«لیدی» ؛ قیمتی‌ترین سکه ایرانی در پایتخت | تصویر اولین شاه‌ بانوی ایرانی را ببینید

یکی از قیمتی‌ترین و قدیمی‌ترین آثار در موزه‌ پول، سکه‌ای قدیمی بانام «لید» یا «لیدی» است. قدمت تاریخی این سکه به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

یکی از قیمتی‌ترین و قدیمی‌ترین آثار در موزه‌ پول، سکه‌ای قدیمی بانام «لید» یا «لیدی» است. قدمت تاریخی این سکه به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

جنس سکه‌ لیدی تلفیقی از طلا و نقره از آلیاژی به نام الکتروم است. این سکه به دلیل ارزش بسیار بالا در یکی از محفظه‌های موزه با شرایط بسیار ویژه‌ از لحاظ میزان نور، رطوبت، گرما و ... نگهداری می‌شود. قدمت چند هزار ساله این سکه ارزش بسیار زیاد آن را نشان می‌دهد.

پوران‌ دخت ساسانی در موزه پول

علاوه براین، سکه اولین شاه‌بانوی ایرانی به نام پوران‌دخت ساسانی نیز جزو سکه‌های ایرانی است که در موزه پول پایتخت می‌توانید ببینید. پوران‌دخت دختر بزرگ‌تر خسروپرویز و مادر یزدگرد سوم بوده است. او پس از اردشیر، فرزند کوچک شیرویه، در اوج هرج‌ومرج‌های داخلی بر اریکه شاهی نشست. پوران‌دخت زنی خردمند و نیک‌کردار و دستگیر از مستمندان بود. مؤلفان غیراسلامی و فردوسی حکومت او را شش تا هفت ماه گفته‌اند و مورخان اسلامی یک سال و چهار ماه. او پس از بستن پیمان صلح دائمی با رومیان به مرگ طبیعی مرد. روی سکه شامل تصویر نیم‌تنه و نیمرخ او با صورتی زیبا، چهره‌ای کشیده و نگاهی گیراست.

«لیدی»؛ گرانبهاترین سکه ایرانی در پایتخت | تصویر اولین شاه‌بانوی ایرانی را ببینید

گردش در میان سکه‌ها و اسکناس‌ها

موزه پول روایتگر تاریخ از زبان سکه‌هاست. با هر گامی که به جلو برمی‌دارید، سال‌های تکامل این پول‌های فلزی و کاغذی را در ایران مشاهده خواهید کرد؛ از همان اولین سکه‌ای که چاو نام داشت تا سکه‌ای که هم‌اکنون داخل جیبتان قرار دارد. مسئولان موزه سعی کرده‌اند با استفاده از نورپردازی و البته استفاده از اشیای باستانی محیطی کاملاً متناسب با یک موزه در این مکان ایجاد کنند.

«لیدی»؛ گرانبهاترین سکه ایرانی در پایتخت | تصویر اولین شاه‌بانوی ایرانی را ببینید

«لیدی»؛ گرانبهاترین سکه ایرانی در پایتخت | تصویر اولین شاه‌بانوی ایرانی را ببینید

کد خبر 455787

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کارتخوان‌هایی که آب می شوند!

    کارتخوان‌هایی که آب می شوند!

    دستگاه‌های کارتخوان به همان صورتی که مقابل چشمان مشتریان سبز شدند، این روزها در حال ناپدید شدن هستند. صاحبان کسب و کارها به دلیل ملاحضات مالیاتی دیگر تمایل چندانی برای استفاده از کارتخوان ندارند.

  • نبض صندوق‌های بازنشستگی کند می‌زند

    چرا صندوق‌های بازنشستگی رو به زوال رفتند؟

    نبض صندوق‌های بازنشستگی کند می‌زند

    هم‌اکنون صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته هستند وحتی اگر تمام دارایی خود را نیز به فروش برسانند بازهم، به مدت یک سال نمی‌توانند نسبت به پرداخت حقوق اقدام کنند. بنابراین هرچه زمان بیشتر سپری شود و راهکار عاجلی برای این صندوق‌ها اندیشه نشود، مصیبت سنگین‌تر خواهد شد.  

  • چقدر شعبه بانکی غیرمجاز داریم؟

    چقدر شعبه بانکی غیرمجاز داریم؟

    مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی گفت: برخی از شعب بانک‌های دولتی به دلیل طی نکردن فرآیندهای لازم، در مقاطعی فاقد مجوز فعالیت می‌شوند.

  • چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    کوچ معتادان از بازار مواد مخدر سنتی به صنعتی به دلیل افزایش شش برابری قیمت تریاک بسیاری از فعالان حوزه اعتیاد را به ارائه هشدارهای جدی واداشت. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند معتادان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مواد مخدر هزینه می‌کنند. حال با ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان احتمالاً این رقم بالاتر هم برود.

  •  قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    در این گزارش به بررسی قیمت خانه هایی پرداخته‌ایم که شنیدن نرخ آنها شما را حیرت زده می‌کند.

  • بحران در برق، بورس انرژی کارگشا

    دبیر سندیکای صنعت برق درگفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس خبرداد:

    بحران در برق، بورس انرژی کارگشا

    مهدی مسائلی دبیر سندیکای صنعت برق معتقد است تا پایان سال 1400 بیش از حدود 88 هزار مگاوات ظرفیت نصب داشتیم اما به دلیل رسیدن پیک برق به حدود 70 هزار مگاوات در سال جاری با وضعیت بحرانی روبه‌رو خواهیم بود. 

  • میرداماد زیر سایه پاستور؟

    میرداماد زیر سایه پاستور؟

    کارشناسان معتقدند که اصلاحات نسخه جدید، باعث می‌شود به جای تقویت استقلال بانک مرکزی، شرایط برای تقویت سلطه مالی دولت بر سیاستگذار پولی فراهم شود که با اهداف اولیه این طرح در تناقض است.  

  • طلا و دلار نزولی ، سکه صعودی شد

    طلا و دلار نزولی ، سکه صعودی شد

    امروز در بازار قیمت دلار متشکل پایین آمد و با افت ۰.۱ درصدی که تجربه کرد به ۲۷,۷۰۸ (بیست و هفت هزار و هفتصد و هشت ) تومان رسید. قیمت طلا هم کاهش یافت.

  • مردم برای سرمایه گذاری طلای آب شده نخرند

    مردم برای سرمایه گذاری طلای آب شده نخرند

    ابراهیم محمدولی بیان کرد: بهتر است مردم برای سرمایه گذاری نیز مصنوعات طلا خریداری کنند، که بدون هیچ ریسکی است و به بازار طلای آبشده اگر اطلاعی ندارند، ورود نکنند.

  • چرا سازمان تامین اجتماعی زیربار افزایش حقوق بازنشستگان نمی رود؟

    چرا سازمان تامین اجتماعی زیربار افزایش حقوق بازنشستگان نمی رود؟

    در این گفتگو فرشید یزدانی کارشناس بیمه‌های اجتماعی از ادامه تاثیر مشکلات مختلف اقتصادی از دولتی بودن سازمان تامین اجتماعی تا رشد مولفه های اقتصادی کشور بر فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی می‌گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =