ثروتمندان جهان ۱۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند

سقوط بازارهای مالی جهان از ابتدای ۲۰۲۲ تاکنون به زیان سنگین میلیاردرها منجر شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می‌دهد که ۵۰۰ میلیاردر بزرگ جهان تنها در یک روز ۲۰۶ میلیارد دلار از دست داده‌اند. بر پایه این شاخص، رقم زیان این افراد از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون به ۱۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

بررسی‌ها حکایت از آن دارند که ثروت ۵ میلیاردر صدر جدول در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. ۵ میلیاردر بزرگ جهان عبارتند از ایلون ماسک (مدیرعامل شرکت تسلا)، جف بزوس (بنیانگذار شرکت آمازون)، برنارد آرنو (رئیس شرکت چند ملیتی LVMH)، بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) و وارن بافت (شرکت برکشایر هثوی).

انتشار اخبار مربوط به برنامه فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره از مهمترین عوامل افت بازارهای مالی و کاهش ثروت میلیاردرها بوده است. بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ تورم این کشور که به بالاترین رقم در ۴ دهه اخیر رسیده، از ابزار نرخ بهره بین بانکی استفاده می‌کند. افزایش نرخ‌های بهره که به تقویت دلار منجر می‌شود، ریسک وقوع رکود را افزایش می‌دهد که خطری بزرگ برای اقتصاد آمریکا و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش کیتکو، کارشناسان اعلام کردند بیش از ۹۳ درصد احتمال دارد که در نشست امروز چهارشنبه، نرخ بهره به میزان ۰.۷۵ درصد افزایش پیدا کند. آنها همچنین پیش‌بینی کردند که احتمال همین مقدار افزایش نرخ بهره در ماه جولای بیش از ۸۹ درصد است. بر این اساس باید منتظر تقویت هر چه بیشتر دلار و افت بازارهای مالی تا پایان سال ۲۰۲۲ باشیم. البته ریسک تحمیل رکود اقتصادی به جهان را نیز نباید از نظر دور داشت.

زیان میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۲ در حالی رقم خورده که سال گذشته رشد چشمگیر بازارهای سهام و کامودیتی به افزایش ثروت آنها منجر شده بود. نکته جالب توجه اینکه میزان سود پولدارترین افراد بیشتر بوده است. بر اساس گزارش Capgemini (شرکت فرانسوی مشاوره و خدمات فناوری اطلاعات)، افرادی که بیش از ۳۰ میلیون دلار دارایی قابل سرمایه‌گذاری داشتند، معادل ۹.۶ درصد سود کسب کردند. این رقم برای کسانی که بین یک تا ۵ میلیون دلار دارایی قابل سرمایه گذاری داشتند، ۷.۸ درصد بوده است. بر پایه گزارش این شرکت، میلیاردرهای بزرگ جهان در آمریکا، ژاپن، چین و آلمان زندگی می‌کنند.

کد خبر 453580

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • میراث " آبه" ادامه‌دارد؟

    میراث " آبه" ادامه‌دارد؟

    شینزو آبه پس از بیش از دو دهه رکود پس از فروپاشی حباب دارایی در اوایل دهه ۱۹۹۰، تلاش کرد اقتصاد ژاپن را به زندگی بازگرداند.

  • دلار در بازار آزاد چند شد؟

    دلار در بازار آزاد چند شد؟

    رئیس کانون صرافان ایران گفت: قیمت ارز در دو روز گذشته از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در روز جاری کاهش داشته است و کاهش قیمت ارز در روزهای آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =