۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
بورس عربستان همپای نفت نزولی شد

در پی کاهش چشمگیر قیمت نفت خام، بازار سهام عربستان همراه با دیگر بورس‌های خاورمیانه به پایین‌ترین سطح در ۶ ماه گذشته عقب نشست. امروز قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۱۲ دلار رسید.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ شاخص بورس عربستان با ۴.۴ درصد افت روبه‌رو شد و طولانی‌ترین روند نزولی را از سال ۲۰۲۰ ثبت کرد. در این میان، قیمت سهام ارزشمندترین شرکت بورسی جهان ۴ درصد کاهش یافت با این حال، شرکت آرامکو با ۲.۱۷ تریلیون دلار ارزش بازار، همچنان بزرگترین شرکت بورسی جهان به شمار می‌رود. مقام دوم را شرکت اپل با ۲.۱۳ هزار میلیارد دلار در اختیار دارد.

به دلیل تاثیر افزایش نرخ‌های بهره بر میزان تقاضای کامودیتی‌ها، بورس‌های منطقه خلیج فارس نیز با افت روبه‌رو شدند. در پایان معاملات هفته گذشته، بازارهای سهام کشورهای عرب منطقه با موج گسترده فروش سهام مواجه شدند که به افت شاخص‌ها منجر شد.

با وجود این افت سنگین، کارشناسان عرب معتقدند این روند پایدار نخواهد بود و بورس عربستان به دلیل پتانسیل خوب صنایع دیگر به زودی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

در پایان معاملات هفته گذشته، تمامی ۱۴ صنعت شاخص تداول با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شدند. بیشترین افت قیمت مربوط به سهام بانک الراجی بود. شاخص بورس قطر ۳.۵ درصد افت کرد که بزرگترین کاهش از مارس ۲۰۲۰ بود. همچنین شاخص بورس کویت ۳.۳ درصد، بورس بحرین ۱.۱ درصد و بورس مصر ۱.۴ درصد کاهش یافت.

سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس عربستان و بورس‌های عرب منطقه نگران این هستند که افزایش نرخ‌های بهره و افت نرخ رشد اقتصادی به کاهش شدید تقاضا برای کامودیتی‌هایی همچون نفت خام و دیگر مواد اولیه تولید منجر شود. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند، به دلیل اختلال در روند عرضه کامودیتی‌ها، بازار به زودی با کمبود روبه‌رو می‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد. بر این اساس، بازارهای سهام نیز دوباره در مسیر رشد قرار می‌گیرند.

کد خبر 453909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =