مخالفت وزیر راه با حذف واگن‌های ۴۸ساله از شبکه ریلی

درحالی شرکت راه‌آهن دیروز از حذف واگن‌های با عمر بالای ۴۸ سال از شبکه سیر خبر داده بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیرعامل راه‌آهن گفت: به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.

به گزارش صدای بورس ،راه‌آهن دیروز طی اطلاعیه‌ای به‌شرح زیر از حذف قطارهای با عمر ۴۸ سال به بالا خبر داد؛

مطابق ماده ۲ و ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به‌جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری و پیشگیری از بروز سوانح و همچنین حفظ سلامتی و رفاه حال مسافران، سیر تعداد محدودی از واگن‌های مسافری شرکت‌های بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از ۴۸ سال بوده و شرکتها اقدام مؤثری برای انجام بازسازی آنها نکرده‌اند را متوقف کرد.

به شرکت‌های مالک این واگن‌ها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن‌های یادشده ،که ۴۸ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، صرفاً منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد مربوط خواهد بود. از سال ۹۶ صدور مجوز موقت سیر این واگن‌ها و تمدید چندین‌باره آن، به شرکت‌های خصوصی مالک واگن‌های با عمر بالای ۳۰ سال دستورالعمل‌های استاندارد تعمیرات این دسته از واگن‌ها ابلاغ شده تا نسبت به انجام تعمیرات آن‌ها اقدام کنند.


بیشتر بخوانید:جزئیات توافق ریلی برای ترانزیت پنج میلیون تنی


طی این مدت تلاش شد با ارائه تسهیلات به شرکت‌ها نسبت به تسریع این امر اقدام شود، اما تلاش‌های صورت‌گرفته کافی نبوده و این امر کامل انجام نشده است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تلاش برای ارائه تسهیلات جهت انجام بازسازی واگن‌های مذکور، در زمینه حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری مماشات نمی‌کند و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری را نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت حفظ موقعیت شغلی و به‌کارگیری کارکنان شاغل در این واگن‌ها در مدت زمان انجام بازسازی در سایر بخش‌های آن شرکت موظف می‌داند.

*واکنش وزیر به اطلاعیه راه‌آهن

این در حالی است که به‌فاصله چند ساعت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به این اقدام راه‌آهن واکنش نشان داد و به‌طور تلویحی از آن انتقاد کرد. وزیر راه دراین‌باره در توئیتر نوشت:‌

به گزارش تسنیم، صالحی، با حذف چند رام قطار بالای ۳۰ سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»

کد خبر 454275

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =