سکه مسیرش را از ارز جدا کرد

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا، انواع قطعات سکه هم‌مسیر با نرخ ارز نشده و علیرغم نوسانات افزایشی نرخ ارز، قیمت انواع قطعات سکه با کاهش نسبت به ابتدای هفته روبرو شده و همزمان با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، حباب سکه هم کاهش یافته است.

به گزارش صدای بورس، محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت قیمت اونس جهانی در محدوده ۱۸۴۰ دلار تا ۱۸۵۰ دلار در نوسان بود و محدوده نوسان ۱۰ دلاری داشته است. اما بر خلاف نوسان کم و ثبات قیمت اونس جهانی طلا، نرخ ارز در بازارهای داخلی نوسان افزایشی داشت؛ همین موضوع سبب شد که قیمت طلا و سکه نیز دارای نوسان باشد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مدیریت بانک مرکزی مرتبط با اطلاعیه‌های صادره از سوی این سازمان (بانک مرکزی) و دولت مبنی بر ممنوعیت معاملات فردایی و معاملات کاغذی، گفت: این اقدام تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت سکه و طلا داشت؛ این در حالی بود که قیمت ارز افزایش پیدا کرده بود و ما شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم. علت این موضوع نیز این است که این اقدام دولت و حتی دستگیری تعدادی از عواملی که معاملات فردایی و کاغذی انجام می‌دادند، باعث شد که حباب سکه کاهش پیدا کند.

با حذف معاملات فردایی و کاغذی، تقاضای خرید سکه و به دنبال آن حباب سکه کاهش یافت

وی افزود: بر این اساس قیمت اونس جهانی طلا ثابت و نرخ ارز افزایشی بوده است؛ اما قیمت انواع سکه با کاهش همراه بوده است؛ این نشان می‌دهد با جلوگیری از این نوع معاملات، تقاضا برای خرید سکه کاهش پیدا می‌کند و همین کاهش تقاضا منجر به کاهش حباب سکه می‌شود. قیمت سکه تا هفته گذشته تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان دارای حباب بود.


بیشتربخوانید:بازار طلا و سکه رونق گرفتند/ پول هوشمند وارد کدام سهم ها می شود؟


عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته (آخرین معاملات روز پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت داشتند که نسبت به ابتدای هفته سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند و در حقیقت حباب آن‌ها کمتر شده است.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت نیم سکه با ۲۸۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات هشت میلیون و ۵۲۰ هزار تومان بود، قیمت ربع سکه در پایان هفته به پنج میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسیده که به نسبت ابتدای هفته ۱۸۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی تغییر قیمتی نداشته و سه میلیون و ۵۰ هزار تومان روز گذشته (پنجشنبه) دادوستد شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: قیمت هر مثقال طلا آب شده (۱۷ عیار) که برابر با شاخص ارز و قیمت اونس تغییر می‌کند، به دلیل افزایش نرخ ارز در این هفته با ۵۰ هزار تومان افزایش در آخرین معامالات هفته شش میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با حدود ۱۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۴۴۲ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا،وی در پایان اینگونه جمع‌بندی کرد که در مجموع در هفته گذشته، بیشترین نوسان را نرخ ارز داشته، در حالیکه که قیمت جهانی طلا تغییرات چندانی نداشته است اما حباب سکه به دلیل کاهش تقاضا و عرضه زیاد با کاهش همراه بود.

کد خبر 453178

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =