بازار طلا و سکه رونق گرفتند/ پول هوشمند وارد کدام سهم ها می شود؟

در بازارسرمایه تردیدها نسبت به خاتمه یافتن روند اصلاحی پابرجاست و کمبود نقدینگی در بازار به وضوح دیده می شود.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ روند حرکتی بازارسرمایه در چند هفته اخیر، تحت تاثیر اخبار بوده و با انتشار گزارشات عملکرد ماهانه و اخبار مرتبط با افزایش نرخ صنایع مختلف، نقدینگی در گروه‌های مختلف بازار جریان پیدا کرده است.

سعید صبایی، مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه گذاری ارزش پرداز آریان در گفت و گو با صدای بورس گفت: در بازارسرمایه تردیدها نسبت به خاتمه یافتن روند اصلاحی پابرجاست و کمبود نقدینگی در بازار به وضوح دیده می‌شود؛ میانگین ارزش معاملات در هفته‌ای که گذشت حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان بود و در تقابل حقیقی‌ها و حقوقی‌ها ۱۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

وی افزود: این دو مولفه موید تردید سهامداران راجع به صعودی شدن بازار است و اگر ارزش معاملات در چند روز متوالی هفته آینده بیشتر از ۷ هزار میلیارد تومان تثبیت شود، آن‌گاه می‌توان به صعودی شدن بازار خوش‌بین بود؛ در غیر این‌ صورت همچنان کمبود نقدینگی سدی برای رشد بازار خواهد بود.

صبایی بیان کرد: این روند بازار در حالی است که باتوجه به روزهای پرترافیک فصل مجامع، فضای معاملات بازار سهام در انتظار انتشار گزارش‌های عملکردی شرکت‌های بزرگ و اخبار مجامع است. همچنین با مفروضات کنونی می توان انتظار داشت در این هفته پول هوشمند در تک سهم های خاص شاخص هم وزن جریان داشته و شاخص کل متعادل باشد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: روند حرکتی بازارسرمایه در چند هفته اخیر، تحت تاثیر اخبار بوده و با انتشار گزارشات عملکرد ماهانه و اخبار مرتبط با افزایش نرخ صنایع مختلف، نقدینگی در گروه‌های مختلف بازار جریان پیدا کرده است.


  • بیشتر بخوانید:

آیا زمستان بازار کریپتو شروع شده است؟


مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه گذاری ارزش پرداز آریان گفت: از اخبار مهم هفته جاری می‌توان به تعیین تکلیف شدن واگذاری بلوک خودرویی‌ها و عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد که می‌تواند بر روند معاملاتی این گروه تاثیرگذار باشد. با این حال به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی است که تاثیر مستقیم بر آینده مذاکرات برجام و افق سیاسی کشور داشته و می‌تواند محرک نرخ دلار در شکست سطح تاریخی آن در محدوده ۳۲ هزار تومان و تشدیدکننده انتظارات تورمی و اقبال سرمایه‌گذاران به صنایع صادرات محور باشد.

وی افزود: روند دلار در هفته‌های گذشته با کم رنگ شدن انتظارات از توافق برجام و سیاست‌های جدید دولت در حذف ارز ترجیحی روند صعودی جدیدی را آغاز و رشد حدودا ۱۱ درصدی را تجربه کرده است و باتوجه به سیاست‌های کنترلی در معاملات ارز، تقاضا به سمت بازار طلا و سکه روانه شده و شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت سکه تا نزدیکی سطوح تاریخی هستیم که نشان می‌دهد با رشد نقدینگی و ادامه انتظارات تورمی در ادامه سال مردم به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهایی هستند که بتوانند در برابر تورم افسارگسیخته در امان بمانند.

صبایی عنوان کرد: در مجموع در نبود نشانه مثبت از توافق و گشایش سیاسی در داخل کشور و هم‌چنین شرایط مناسب قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، به نظر نمی‌رسد اصلاح شاخص کل شدید باشد و می‌توان انتظار داشت با یک استراحت کوتاه قیمتی دوباره بازار سهام به سمت سقف های جدید خود حرکت کند و حتی با کنترل بازارهای موازی، احتمالا پس از یک تاخیر زمانی بخشی از پول‌های پارک شده نیز وارد بازار سرمایه شود.

کد خبر 452946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =