گرمای تابستان سهم‌ها را آب می‌کند؟  

از جمله عوامل اثرگذار بر بازار و سهم‌ها قیمت نفت است که به هر میزان بالاتر رود یکسری صنایع را سودآورتر می‌کند، عامل بعدی نرخ دلار است که تغییرات آن برروی سهم‌های دلاری موجود در بازار اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد.

در مورد بررسی صنایع پربازده در فصل تابستان می‌توان اینگونه مطرح کرد که عوامل اثرگذار بر عملکرد و قیمت سهم‌های مختلف در شرایط فعلی اقتصاد و بازار چه عواملی هستند و در مرحله بعدی بررسی شود این عوامل چه تغییراتی می‌توانند به دنبال داشته باشند.
از جمله عوامل اثرگذار بر بازار و سهم‌ها قیمت نفت است که به هر میزان بالاتر رود یکسری صنایع را سودآورتر می‌کند، عامل بعدی نرخ دلار است که تغییرات آن برروی سهم‌های دلاری موجود در بازار اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. از عوامل مهم تر در حال حاضر می‌توان به مذاکرات برجام اشاره کرد که به عنوان سومین عامل، نتیجه آن می‌تواند اثرات مثبت و منفی زیادی بر بازار داشته باشد، بعدی نرخ بهره بین بانکی داخلی است که افزایش آن بر کل بازار اثرگذار است و کاهش آن اثرات مثبتی به همراه دارد و باعث می‌شود که پول‌های جدیدی به سمت بازار بیاید. همچنین دلیل بعدی سودآوری شرکت‌ها در سه ماه اول سال یعنی فصل بهار است که در واقع می‌تواند سیگنال مثبت و منفی به سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش در فصل تابستان بدهد.
یکی از ریسک‌هایی که در فصل تابستان اضافه شده، بحث قطع برق است که در این فصل به اوج خود می‌رسد و روی صنایع انرژی برق اثر زیادی می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی درست باید مشروط انجام شود به دلیل اینکه قطع برق در فصل تابستان حتما اتفاق خواهد افتاد و احتمال اینکه دولت بتواند این کمبود برق را تامین کند، بسیار کم است بنابراین صنایع انرژی برق مثل سیمان، فولادی‌ها، فلزات اساسی و صنایع دیگری که وابسته به برق هستند مشمول این قطعی برق خواهند بود؛ طبیعتا با کاهش عملیات و تولید مواجه می‌شوند و این مسئله می‌تواند برروی سهام شان از نظر میزان تولید تاثیر منفی بگذارد. از طرفی کاهش تولید باعث می‌شود قیمت محصولات بالا رود و چیزی که سال گذشته دیدیم این بود که کارخانه‌های سیمانی تعطیل شدند اما قیمت سیمان بالا رفت و باعث شد که کارخانه‌هایی که مقدار کمی تولید داشتند با افزایش قیمت سهام مواجه شوند و بر روی سودآوری آنها تاثیر مثبت داشته باشد بنابراین صنایع انرژی برق در فصل تابستان از شرایط برق تاثیر پذیر هستند و این موضوع می‌تواند عملکرد آنها را تحت الشعاع قرار دهد.
بحث مذاکرات برجامی اگر مثبت باشد صنایع ریالی مانند خودرویی‌ها و بانک‌ها سودآور خواهند شد اما اگر منفی باشند و به نتیجه ای نرسند طبیعتا صنایع دلاری مانند پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی با سودآوری بیشتری همراه می‌شوند.
در ادامه بحث دلار نیز وابسته برجام است که با منفی بودن آن دلار بالا می‌رود؛ در مورد قیمت نفت هم با توجه به جنگ روسیه و اوکراین اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند بالا بودن قیمت نفت باعث می‌شود که شرکت‌های پتروپالایشی سودآوری خوبی داشته و افزایش پیدا کنند و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها هم زیاد شود. نرخ بهره بین بانکی هم که به سیاست‌های پولی بانک مرکزی باز می‌گردد و از عواملی است که آمدن پول به سمت بازار را دچار اختلال و به اصطلاح گرایش افراد و سرمایه گذاری در بانک و صندوق‌های درآمد ثابت را بیشتر می‌کند و باعث رکود در بازار سرمایه می‌شود.
با این اوصاف پیش بینی می‌شود که در زمینه مذاکرات برجامی گشایش خاصی برای آینده اتفاق نیفتد و دلار با کاهش همراه شود؛ از همین رو صنایعی مثل پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی با توجه به نرخ بالای دلار و نفت و همچنین نرخ کامودیتی‌ها که در سطح جهانی هم افزایش داشته است به‌نظر می‌رسد که در فصل تابستان اقبال و رشد بهتری نسبت به باقی سهام داشته باشند، اگر عملکرد این شرکت‌ها در سه ماهه اول سال بررسی شود می‌بینیم که فروش و عملکرد خوبی داشته اند و این خود می‌تواند سیگنال مثبتی برای استقبال سرمایه گذاران از این صنایع در فصل تابستان و پیش‌رو داشته باشد.

  • ابوالفضل شهرآبادی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 453748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =