شفافیت تامین مالی در بازار سرمایه بالاتر از سیستم بانکی

کارشناس بازار سرمایه گفت: مزیت  تامین مالی از محل بازار سرمایه  که مشخص می‌کند دقیقا پول در چه محلی هزینه خواهد شد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛حمید مرتضی کوشکی به صدای بورس گفت: در ارتباط با تامین سرمایه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها از بازار سرمایه 2 موضوع وجود دارد، اول این است که منظور از استارتاپ کسب‌وکارهایی است که چند سال از عمرشان گذشته و از مرحله ابتدایی عبور کرده و الان می‌توان چشم‌اندازی را برای آنها متصور بود، این چنین شرکت‌ها می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند، اما تامین مالی شرکت‌هایی که در اندازه یک طرح هستند یا تا حدودی در مرحله ابتدایی هستند، بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: استانداردهای اولیه برای ورود شرکت‌ها به این بازار وجود دارد قاعدتا شرکت‌های کاغذی نمی‌توانند وارد این بازار شوند چراکه یکسری گزارش عملکرد، روندی از عملیات شرکت، درآمدها، هزینه‌ها و دارایی‌ها باید ارائه شود تا این شرکت بتواند شرایط حضور در بازار را پیدا کند. وقتی این شرکت‌ها شرایط حضور در بازار را پیدا کردند می‌توانند از ابزارهای مختلف تامین مالی استفاده کنند.


کوشکی همچنین گفت: شاید امروز تپسی و اسنپ نتوانند سهام خود را نزد بانک‌ها برای دریافت وام توثیق کنند ولی وقتی وارد بازار سرمایه می‌شوند این قابلیت وجود دارد، چون سهام آنها چند پله بالاتر نزد سیستم بانکی ارزشمند و معتبرتر می‌شود، در آنجا می‌توانند این سهام را توثیق کرده و وام بگیرند.


بیشتر بخوانید

رتبه اعتباری، شاه‌ شطرنج تأمین مالی


کوشکی اضافه کرد: از طرف دیگر عرضه این شرکت‌ها در بازار اولیه یا به‌عبارتی عرضه اولیه می‌تواند برای آنها یک منابع مالی ایجاد کند. بعد از اینکه وارد بازار شدند می‌توانند گزارشات توجیه افزایش سرمایه را داشته باشند و از طریق آورده سهامداران‌شان تامین مالی انجام بدهند. هرچند شرکت‌هایی که درصد کمی‌ از سهام‌شان در اختیار دیگر سهامداران است، قاعدتاً عمده تامین مالی هم به دوش خودشان است.

کد خبر 455599

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =