۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
شتاب دهنده تورمی ارز

با وجود ۴۰ درصد افزایش قیمت تورم، ارز هم همانقدر افزایش پیدا می کند و با وجود این تورم توقعی برای کاهش هیچ چیزی نیست، علاوه بر اینکه خود تورم به معنی بالارفتن است

به گزارش «صدای بورس»؛ در حال حاضر بازار ارز آماده است تا در قبال اخباری همچون تحقق یا عدم تحقق داستان برجام مسیر بلندمدت خود را آغاز کند، اما اینطور که به نظر می رسد با وجود تورم انتظار نمی رود که قیمت دلار بتواند تثبیت شود.

تورم هایی که امروزه می بینیم به نوعی کم سابقه است یعنی در طول جمهوری اسلامی و قبل از انقلاب هم چنین تورم‌هایی وجود نداشته است. در حال حاضر فشار برای افزایش قیمت ارز بالاست و اگر خبر خوشی برسد می تواند تسکین دهنده باشد مگر اینکه به طور کل مسائل در نظام پولی بین المللی، نظام مالی بین المللی و بالاتر از آن در سطح سیاسی حل و فصل شود. با برجامی که امیدی برای تحقق آن وجود ندارد ارز همان مسیری را می گذراند که مابقی کالاها و خدمات می گذرانند یعنی با وجود ۴۰ درصد افزایش قیمت تورم، ارز هم همانقدر افزایش پیدا می کند و با وجود این تورم توقعی برای کاهش هیچ چیزی نیست، علاوه بر اینکه خود تورم به معنی بالارفتن است.
علت وجود تورم از چندین مسئله عمده نشات می‌گیرد که به نظر می رسد مهمترین آن مسائل سیاسی بزرگ کشور است. مسائل اقتصادی نیز وجود دارد به طور مثال دولت مداخله‌گر و قیمت گذار و ... و نظام بانکی مسئله دار و دولتی که با قدرت های بزرگ دنیا مداخله دارد و سرمایه اجتماعی که روز به روز در داخل کمتر می شود. اما همانطور که گفته شد بزرگترین مساله همان مساله ایران در نظام سیاسی دنیاست که تا حل نشود باقی داستان ها و مسائلی که وجود دارد، حل نمی شود.
تورم های موجود تورم های یونیکی است که در کمتر کشوری چنین وضعیتی دارد، به این علت که رشد و تولید بسیار کم شده و به سمت منفی شدن می رود. کشوری که خلق ارزش آن روند منفی دارد و در سال های بعدی نیز کمتر می شود به مرور قدرت خرید کمتر شود. درست است که میزان نقدینگی بالا رفته است اما اساسا اتفاق مهم و معنی دار به لحاظ اقتصادی این است؛ اگر تولید همراه با تورم کاهش پیدا نکند مشکلی پیش نمی آید و همزمان با افزایش ۲۰ درصدی حقوق، ۲۰ درصد هم قیمت ها بالاتر می روند و رفاه ثابت می شود.
مسئله این است که ارزش های خلق شونده کشور با شدت زیادی رو به افول است و برای کوتاه‌مدت نمی‌توان چاره‌ای اندیشید، در بلندمدت هم مشکلاتی وجود دارد و نرخ تشکیل سرمایه ثابت به طور جدی در ده سال گذشته منفی شده است.
تورم به عنوان یک معلول همیشه وجود داشته حتی زمانی هم که ارز ثابت بوده اما در حال حاضر و بعد از گذشت مدت زیادی منابع ارزی مستهلک شده و منابع بانک مرکزی هم گرفته شده است و شدت
تحریم ها خود را در اوج نشان داده و این وضعیت به وجود آمده است و تمامی این حواشی که می بینیم مثل شفافیت کم، اختلال و فساد و مدیران ناکارآمد داستان همان تحریم هاست که پیامدهای آن این وضعیت است.
در کل با وجود تورم صددرصدی کاری نمی توان کرد؛ مابقی بازارها هم به همین شکل است، رشد نقدینگی به شدت افزایش پیدا کرده در حالی که بازار سهام در حال حاضر مقداری عقب تر است که دلیل آن مشخص است.

  • میثم رادپور - کارشناس بازار ارز
کد خبر 454100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =