تصمیم سازی های جدید مربوط به جامعه کار به کجا رسید؟

سامانه پایش کار اطلاعات مربوط به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای طبقه بندی مشاغل و ساماندهی تشکل های کارگری در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی را در قالب خوداظهاری کارفرمایان در اختیار وزارت کار قرار می‌دهد تا در تصمیم سازی های مربوط به جامعه کار و تولید به کار گرفته شود.

به گزارش صدای بورس، اجرای صحیح قانون کار همواره یکی از دغدغه های وزارت کار بوده و لذا به استناد مفاد قانون کار، نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مقررات مربوط به آن از جمله وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود.

موضوع طبقه بندی مشاغل بر اساس ماده ۴۹ قانون کار، ساماندهی تشکل های کارگری و ایجاد تشکل ها در بنگاه‌ها برای پیگیری حقوق ومطالبات صنفی به موجب فصل ششم قانون کار، تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای تولیدی به موجب ماده ۹۳ قانون کار، رعایت انضباط کاری در واحدها به موجب ماده ۲۷ قانون کار و پایداری مشاغل و صیانت از نیروهای کار از اهم دغدغه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است لذا در راستای ارائه خدمات شایسته به جامعه کار و تولید و برای آنکه اطلاعات کامل تری در خصوص موارد مذکور در اختیار وزارت کار قرار گیرد، سامانه ملی پایش کار اسفند سال گذشته رونمایی و در وبگاه وزارت کار ایجاد شد.


بیشتربخوانید:سامانه پایش کار چه مزیتی برای بنگاه‌ها دارد؟


در این سامانه فرم های خود اظهاری کارفرمایان مربوط به الزامات قانون کار و مقررات ایمنی و حفاظت فنی جانمایی شده که با تکمیل فرم‌های خوداظهاری توسط بنگاه‌های اقتصادی به صورت خود ارزیابی، برای اولین بار با ترسیم کارنامه کاری، این بنگاه‌ها می‌توانند نقش تاثیرگذاری در تصمیم سازی های دولت در توسعه و تقویت جامعه کار و تولید داشته باشند.

سامانه پایش کار چه مزیتی برای بنگاه‌ها دارد؟

علی حسین رعیتی فرد - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از اهداف سامانه پایش کار را صیانت از کارگران و نیروهای شاغل عنوان کرده و می‌گوید: این سامانه که هم اکنون در دسترس عموم قرار دارد، هم در بحث صیانت از نیروی کار و هم جلوگیری از حوادث ناشی از کار وزارت کار را یاری می‌دهد.

وی می افزاید: در فاز اول سامانه، کارفرمایان می‌توانند به صورت خود ارزیابی اطلاعات واحد تولیدی، تعداد کارگران و شیفت‌های تولید، وضعیت قراردادها و طبقه بندی مشاغل را ارائه دهند.

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مزیت‌های سامانه، تسهیل در ورود به آن بدون اخذ کد کاربری و رمز ورود است که صرفا از طریق ثبت کد کارگاهی صورت می پذیرد.

رعیتی فرد به ایسنا می‌گوید: اطلاعات پایش شده در این سامانه، پیش نیاز ایجاد نظام یکپارچه یک مرکز مانیتورینگ کار و تولید است که هدف برنامه ریزی برای ساماندهی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را به شکل یک کلینیک عارضه یابی، ارزیابی و تحلیل رفع موانع تولید از طریق پایش اطلاعاتی که در فرم های خود اظهاری است، محقق می کند.

سامانه ملی پایش کار به نشانی http://payeshkar.mcls.gov.ir در وبگاه وزارت کار بارگذاری شده و کارفرمایان با ارائه کد کارگاهی می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خواسته شده را ارائه دهند. با ثبت اطلاعات مندرج در فرم های خوداظهاری، کارفرمایان می‌توانند در مراجع قانونی کار بدون صرف هزینه و وقت اضافه و با استفاده از قابلیت تصویربرداری از سامانه اطلاعات مندرج در آن را به عنوان مستندات قانونی در مراجع مورد استفاده قرار بدهند.

کد خبر 454183

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =