قطعی برق و تبعات آن برای بازار سهام

چه عواملی هماهنگی سیاست گذار با بازار سرمایه را به هم زدند و عملا باعث عقب افتادن بورس از مولفه های اقتصادی شدند؟

بازار سرمایه مقداری از شرایط تورمی و به ویژه دلار عقب مانده و دلیل آن به طور مشخص تصمیمات متناقض و سریع‌السیر دولت نسبت به بازار سرمایه است. به نظر می‌رسد وضع قوانین صادراتی برای صنعت فلزی و پتروشیمی، تغییرات در رابطه با نرخ‌های خوراک و سوخت و عرضه بلوکی خودرویی‌ها، تاریخ‌ها و قیمت‌های ضد و نقیضی که گفته شد و در نهایت لغو ناگهانی عرضه خودرو در بورس کالا، مجموع اتفاقاتی باشد که باعث خارج شدن ثبات تصمیم گیری از بازار سرمایه شد. یعنی سرمایه‌گذار نتوانست با خیال راحت تصمیم بگیرد.
در حال حاضر و با نزدیک شدن به تابستان قطعی برق را برای شرکت‌ها خواهیم داشت و می‌توان گفت که حتی مجموعه‌های تولیدی بسیار بزرگ یا مجموعه‌های دیگر که خودشان تولید کننده برق هستند و برای خود نیروگاه دارند هم از نیروگاه‌های آنها برای تامین برق شهری مردم استفاده می‌شود. عملا از جیب سهامدار برداشته می‌شود و همچنین ارزآوری برای کشور کم می‌شود که تنها برای قطع نشدن برق برای مردم است. البته تمام اینها اتفاقات غیرقابل پیش بینی است که می‌تواند بیفتد، اما با شرایطی که وجود دارد و همه به آن واقف هستند، سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه هستند به دلیل اینکه بازارهای موازی تقریبا رشد قابل توجهی در چند ماه گذشته به ویژه یک سال گذشته داشتند؛ می‌توان گفت بازار سهام تقریبا در همین محدوده باقی مانده و احتمالا بعضی از صنایع بزرگ با شیبی ملایم در بعضی از تک سهم‌ها، بازده بهتری داشته باشند. به نظر می‌رسد صنعت سیمان برای تابستان رشد مثبتی داشته باشد. به دلیل اینکه تقاضا در بورس کالا درحال افزایش بوده، قطعی برق مجموعه‌ها در تابستان شکل می‌گیرد و رقابت در بورس کالا منجر به این می‌شود که شرکت‌ها بتوانند حتی با عرضه کمتری از محصولات خود از لحاظ حجمی فروش‌های بالاتری را داشته باشند. صنعت پالایشی هم اگر تغییری درنحوه قیمت گذاری نفت برای آنها شکل نگیرد و شرایط با همان فرمولی که سال گذشته تصویب شده است، جلو برود، برای گزارش سه ماهه در تابستان می‌توانند یک بازده ۲۰ تا ۴۰ درصدی را داشته باشند.
صنعت بانکداری هم نه همه آنها ولی برخی از شرکت‌ها را انتظار بر این است که با گزارش‌ها و تقسیم سودهای خوبی که خواهند داشت و فراتر از انتظار بتوانند در فصل مجامع ظاهر شوند، به نظر می‌رسد برخی از تک سهم‌هایی که مجامع خوبی دارند می‌توانند بازدهی خوبی را در کنار دیگر صنایع داشته باشند.

  • روزبه شریعتی - مدیرمعاملات کارگزاری اقتصادبیدار

کد خبر 454795

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =