذوب شد

از جمله اتفاقاتی که بازار سرمایه را در تیرماه درگیر کرد، می‌توان به پایان فصل مجامع و آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه اشاره کرد. مجامع شرکت‌های بورســی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و در هفته گذشته شاهد موج انتقادات و اعتراضات ســهامداران و تقســیم های نــه چندان بالا بودیم.

به گزارش صدای بورس در تیر ماه سال جاری روند بازار سرمایه به صورت نزولی و شاخص با افت محسوسی همراه بود. تیرماه در حالی آغاز شد که شاخص در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت اما این وضعیت چندان دوامی نداشت و در آخرین روز ماه شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۷۰ واحدی کار خود را به پایان رساند. موارد مهمی نیز در ماه گذشته رخ داد که بی تاثیر در این حال بازار نبودند. از جمله اتفاقاتی که بازار سرمایه را در تیرماه درگیر کرد، می‌توان به پایان فصل مجامع و آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه اشاره کرد. مجامع شرکت‌های بورســی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و در هفته گذشته شاهد موج انتقادات و اعتراضات ســهامداران و تقســیم های نــه چندان بالا بودیم. تقسیم سودها به دلیل اســتفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل انباشته کاهش یافته است که انتقادات سهامداران خرد را در پی داشته است. در این روزها گاز اروپا از سوی روسیه در حال قطع شدن است، اما بازارها واکنش‌های سختی نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر، قیمت های مواد غذایی به سطوح قبل از بحران اوکراین نزدیک شده‌اند.
با تمام این اوصاف در ماهی که گذشــت شــاخص کل ۴/۱ درصد افت کرد. همچنین ارزش و حجم معاملات به ترتیب کاهش بیش از ۱۳ و ۵۳ درصدی را به ثبت رساندند.

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

در بازار موازی سکه امامی بیشترین رشد قیمتی را با افزایشی ۲/۱ درصدی تجربه کرده است به طوری که از ۱۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان در ابتدای تیرماه به ۱۴ میلیون و ۹۳۷ هزار تومان در پایان ماه رسید. بعد از سکه، یورو بیشــترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرده است و در ماه گذشته ۸/۰ درصد افزایش قیمت داشته اســت. در بازارهای موازی، دلار در رتبه سوم رشد قرار دارد و با ۷/۰ درصد تنها یک دهم درصد کمتر از یورو رشد قیمتی داشته است. دلار این ماه در کانال ۲۷ هزار تومان باقی ماند. اما در این بین تنها طلا بود که روندی منفی و کاهشی داشته و افتی ۱/۶ درصدی در قیمت را تجربه کرده است و در محدوده ۱۳ میلیون تومان قرار دارد.

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

در معاملات تیر ماه سال جاری نمادهای وآذر و حپترو با بیش از ۲۷ درصد رشد قیمتی بیشترین میزان بازدهی را در تابلوی معاملات بورس تهران به خود اختصاص دادند. بعد از این نمادها، در این تابلو نماد معاملاتی تکنو با بیش از ۲۶ درصد و سپس نمادهای مداران و خریخت با بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت بالاترین میزان بازدهی را از آن خود کردند. در مقابل نمادهای معاملاتی وتوس با ۲۷ درصد، غنوش با ۲۴ درصد، فمراد و ونیرو با ۲۳ درصد و تکشا با ۲۲ درصد بیشترین افت قیمتی را در تابلوی معاملات بورس تهران تجربه کردند.

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

در تابلـوی معاملاتـی فرابـورس نیـز کمرجان بـا ۱۴ درصـد، بساما و کتوکا با ۱۱ درصـد، مفاخر بـا ۱۰ درصد، آریان بـا ۹ درصـد نمادهایـی هسـتند کـه در مـاه گذشـته بیشـترین سـودآوری را بـرای سـهامداران خـود بـه ارمغـان آوردنـد امـا از طـرف دیگـر نمادهـای فتوسا با ریزشـی بیـش از ۳۴ درصدی و استارز با
۳۱ درصد و وگستر بـا ۲۸ درصـد و در نهایت بپیوند با ۲۷ بیشـترین میـزان کاهش قیمـت را به نـام خـود به ثبـت رسـاندند.

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

نمـاد معاملاتـی خلیبل بـا بازدهـی بیـش از ۱۱۰۹۷ درصدی بیشـترین میـزان افزایـش قیمت را در تیر ماه ۱۴۰۱ به سـهامداران خود هدیـه داد و پرچمـدار بازدهـی در این ماه شـد. بعد از آن نمادهای چنوپا، وسالت، بهیر و وحکمت هر کـدام به ترتیـب بـا ۲۰۷۵ درصد، ۶۲ درصـد، ۴۱ درصد و ۳۲ درصد بیشـترین رشـد قیمتی را داشـته‌اند. اما بخت با وشـمال، شـفارا، شـلرد، ثقـزوی و گکیش همراه نبـود و ایـن نمادهـا بیـن ۲۵ تا ۲۱ درصـد افت قیمتی داشـتند.

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

شاخص در گرمای تیر ذوب شد

  • مرضیه حیدری - خبرنگار

کد خبر 456049

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =