افت برنت به کمتر از ۱۲۰ دلار

کاهش قیمت نفت خام که از روز جمعه شروع شده بود، امروز در نخستین روز هفته معاملاتی نیز ادامه یافت. اما این روندی موقت است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در معاملات امروز دوشنبه قیمت انواع نفت خام با کاهش روبه‌رو شد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزدیک به ۲ دلار افت به محدوده ۱۲۰ دلار رسید. امروز قیمت برنت کمتر از ۱۲۰ دلار را نیز ثبت کرد. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز بیش از ۲ دلار کاهش یافت و به ۱۱۸ دلار و ۶۰ سنت رسید.

اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در چین که به افت تقاضای نفت این کشور منجر شده، از مهمترین دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار انرژی به شمار می‌رود. اعمال این محدودیت‌ها در شانگهای و پکن به بازار جهانی نفت یادآور شد که بحران کرونا همچنان یکی از ریسک‌های بزرگ جهان است.

هفته گذشته قیمت بنزین در آمریکا به رکورد ۵ دلار در هر گالن رسید و هشدار کارشناسان اقتصادی را در پی داشت. در معاملات امروز قیمت بنزین به سطح ۴ دلار کاهش پیدا کرد. همچنین قیمت گاز طبیعی و نفت حرارتی به ترتیب ۲.۱ درصد و ۱.۵ درصد کاهش یافت.

با وجود کاهش قیمت نفت خام در معاملات امروز، کارشناسان همچنان معتقدند که تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار خواهند داشت. جمی دیمون، مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان گفته است، جهان باید خود را برای نفت گرانتر آماده کند. مدیر بخش معاملات کامودیتی شرکت «ترافیگورا» هشدار داده است، نوسان‌های قیمت نفت خام خطر بزرگی برای رشد اقتصاد جهان است.

به گفته کارشناسان، به دلیل تنش‌های منطقه‌ای، جنگ روسیه-اوکراین و مشکلات تولیدکنندگان، بازار جهانی نفت تا پایان امسال با کمبود مواجه خواهد شد. گرچه برخی کشورها همچون عربستان و عراق از ظرفیت کافی برای افزایش تولید برخوردارند، اما افت تولید در لیبی و مشکلات تحریمی ایران و ونزوئلا می‌تواند ریسک کمبود نفت بازار را تشدید کند.

کد خبر 453438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =