روند تورم معکوس شد/نقطه به نقطه؛ ۵۲.۵ درصد

مرکز آمار ایران گزارش تورم خردادماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس، مرکز آمار از برگشت روند تورم سالانه و افزایشی شدن آن خبر داد و اعلام کرد که تورم نقطه‌به نقطه با افزایش بیش از ۱۳ درصدی به ۵۲.۵ درصد رسیده است.

روند تورم سالانه معکوس شد

اما نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٩.٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۹ درصد و ٤١.٨ درصد است که برای خانوارهای شهری ۰.۶ درصد و برای خانوارهای روستایی یک درصد افزایش داشته است.

رشد ۱۳ درصدی تورم نقطه به نقطه

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای (تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) در خرداد ماه ۵۲.۲٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.


بیشتربخوانید: توزیع کالابرگ راهی برای افزایش قدرت خرید خانوار


نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل۱۳.۲ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٣٢.٢ واحد درصدی به ٨١.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٨ واحد درصدی به ٣٦.٨ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٥١.٤ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٨.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١٨.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه به ۱۲.۲ درصد

نرخ تورم ماهانه خرداد نیز به ١٢.٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٨.٧ درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢٥.٤ درصد و ٤.٤ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١١.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ٧.٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١٥.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 454059

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

  •  کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    در حالی که براساس گزارش مرکز آمار که دیروز منتشر شده است، رکورد تورم پس از انقلاب شکسته شد و به نام دولت انقلابی ثبت شده است با این حال امروز رئیسی و برخی دیگر از دولتمردان حملات خود به دولت روحانی را تکرار کرده‌اند. به همین خاطر بد نیست مروری کوتاه بر نرخ تورم در دولت روحانی داشته باشم.

  •   رکورد تورم ماهانه شکست / سیاستگذار چه باید کند؟ چهار سوال، چهار پاسخ

     رکورد تورم ماهانه شکست / سیاستگذار چه باید کند؟ چهار سوال، چهار پاسخ

     گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲/ ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده است. این نهاد، به شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =