بازار فردا کم رمق‌تر خواهد شد؟! رد پای ابهامات در صنایع بورسی

نکته‌ بسیار پر اهمیت این است که همان طور که افراد بین تحلیلگری و معامله‌گری تفاوت قائل می‌شوند، پس تفاوت‌های بسیاری نیز بین تحلیل و ترسیم وجود دارد و توصیه اکید بنده این است که هر ترسیمی را تحت عنوان تحلیل تکنیکال و یا حتی فاندامنتال نپذیریم؛ چراکه تحلیل اشتباه عامل تباهی سرمایه است.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ بهترین استراتژی برای یک معامله‌گر حرفه‌ای صبر است تا در محدوده ۱۵۰۰ هزار واحد به خوبی تثبیت قیمت و کف سازی صورت گیرد تا با بررسی ساختار و شرایط امواج در این نقطه وضعیت مشخص‌تر شود؛ بنابراین بازار فردا را کم‌رمق با حجم و ارزش معاملات پایین پیش‌بینی می‌کنیم.

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در برهه فعلی واضح است که سرمایه‌گذار حقیقی رغبت خاصی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نشان نمی‌دهد و تحت هر شرایطی چه با گزارش‌های فوق‌العاده و یا هر چیز دیگری حاضر به خرید سهام نیست.
وی افزود: پول حقیقی هیچگاه جهت دهنده به بازار نبوده است و این پول‌های بزرگ و هوشمند است که همانند موج سونامی‌های بزرگ بازار را به حرکت در می‌آورند، اما سوال مهمی که اکثر فعالان بازار با آن مواجه‌اند، این است که چرا باوجود اینکه اکثر شرکت‌ها سهامشان ارزنده است، ولی همچنان خریداری ندارند؟
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: جواب این سوال بسیار واضح است و آن هم این است که شرایط سیاسی کشور هنوز ایستا نشده و مدام در حال تغییر است و با استارت قطعنامه آینده کشور را پر ابهام در اکثر صنایع می‌بیند.
خاوری تصریح کرد: در چنین شرایطی این پول‌ها سراغ بازارهایی همچون ارز و طلا و... می‌روند، اما به نظر بنده بازار طلا، سکه و ارز در این مقطع زمانی کاملا پرریسک هستند و تعریف سرمایه‌گذاری پرریسک این است که شما به همان درصد احتمالی که می‌توانید سود خوبی کسب کنید، به همان درصد احتمال هم ممکن است زیان کنید.
این فعال بازار سرمایه افزود: نکته‌ بسیار پر اهمیت این است که همان طور که افراد بین تحلیلگری و معامله‌گری تفاوت قائل می‌شوند، پس تفاوت‌های بسیاری نیز بین تحلیل و ترسیم وجود دارد و توصیه اکید بنده این است که هر ترسیمی را تحت عنوان تحلیل تکنیکال و یا حتی فاندامنتال نپذیریم؛ چراکه تحلیل اشتباه عامل تباهی سرمایه است.
وی اظهار داشت: در خصوص روند کوتاه‌مدت بازار به خصوص پیش‌بینی بازار فردا با توجه به آمار و ارقام موجود مشاهده می‌کنیم که معامله‌گران حقیقی طی معاملات امروز ۴۲۹ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند؛ همچنین ارزش معاملات خرد امروز ۲۱ خرداد ۳۷۴۹ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با میانگین ۷ روزه یعنی ۴۲۰۴ میلیارد تومان و همچنین میانگین ۳۰ روزه که ۵۹۱۱ میلیارد تومان بوده است، افت بسیار قابل توجهی داشته است، ولی نکته مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در معاملات امروز بازگشایی و مچینگ خاصی رخ نداد که این آمار را خیلی تغییر بدهد و البته این نسبت‌ها به صورت روزانه در حال تکرار است.
خاوری گفت: ساده‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که پول‌های بزرگ خیلی آهسته و پیوسته و با حوصله خرید می‌کنند و همانند گذشته به یک باره وارد این بازار که سراسر عدم قطعیت است، نمی‌شوند، اما با دیدگاه تکنیکالی مهمترین حمایت شاخص در سطح ۱۵۰۰-۱۵۱۰ هزار واحد قرار دارد و جایی که خط میانی کانال بزرگ و خط پایینی کانال یک مثلث خنثی هم قرار دارد. همچنین سطح ۱۵۰۲ هزار واحد استاپ معامله‌گران بزرگ (بایاس) میان مدتی زده خواهد شد و در واقع باید گفت این سطح، نقطه تصمیم گیری اساسی بازار خواهد بود که بسیار حائز اهمیت است.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اگر شاخص موفق به حفظ کانال ۱۵۰۰ هزار شود که به نظر این اتفاق در حال رخ دادن است، می‌توانیم امیدوار باشیم که موج E مثلث خنثی در شاخص کل صرفا اصلاح زمانی داشته باشد و چند هفته در محدوده ۱۵۰۰- ۱۶۰۰ هزار نوسان کند، اما در صورت شکست این سطح شاخص تا سطوح ۱۴۸۰ - ۱۴۴۰ - ۱۳۹۰ هزار واحد نیز می‌تواند نزول کند.
به گفته وی، فعلا بهترین استراتژی برای یک معامله‌گر حرفه‌ای صبر است تا در محدوده ۱۵۰۰ هزار واحد به خوبی تثبیت قیمت و کف‌سازی صورت گیرد تا با بررسی ساختار و شرایط امواج در این نقطه وضعیت مشخص‌تر شود؛ بنابراین بازار فردا را کم‌رمق با حجم و ارزش معاملات پایین پیش‌بینی می‌کنیم.

کد خبر 453261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =