استقبال بلاروس از سه پیشنهاد ویژه ایران ‌برای توسعه روابط تجاری

نشست هماهنگی پانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و بلاروس با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، معاون وزارت صنایع بلاروس، سفیر ایران در مینسک و سفیر بلاروس در تهران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، در این جلسه مقرر شد تا پانزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در تابستان سال جاری به میزبانی مینسک برگزار شود.

در ابتدای این نشست پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، بر لزوم برنامه‌ریزی جهت اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک بلافاصله بعد از برگزاری گفت: در نشست‌های تخصصی میان کمیته‌های دو طرف، متن توافقات کمیسیون مشترک آماده و به تایید طرف ایران رسیده است و امیدواریم به زودی برای امضای نهایی میان ورزای دو کشور آماده شود.

وی مهمترین موضوع بعد از امضای سند نهایی را ورود به مرحله اجرا عنوان کرد و افزود: حجم ۴۰ میلیون دلاری تبادلات تجاری ۲ کشور بسیار ناچیز است و با توجه به رابطه ۲ کشور این عدد باید به سرعت به یک عدد قابل قبول برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پیشنهادی عنوان کرد: در کنار کمیسیون تجاری پیشنهاد می‌کنیم که هیأت تجاری نیز از ایران عازم بلاروس شود تا تجار دو کشور بتوانند با ظرفیت های یکدیگر اشنا و در جلسات B۲B به توافقات لازم دست پیدا کنند. چرا که لازمه توسعه روابط تجاری میان کشورها، شناخت تجار از ظرفیت های یکدیگر است.


بیشتر بخوانید: آیت الله رئیسی: روابط ایران و ترکمنستان خویشاوندی و عمیق است


وی در پیشنهادی دیگر موضوع اعزام نمایندگان صنایع مهم و پیشرفته ایران به بلاروس را مطرح کرد و این موضوع را سبب ایجاد پیوند میان صنایع اصلی دو کشور خواند.

پیشنهاد بعدی پیمان پاک مربوط به همکاری دو کشور در ایجاد کریدور شمال- جنوب اختصاص داشت تا کشور بلاروس بتواند برای صادرات محصولات خود از طریق ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و شرق آفریقا دسترسی پیدا کند.

در ادامه این نشست خاریتونچیک، معاون وزارت صنایع بلاروس با استقبال از هر ۳ پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران در زمینه تجارت بسیار خوبی دارد و این تجربه می‌تواند به توسعه روابط ۲ کشور کمک کند.

وی عنوان کرد: ما آماده هستیم تا برای تجار ایرانی و نمایندگان صنایع ایران هر ملاقاتی که درخواست دارند را با همتایان بلاروسی شان ترتیب دهیم تا مناسبات تجاری میان ۲ کشور توسعه یابد.

معاون وزیر صنایع بلاروس همچنین اعلام کرد که بلاروس آماده پذیرایی از هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک و هیات‌های تجاری و صنعتی همراه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، در ادامه این نشست، سفیر بلاروس در تهران نیز به برقراری روابط حسنه میان بلاروس و اتاق بازرگانی و صنایع ایران اشاره کرد و گفت: ما از پیشنهادات ارائه شده توسط رئیس سازمان توسعه تجارت استقبال می‌کنیم و تا زمان برگزاری کمیسیون مشترک برای تمامی موارد آن اماده می‌شویم.

یاری سفیر ایران در بلاروس نیز بر ایجاد زیر ساخت‌های تجارت میان ۲ کشور تاکید کرد و افزود: تسهیل در صدور روادید تجار و رانندگان می‌تواند زمینه را برای تحقق تمامی اهداف کمیسیون مشترک آماده کند.

کد خبر 453637

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی وضعیت طلا و دلار

    پیش بینی وضعیت طلا و دلار

    بازارهای مالی این روزهای با سیگنال‌های مختلفی مواجه هستند. در این میان، قیمت دلار، طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =