تعادل در بازار با حذف دامنه نوسان 

حالت بهینه در معاملات آن این است که دامنه نوسان به طور کامل برداشته شده و هر فردی در هر قیمتی که به نظرش ارزنده است و عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند، اقدام به خرید سهم کند.

به طور کلی، تصمیم سازمان بورس برای افزایش دامنه نوسان تصمیم بجا و درستی است، اگرچه با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اما اقدام مناسبی است که در صورت ادامه‌دار بودن، می‌تواند منجر به واقعی‌تر شدن عرضه و تقاضا، متعادل شدن قیمت سهام، نقدشوندگی بیشتر و در نتیجه کارایی بیشتر بازار سرمایه شود.

دامنه نوسان در واقع یکی از قوانین دست‌وپاگیری است که به اقتضای برخی شرایط خاص در کشور ما وضع شده و مبنای مستحکمی ندارد. به همین دلیل با برطرف شدن مقتضیات مربوطه، امکان حذف کلی آن وجود دارد.
در حال حاضر تأثیر افزایش یک درصدی دامنه نوسان (یعنی افزایش از ۵ به ۶ درصد) خیلی قابل لمس نبوده و همچنان شاهد شکل گیری صفوف خرید و فروش در سهم‌ها هستیم و حتی در برخی موارد این افزایش یک درصدی منجر به جذابیت بیشتر نوسان‌گیری در صفوف خرید و فروش شده است و برخی از افراد به جای تحلیل سهم و در نظر گرفتن فاکتورهای بنیادی و شرایط اقتصادی و سیاسی و ... صرفاً به دلیل تشکیل صف خرید یا فروش در یک سهم، اقدام به تصمیم گیری راجع به خرید یا فروش می‌کنند.
طبیعی است که حذف کامل و یکباره‌ دامنه نوسان به دلیل شرایط موجود از نظر سازمان امکان پذیر نباشد، اما می‌توان این دامنه تغییرات را بیشتر کرده و به عنوان مثال مثبت یا منفی ۱۰ درصد تعیین کرد. به هر میزان این دامنه نوسان بیشتر باشد، افراد کمتری به صف خرید یا فروش خواهند پیوست به‌طور کلی حالت بهینه آن این است که دامنه نوسان به طور کامل برداشته شده و هر فردی در هر قیمتی که به نظرش ارزنده است و عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند، اقدام به خرید سهم کند.
لازم به ذکر است این افزایش دامنه یک درصدی هم برای همه نمادها اعمال نشده است و این تصمیم باید برای تمام نمادها اتخاذ شود تا به کارایی بیشتر بازار کمک کرده و بازار زودتر به تعادل برسد.

  • محمد مفید چپردار
  • مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین
کد خبر 454113

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =