حذف بیمه کارگران ساختمانی نزدیک است

آمار بیمه کارگران ساختمانی در حال آب رفتن است. به روایت کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، تازه‌ترین آمار مربوط به بیمه این کارگران نشان می‌دهد که بیمه تعداد قابل توجهی از این کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی قطع شده‌است.

به گزارش صدای بورس، آمار بیمه کارگران ساختمانی در حال آب رفتن است. به روایت کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، تازه‌ترین آمار مربوط به بیمه این کارگران نشان می‌دهد که بیمه تعداد قابل توجهی از این کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی قطع شده‌است.

اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اعلام این مطلب گفت: سازمان تامین اجتماعی بیش از اندازه در مورد بیمه کارگران ساختمانی سخت‌گیر است. تعداد بیمه‌شدگان صنف ساختمانی زیاد نشد و حتی در مقابل بیمه شماری از کارگران نیز قطع شد.

وی در توضیح جمعیت این افراد گفت: از زمان اجرای این قانون حدود یک و نیم میلیون کارگر واجد شرایط استفاده از این خدمات در کشور شناسایی شد. از این تعداد برای حدود یک میلیون نفر پرونده تشکیل شد و در ادامه از حدود سه سال پیش تشکیل پرونده برای کارگران باقیمانده متوقف ماند.


بیشتر بخوانید: چند کارگر ساختمانی بیمه تامین اجتماعی هستند؟


به روایت شوکت، جمعیت کارگران ساختمانی بیمه شده از چندی پیش دچار ریزش شد، وی علت این اتفاق را پالایش‌های سختگیرانه سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کند.

وی در توضیح این سختگیری می‌گوید: کافی است بازرس تامین اجتماعی سرزده به کارگاهی بیاید و اثری از کارگر نباشد یا برعکس به منزلی مراجعه کند و کارگر آنجا باشد، هرکدام از اینها برای قطع بیمه ساختمانی کافی است.

وی ادامه می‌دهد: با این روند دور از ذهن نیست که جمعیت باقیمانده تا ۳۰۰ هزار نفر دیگر نیز کاهش یابد.

چرا ریزش؟

قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال ۸۹ به اجرا درآمد. به فاصله کوتاهی پالایش بیمه‌شدگان در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت. مبنای پرداخت هزینه این خدمات، درصدی از هزینه صدور پروانه ساخت و ساز است. سازمان تامین اجتماعی، در نتیجه نوسانات اقتصادی چند سال گذشته، این مبلغ را برای ارائه خدمات کافی نمی‌داند.

شوکت در این‌باره می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی با شهرداری بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند. از طرف دیگر مجلس نیز برای مدت طولانی موضوع اصلاح نحوه تعیین این هزینه را مسکوت گذاشته است. در نتیجه وضعیت موجود به وجود آمد.

شوکت در این باره می‌گوید: حالا دیگر همه بیمه‌شدگان کارگر ساختمانی هستند اما سازمان تامین اجتماعی با سخت‌گیری قصد مدیریت منابع خود را دارد.

به گزارش تجارت نیوز، این وضعیت درحالی است که مشاغل ساختمانی در زمره پرریسک‌ترین مشاغل هستند. نگاهی کوتاه به آمارهای پزشکی قانونی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، از بالا بودن میزان تلفات در کارگاه‌های ساختمانی حکایت دارد.

کد خبر 453599

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کمبود برق، سیمان را گران کرد

    کمبود برق، سیمان را گران کرد

    همانند سال گذشته محدودیت‌های ایجاد شده برای برق کارخانجات فولاد و سیمان منجر به گران شدن این کالاها در بازار شده؛ به نحوی که قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و در مناطقی تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.

  • وزیر کار رفتنی شد / گزینه‌های پیشنهادی چه کسانی هستند؟

    وزیر کار رفتنی شد / گزینه‌های پیشنهادی چه کسانی هستند؟

    بالاخره اولین تعویضی دولت رئیسی مشخص شد، حجت الله‌عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کابینه سیزدهم نخستین کسی است که در روزهای آینده از پشت میز وزارت کنار خواهد رفت. اما چه کسی قرار است جای او به ساختمان وزارت کار برود؟

  • «ساختمان آلومینیوم» ایمن نیست

    رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان اعلام کرد:

    «ساختمان آلومینیوم» ایمن نیست

    رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: با توجه به شرایط ناایمن ادامه فعالیت ساختمان آلومینیوم در قلب پایتخت، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این ساختمان می‌گوید که برای ایمنی کسبه(سرقفلی داران) و شهروندان و پیشگیری از خطرات احتمالی، بهترین راه مطمئن برای ایمن‌سازی این ساختمان قدیمی و پرتردد، تعطیلی موقت است تا عملیات ایمن‌سازی آلومینیوم هرچه سریعتر آغاز شود.

  • بازار اجاره مسکن سامانه‌ای می‌شود

    بازار اجاره مسکن سامانه‌ای می‌شود

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق طرح جدید مجلس، صاحبخانه و مستاجر باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =