گسترش تعاملات فولاد مبارکه با سیستم بانکی

حامد حسین ولی‌بیک معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه گفت: به‌منظور تسهیل در امر اجرای طرح‌های توسعه تعریف‌شده برای گروه فولاد مبارکه که بدون شک در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مؤثر خواهند بود، گسترش تعاملات فولاد مبارکه با سیستم بانکی در دستور کار قرارگرفته است.

به گزارش صدای بورس،وی از سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به‌عنوان ایام پرافتخار و درخشان خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه یاد کرد و به سایر سؤالات خبرنگار فولاد این‌چنین پاسخ داد؛.


لطفا در خصوص راهبرد فولاد مبارکه در زمینه‌های تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری توضیح دهید.

همان‌گونه که مطلع هستید همکاران ما در جای‌جای شرکت باهمت بلند خود در سال ۱۴۰۰ و البته سه‌ماهه نخست سال جاری علی‌رغم تحریم‌ها و همه محدودیت‌های موجود در حوزه مواد اولیه و انرژی و همچنین پاندمی کرونا توانستند کارنامه درخشانی از خود برجا گذارند و در بدترین شرایط که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها حتی در تراز جهانی با رکود مواجه بودند، نه‌تنها در حوزه تولید متوقف نشدند بلکه با برنامه‌ریزی‌های راهبردی و هدفمند موفق شدند گام‌های ارزنده‌ای در راستای توسعه اقتصاد ملی بردارند؛ و با عبور از تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه سهم حدود ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور را حفظ نمایند. علاوه بر این با ایفای نقش محوری در ابَر پروژه‌هایی نظیر انتقال نفت گوره به جاسک که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های ملی یاد شده است، نیز افتخارآفرینی نمایند.

برنامه و راهبرد مدیریت فولاد مبارکه در ادامه این راه چیست؟

در حال حاضر پروژه‌های از پیش تعریف شده توسعه‌ای در فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسیده است و زمینه کسب این موفقیت‌ها را فراهم آورده است اما برای بزرگ‌ترین هلدینگ فولادسازی کشور و خاورمیانه این پایان راه نیست و برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده‌ای تعریف و در حال اجراشدن است.
شرکت فولاد مبارکه به‌منظور اجرای ابر پروژه‌های توسعه‌ای خود همچون نورد گرم شماره ۲ و سایر پروژه‌های تعریف‌شده در گروه، در سال ۱۴۰۰ حجم بالایی از مصارف نقدینگی را پیش‌بینی کرده بود؛ که خوشبختانه سهامداران شرکت در مجمع عمومی با افزایش سرمایه به مبلغ ۸۴.۰۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای مذکور که از همه مهم‌تر طرح نورد گرم شماره ۲ بود موافقت نمودند.
مدیریت شرکت در این مسیر دشوار برای مدیریت منابع چه راهکارهایی در نظر گرفته است؟


در بخشی از این اقدامات ازآنجایی‌که پرداخت‌های مربوط به طرح‌های توسعه‌ای مذکور از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع شد لذا شرکت با مازاد نقدینگی مواجه شد بر این اساس و به‌منظور مدیریت مناسب منابع نقدینگی در حساب‌های بانکی و حفظ منافع سهامداران وجوه نقد مازاد در حساب‌های بانکی سپرده‌گذاری گردید که مانده این حساب‌ها در پایان سال به مبلغ ۱۳۰.۰۰۰ میلیارد ریال بالغ گردید. با روی کار آمدن دولت جدید و قرار گرفتن شرکت فولاد مبارکه در گروه پیشتازان پیشرفت ایران بیش از ۴۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال پروژه در سطح ملی که شامل طرح نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی و خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو بود در دستور کار قرار گرفت. همچنین قرارداد ابَر پروژه نورد گرم شماره ۲ در سال ۱۴۰۱ به مرحله پرداخت رسید و پیش‌پرداخت بخش ارزی آن انجام شد. ازآنجایی‌که طرح‌های مذکور منابع مالی و نقدینگی بسیار بالایی را جذب نمودند بنابراین مانده‌حساب‌های سپرده بانکی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت به‌طوری‌که در بعضی از بانک‌ها مانده این سپرده‌ها به صفر رسیدند.

جایگاه گروه فولاد مبارکه در توسعه صنعتی و اقتصاد ملی چگونه است؟


گروه فولاد مبارکه با گردش عملیات مالی بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در سال به یکی از شرکت‌های اثرگذار در سطح کشور مبدل گشته و در همین راستا این شرکت، توسعه اقتصاد کشور به‌منظور کاهش نرخ تورم و از طریق کاهش نرخ رشد پایه پولی را یکی از رسالت‌های اصلی خود می‌داند.
طبیعتا چنین گردش مالی به مدیریتی هوشمند و هدفمند نیاز دارد؛ در این زمینه چه تمهیداتی اتخاذشده است؟
این شرکت جهت مدیریت بهینه منابع و مصارف مالی در نظر دارد تا سیستم خزانه‌داری متمرکز مالی را در کل گروه خود مستقر نماید. ازجمله اقداماتی که در این راستا به‌عمل‌آمده انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کلیه بانک‌های داخلی جهت تمرکز وجوه نقد در حساب‌های قرض‌الحسنه جاری و عدم سپرده‌گذاری این وجوه در حساب‌های سپرده به‌منظور کسب سود سپرده است.
در این راستا اولین تفاهم‌نامه با بانک تجارت در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ به امضا رسیده که طبق آن با تجمیع وجوه نقد در حساب‌های قرض‌الحسنه جاری، تسهیلات ریالی با نرخ‌های ترجیحی برای کل گروه اخذ می‌گردد. با اجرای این تفاهم‌نامه انتظار می‌رود ضمن کاهش هزینه‌های مالی در گروه فولاد مبارکه از گردش منابع مالی در عملیاتی غیر از عملیات تولید جلوگیری شده و با حرکت به سمت بانکداری اسلامی از برکات افزایش تولید اشتغال و پایداری کسب‌وکار در صنعت کشور بهره‌مند گردیم.
سخن پایانی؟
به یاری خداوند، گروه فولاد مبارکه مفتخر است که با تولید انواع محصولاتی که بسیاری از آن‌ها وارداتی بوده‌اند و همچنین با اشتغال‌آفرینی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی کشور در حال حرکت است.

کد خبر 455909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =