چرا مردم در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنند؟/ تامین مالی دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه به نفع مردم است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: شفافیت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها از سوی مردم و سهامداران خرد مهمترین دستاوردهای تامین مالی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ محمد خبری زاد در ارتباط با تامین سرمایه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها از بازار سرمایه به صدای بورس اظهار کرد: مهمترین حسن تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در بازار سرمایه این است که به طور تقریبی تمامی‌ جوانب توسط نهاد یا صندوقی که قرار است این پروژه‌ها را تامین مالی کنند، بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: با تامین سرمایه دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه، انحراف تخصیص تسهیلات به دلیل عدم شفافیت در بانک‌ها که معضلی در تامین مالی به شمار می‌رود، خیلی کمتر خواهد بود. به‌عبارت دیگر شرکت به صورت شفاف توسط نهادها که اکثراً شرکت‌های تامین سرمایه و در کنار آنها صندوق‌های جسورانه هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از اینکه تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفت و سودآوری شرکت سنجیده شد، آن زمان تامین سرمایه یا از طریق صندوق‌های جسورانه یا نهادهای مالی که قصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دارند؛ اقدام به تامین مالی این شرکت‌ها خواهند کرد.

مردم چگونه در تامین مالی دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه مشارکت داشته باشند؟
خبری زاد در پاسخ به اینکه مردم چگونه در این تامین مالی می‌توانند مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: تنها راه شرکت مردم در تامین مالی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه است؛ صندوق‌های جسورانه، صندوق‌هایی هستند که اصل سرمایه‌گذاری آنها به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد می‌شود و سرمایه‌گذاران عادی می‌توانند یونیت‌های صندوق جسورانه را خریداری و در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند که یک روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها است. با این سرمایه گذاری مردم می‌توانند از سودآوری‌های آتی این استارتاپ بهره‌مند شوند.


بیشتر بخوانید:

رابطه برد-برد بورس و شرکت‌های دانش بنیان


صندوق‌های جسورانه به نفع مردم

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: مهمترین نکته مثبت صندوق‌های مطرح شده این است که افراد به طور مستقیم در معرض ریسک قرار نمی‌گیرند و با یک واسطه که همان صندوق‌های جسورانه است، در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌تبع آن ریسک‌های کمتری را از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها متحمل شوند.

مهمترین چالش تامین مالی‌ از سوی بانک‌ها
وی تصریح کرد: مهمترین چالش تامین مالی‌ از سوی بانک‌ها نداشتن تخصص لازم برای بررسی و برآورد سودآوری استارتاپ‌ها و فساد حاکم بر آن است. تخصص بازار سرمایه صددرصد بالاتر از سیستم بانکی است و به طور قطع خیلی بهتر می‌توانند سودآوری را برآورد کنند.
خبری زاد در پایان اظهار کرد: در بازار سرمایه انحراف منابع بسیار کمتر خواهد بود. در مجموع این نوع تامین مالی بهترین راه حل برای تامین مالی استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. شاید تنها معضل این موضوع کمبود تعداد صندوق‌های جسورانه است که احتمالاً سازمان بورس برای آن برنامه‌هایی دارد تا با افزایش تعداد صندوق‌های جسورانه استارتاپ‌ها راحت‌تر تامین مالی انجام دهند.

کد خبر 455535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =