۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
نرخ مالیات مشاغل تغییر می‌کند؟

عصر امروز سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر رویکرد دولت در خصوص محاسبه مالیات صنوف خبر داد. اما ماجرای اطلاعیه اخیر سازمان امور مالیاتی درباره نحوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم چیست؟

به گزارش صدای بورس، عصر امروز سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر رویکرد دولت در خصوص محاسبه مالیات صنوف خبر داد. این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده که برابر موعد قانونی کمتر از دو هفته زمان تا تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان صنوف وقت باقی است. به نظر می‌رسد این اطلاعیه با رویکرد ملاحظه‌گرانه تیم اقتصادی دولت در قبال بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنفی صادر شده باشد.

در ابتدای این اطلاعیه چهار بندی می‌خوانیم: به دنبال برگزاری جلسه مشترک وزیر اقتصاد و امور دارایی با مسئولان سازمان امور مالیاتی، نمایندگان اتاق اصناف ایران و تهران و هیات امنای بازار تهران تصمیماتی حول اجرای ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم اتخاد شد.

مالیات صنوف

ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به تسهیلات و تمهیداتی اشاره دارد که صاحبان مشاغل می‌توانند از آن برای پرداخت تعهدات مالیات صنوف استفاده کنند.

مودیان موضوع این فصل این قانون مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون پرداخت نمایند.


بیشتربخوانید:اصلاحات اقتصادی باعث مالیات مضاعف برای مردم نشود


بر اساس تبصره موجود سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاعل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مدکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلف نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

تغییر مالیات صنوف چه مزایایی دارد؟

در وهله اول این بخشنامه برای اصناف آسیب‌دیده از کرونا مانند مشاغل مرتبط با لوازم صوتی و تصویری و تلفن همراه تعدیل‌هایی را در نظر گرفت. همچنین در ادامه این اطلاعیه امتیازات و مزایایی پرونده‌های مشارکت مدنی منظور شد.

به گزارش تجارت نیوز،برابر اعلان سازمان امور مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۰ خود تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ مهلت دارند. این مهلت برای اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری پایان تیر ماه سال جاری تعیین شد.

مالیات صنوف یکی از انواع مالیات مستقیم است. این مالیات در کنار سایر مالیات‌های مرسوم بخشی از منابع درآمدی دولت را تشکیل می‌دهند.

در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برآوردی ۵۳۲ هزار میلیارد تومانی از درآمدهای مالیاتی دارد. این میزان درآمد در مقایسه با سال قبل ۳۸۷ درصد رشد داشته است.

کد خبر 453132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =