رکود و نزول بازار سرمایه ادامه دارد

با توجه به افت نیم درصدی شاخص کل و حجم معاملات بسیار پایین، احتمالا بازار فعلا در همین کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بماند.

صدای بورس - میثم قریشی؛ اخبار ضد و نقیض تنها عاملی است که بورس تهران را تکان می‌دهد و بازار گاهی با خبری مثبت در یک گروه نقش طرف خریدار را بازی می‌کند و روزی دیگر با شایعه‌ای منفی دوباره عرضه‌ها زیاد می‌شود.

رضا محمدی‌پور، تحلیلگر بازار گفت: چند موضوع بازار را تحت تاثیر قرار داده است؛ یکی اختلاف دلار آزاد و نیما است که به ۲۷ درصد رسیده است. پتروشیمی‌ها مجبور هستند دلار حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بفروشند و زیانی نزدیک به ۲۷ درصد از این ناحیه تحمل کنند. مسأله دیگر افت قیمت‌های جهانی است که ریسک بزرگی برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود. برای مثال نرخ اوره به زیر ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است و با تخفیفی که شرکت‌های ایرانی در فروش خود لحاظ می‌کنند، سود پتروشیمی‌ها کم شده است.


بیشتر بخوانید:" حفاری " روند اصلاح قیمت را در پیش گرفت


وی افزود: پالایشی‌ها مدتی جذاب بودند ولی با گزارش غیرشفافی که دادند کمی سرمایه‌گذاران را مردد کردند. تصمیم نهایی در این صنعت را دولت می‌گیرد و مشخص نیست در نهایت چه نرخی برای محصولات پالایشی اعلام می‌شود. سال‌های پیش دولت مبلغی را به این شرکت‌ها اختصاص داد که امسال ظاهرا قصد پس گرفتن آن را دارد. در بازار جهانی نفت هم با شروع جنگ روسیه و اوکراین، نفت روسیه جایگزین نفت ایران شده است در نتیجه دولت با کمبود درآمد روبه‌رو است پس به نظر نمی‌رسد تخفیف خاصی به پالایشگاه‌ها بدهد. تا زمانی که صورت حسابرسی شده فعالان این حوزه قطعی نشود،‌ بازار استقبالی از خرید سهام پالایشی نمی‌کند.

محمدی‌پور ادامه داد: با توجه به افت ۱۱ درصدی قیمت سنگ آهن چین در معاملات دیروز، شاخص میلگرد و ورق گرم افت کرد که نشان‌دهنده کاهش تقاضای چین است. با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، پایین ‌آمدن تقاضای فولاد چین و با نااطمینانی در تصمیمات دولتی مثل تعیین عوارض صادراتی نباید انتظار رشد درآمد در فولادی‌ها را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: امروز هم با توجه به افت نیم درصدی شاخص کل و حجم معاملات بسیار پایین احتمالا بازار فعلا در همین کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بماند. جز معدودی از سهم‌ها که با اقبال بازار مواجه شدند مثل تفارس بقیه بازار سهام تقریبا معامله خاصی نداشتند.

کد خبر 454001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =