دفتر مشاوران املاک متخلف پلمب می‌شود

صدور کد رهگیری برای هرگونه معاملات املاک، بدون هزینه است، اما برخی از آژانس‌های مسکن برای صدور آن مبالغ میلیونی درخواست می‌کنند که این کار تخلف است و در صورت شکایت، بنگاه معاملات ملکی پلمب خواهد شد.

به گزارش صدای بورس،حدود ۱۵ سال قبل تمامی معاملات ملکی اعم از خرید، فروش، اجاره و رهن، در بنگاه‌های املاک به‌صورت دستی در برگه‌های قولنامه و با توافق طرفین نوشته می‌شد. تنها چیزی که ۲ طرف معامله به آن دسترسی داشتند، همان قولنامه‌ غیررسمی بود.

غیر رسمی بودن شکل ثبتی این قبیل معاملات، زمینه‌ساز بروز تخلفات بسیاری بود که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به فروش یا اجاره یک ملک به تعداد زیادی از افراد اشاره کرد اما زمانی که مستاجر یا خریدار خانه، کد رهگیری برای معامله خود دریافت می‌کند، می‌توانند با وارد کردن پلاک ثبتی از شرایط سند ملک مورد نظر مطلع شوند. این سامانه با سازمان ثبت احوال در ارتباط است و با احراز هویت فرد، از امکان جعل عنوان و تخلفاتی از این دست جلوگیری می‌کند.

برای برطرف شدن این مشکلات، هیات دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند و بخشنامه‌ای به اتحادیه مشاوران ابلاغ شد که به واسطه آن مشاوران املاک موظف شدند تمام معاملات، نقل و انتقالات ملکی که انجام می‌دهند را در سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن (سامانه رهگیری) به ثبت برسانند.


بیشتر بخوانید:افزایش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن


این اقدام برای جلوگیری از تخلفات انجام شد، اما برخی از آژانس‌های املاک از این مسئله سوءاستفاده کرده و علاوه بر حق کمیسیون خود، برای صدور کد رهگیری نیز از دو طرف معامله، درخواست هزینه‌های میلیونی می‌کنند. این در حالی است که هزینه صدور کد رهگیری برای معاملات اجاره یک هزار تومان و برای خریدوفروش پنج هزار تومان است.

درخواست هزینه برای صدور کد رهگیری جزو تخلفات آژانس‌های مسکن به حساب می‌آید و معامله‌گران می‌توانند در صورت مشاهده این تخلف، از آن بنگاه به اتحادیه مشاوران املاک یا بازرسی اصناف شکایت کنند که جزای این تخلف می‌تواند به پلمب شدن دفتر کار مشاوران املاک منجر شود.

به گزارش ایرنا - در روند رسیدگی به تخلفات این‌چنینی، اگر شکایتی انجام شود، آژانس املاک موردنظر علاوه بر برگرداندن مبلغ دریافتی، باید جریمه نیز پرداخت کنند.

کد خبر 454869

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبرهای مهم مجلس در مورد بنزین و سهام عدالت

    خبرهای مهم مجلس در مورد بنزین و سهام عدالت

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

  • از سرگیری خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان

    از سرگیری خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان

    با اعلام مشروط شدن ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی به داشتن کدرهگیری سامانه املاک و اسکان، مالکان و مستاجران که در یکسال اخیر موفق به ثبت نام نشده‌اند باید اطلاعات سکونتی خود را در سامانه یاد شده ثبت کنند.

  • ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان اجباری است

    ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان اجباری است

     رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "با ساماندهی مشاوران املاک قراردادهای زیرزمینی مسکن را مدیریت می‌کنیم"گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها بازار را تاحدی کنترل کرد.

  • آمار تکان‌دهنده از بحران گرانی مسکن

    آمار تکان‌دهنده از بحران گرانی مسکن

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

  • جریمه مالیاتی در انتظار بانک هایی که وام ودیعه نپردازند

    جریمه مالیاتی در انتظار بانک هایی که وام ودیعه نپردازند

    بانک‌ها برای امسال نیز باید ودیعه مسکن را با سقف‌های جدید بپردازند و اگر بدون دلیل موجه بانکی از پرداخت این وام امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

  •  متوسط قیمت مسکن در تهران ۴۱.۴میلیون تومان شد

    متوسط قیمت مسکن در تهران ۴۱.۴میلیون تومان شد

    بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت مسکن در تهران طی خرداد امسال به ۴۱.۴میلیون تومان رسید. بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در خرداد را ۳۹.۴میلیون تومان اعلام کرده بود.

  • تکذیب هک شدن و حذف اطلاعات سامانه اسکان

    تکذیب هک شدن و حذف اطلاعات سامانه اسکان

    وزارت راه وشهرسازی در اطلاعیه ای اخبار برخی رسانه‌ها در خصوص هک شدن سامانه اسکان و املاک در سال ۱۴۰۱ را رسما تکذیب کرد.

  • ارزانترین و گرانترین مناطق تهران

    ارزانترین و گرانترین مناطق تهران

    متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان است و این منطقه ارزان ترین منطقه تهران به لحاظ قیمت مسکن محسوب می شود.

  • بزرگ ترین اسباب کشی تهران چند ساعت طول کشید؟

    بزرگ ترین اسباب کشی تهران چند ساعت طول کشید؟

    بازار معاملات مسکن و اجاره در چند وقت اخیر، نوسانات زیادی را به خود دیده‌ و براساس آماری یک استارتاپ حمل‌ونقل و اسباب‌کشی ارائه داده است، ۴۸ درصد از کاربران به مناطق پایین‌تر در تهران رفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =