ریسک تورم دوبرابر شد

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داد که بیشترین میزان افزایش از سال ۱۹۹۴ تاکنون است. این اقدام احتمال وقوع رکود در بزرگترین اقتصاد جهان را افزایش داده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ اقتصاددانان گولدمن ساکس می‌گویند: اقدام اخیر فدرال رزرو ریسک وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را افزایش داده است.

این بانک سرمایه‌گذاری احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا در ۱۲ ماه آینده را ۳۰ درصد برآورد کرده که دو برابر برآورد قبلی است. ریسک رکود در یک دوره دوساله افزایش یافته است و به ۴۸ درصد رسیده است چون تحلیلگران گولدمن ساکس معتقدند، اقتصاد آمریکا ناچار است خود را با سیاست انقباضی فدرال رزرو تطبیق دهد.

تحلیلگران گولدمن ساکس اعلام کردند: اقدام فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره بسیار تهاجمی بود و موجب انقباض مالی شده که بر رشد اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد.

بانک مرکزی آمریکا به امید کنترل تورم که در ماه می به ۸.۶ درصد (بالاترین رقم در چهار دهه اخیر) رسید، نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داده است و انتظار می‌رود برنامه افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. این اقدام به تشدید هراس سرمایه‌گذاران دامن زده است. آنها نگران این هستند که فدرال رزرو قادر به کنترل اوضاع نباشد و شرایط بازار کار که در ماه‌های گذشته بهبود یافته بود، رو به وخامت بگذارد.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و قانونگذاران این کشور برای کنترل تورم و کاهش قیمت مواد غذایی و سوخت که به بودجه خانوارها آسیب زده، به شدت تحت فشار هستند.

روند تغییر نرخ بهره فدرال رزرو از سال ۱۹۹۴ تاکنون در نمودار زیر نشان داده شده است.

ریسک تورم دوبرابر شد

کد خبر 454061

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =