رئیسی، نقشه بانک مرکزی را به هم زد؟

ورود ارز به کانال قیمتی جدید باعث شد که بانک مرکزی دستور ورود به بازار را دریافت کند تا به هر شیوه‌ای که شده دلار را به کانال ۲۹ هزار تومان برگرداند. اما به نظر می‌رسد که خط و نشان جدید رئیس جمهور برای اروپا و امریکا، نقشه ارزی بانک مرکزی را به هم زده است.

به گزارش صدای بورس، هفته گذشته بود که خبر رسید بانک مرکزی مجوز مداخله در بازار ارز را از سران سه قوه گرفته و قرار است با مداخله در بازار، قیمت دلار را به کانال ۲۹ هزار تومان برگرداند. اما هنوز بانک مرکزی وارد عمل نشده بود که قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای آورد.

با تصویب این قطعنامه و رای اکثریت به آن، قیمت دلار وارد کانال جدیدی شد و به قیمت آذر ماه سال ۹۹ رسید. همان زمان امریکا اعلام کرده بود که تصویب قطعنامه منافاتی با ادامه مذاکرات ندارد و امکان رسیدن به توافق وجود دارد. اما این اظهارات طرف آمریکایی چندان تاثیری روی بازار داخل نداشت.

البته همان زمان برخی اعلام کردند لحن آژانس در این بیانیه جدید چندان تند نبوده و ایران را فقط به همکاری با آژانس تشویق کرده است. اما کمی بعد مشخص شد، ماجرا به این سادگی نیست.


بیشتر بخوانید: کار ناتمام / تمام ماجراهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد ایران


ایران خبر داد که دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرده و بعد از آن هم ابراهیم رئیسی از موضع جدید ایران در برابر قطعنامه جدید آژانس رونمایی کرد. ابراهیم رئیسی تاکید کرد «چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید، گمان می‌کنید با صدور قطع‌نامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند.»

این اظهارات رئیسی در واکنش به قطعنامه شورای حکام یادآور موضع محمود احمدی‌نژاد بود. زمانی که او اعلام کرد آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود. این اظهارات رئیسی سبب شد که بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی پایان برجام را اعلام کنند و بگویند احتمالا مذاکرات نه تنها از سر گرفته نمی‌شود که به پایان هم رسیده است.

حرکت دلار معکوس می‌شود؟

بازار ارز سیگنال جدید را دریافت کرد و روند قیمت دلار در بازار آزاد نوسان افزایشی داشت. اگرچه قیمت دلار در صرافی ملی، حرکت معکوس داشت و اندکی ارزان شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند قیمت دلار این روزها تحت تاثیر اخبار برجام است و احتمالا بانک مرکزی بتواند بازار را دوباره آرام کند. به خصوص اکنون که این بانک مجوز سه قوه برای مداخله در بازار را هم دارد.

بانک مرکزی ماموریت دارد که قیمت دلار را به ۲۹ هزار تومان برساند و در این سطح نگه دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند بازارساز بارها توانسته نوسان قیمت دلار را مهار کند و این بار هم مانند دفعات قبل، چنین می‌کند و قیمت دلار را به زیر می‌کشد. به خصوص اکنون که خبر رسیده نفت ایران بدون برجام هم به بازار جهانی بر می‌گردد و آمریکا مجوز صادرات نفت را صادر کرده است. البته این خبر تاکنون نتوانسته تاثیر خاصی روی قیمت دلار بگذارد و آن را مهار کند.چراکه اخبار منفی برجامی بر این خبر غلبه کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، برخی دیگر معتقدند که تب ماجرای قطعنامه به زودی سرد می‌شود و اگر بانک مرکزی بتواند ارز جدید به بازار تزریق کند، قیمت کمی متعادل می‌شود. اما مساله مهمی که همه کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند این است که این اقدامات همه موقتی است و جهت قیمت دلار در پاستور تعیین می‌شود. اینکه دولت بتواند به مردم نشان دهد که برنامه اقتصادی مشخص و مدونی برای مدیریت اقتصاد دارد و می‌تواند کسری بودجه و مشکلات اقتصادی را مدیریت کند. تنها در این صورت است که بازار روی آرامش می‌بیند و انتظارات تورمی و هیجان بازار تمام می‌شود.

کد خبر 453279

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =